26 april 2024, 09:15:07

wat betekent dit gedrag?

Gestart door Izzy, 18 januari 2011, 11:51:29

« vorige - volgende »

Izzy

Wij hebben sinds twee jaar een valkje, volgens de kweker is het een mannetje omdat hij wat woordjes kan zeggen. Hij zit in een grote kooi en gaat er 's morgens een uurtje uit, en meestal de hele avond. Hij gaat zelf zijn kooi in en uit, en op een bepaald moment is het genoeg geweest en blijft hij erin.
Hij zoekt mij altijd op en zit de hele tijd op me, ik kan ook alles met hem doen: oppakken, aaien, knuffelen.Hij kan dit echt afdwingen door met zijn kopje onder mijn neus te duwen. Ik geef hem water en voer, als een ander het doet blaast en bijt hij. Als iemand bij mij in de buurt komt terwijl hij bij me zit blaast en bijt hij ook, verdediging?
De laatste tijd laat hij meerdere keren per dag het volgende gedrag zijn: hij wordt heel dun, zijn hele lijfje staat horizontaal van kop tot staart, zijn kuif ligt plat, hij trilt en stoot hoge piepgeluidjes uit. Het lijkt wel of hij in trance is, is helemaal stijf. Als ik hem oppak, blijft hij doorgaan, het duurt een tiijdje voor hij weer "normaal" is. Hij deed dit eerder ook wel eens, maar nu is het meedere keren per dag, alleen als hij bij mij zit en ook als hij in zijn kooi zit en ik hem aandacht geef.
Ik ben net drie weken in Zuid Afrika geweest en hij doet dit sinds ik terug ben. Wie weet wat dit betekent?

Sanna

Hallo Izzy,

Kun je niet eens een foto van je valkje plaatsen? Want die trance, zoals jij het beschrijft, lijkt verdacht veel op het kippetjes-zitten wat een pop doet wanneer ze broeds is.

Groetjes, Sanna

bobbie

Klinkt als een broedse POP.

Voorkom dat je dit gedrag activeer, niet onder de vleugels aaien of over de rug. Minder lichturen en wegzetten als ze dit doet terwijl ze bij je zit. ZOals je het beschrijft lijkt het op 'kippetje zitten' oftewel de broedse poppenhouding.

Gr, Nel

Izzy

Kippetje zitten, zoals je dat noemt, is volgens mij dat hij in een hoek van de kooi op de bodem gaat zitten, staart omhoog tegen de tralies en maar met zijn snavel scharrelen in de zeoliet dat op de bodem ligt.Hij kan daarbij de gekste geluiden maken, roept Joehoe en Hallo om aandacht te trekken. Dat doet hij (of is het toch een zij :)) ook uren op een dag.
Het trance gedrag is echt aan mij gerelateerd, zelfs als ik vanuit de keuken op hem reageer gaat hij alweer in de houding.
Hij heeft een grote kuif, fekrode wangetjes en parels onder zijn vleugels die zijn gebleven na de rui. Dit, samen met de woordjes die hij kent, zou volgens de kweker wijzen op een mannetje.

..Neline..

In een hoekje op de bodem zitten met de staart omhoog, horizontaal zitten met de kuif plat naar achter en piep geluidjes maken.. Zo te horen is ze behoorlijk broeds  ;D zou me niet verbazen als er in dat hoekje van de kooi binnenkort een eitje komt te liggen  ;)
De parels onder de vleugels, noem je spots. Ik lees dat je haar al 2 jaar hebt. Als het een mannetje was geweest zou ze die spots niet meer gehad hebben  ;) Bij een man gaan die namelijk weg. De grootte van de kuif heeft volgens mij niets met het geslacht te maken. Ook popjes hebben rode wangetjes en ook popjes kunnen woordjes zeggen.

Als ik dit alles zo hoor weet ik bijna wel zeker dat je een popje hebt!  ;D

Voeg anders even een foto'tje toe. Misschien kunnen we het dan helemaal met zekerheid zeggen  ;)


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

..Neline..

o, nog één ding.. Dat trance gedrag wat je noemt, wat zo te horen klinkt als kippetje zitten, kan inderdaad alleen voor jou bedoeld zijn. Dan ziet ze jou als haar partner en wil ze graag met jou kindjes maken!  ;D ;D


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Izzy

mmm, even omschakelen, dan zal het dus toch wel een vrouwtje zijn  ;D
Het gekke is dat ze pas drie weken bij mijn ouders heeft gelogeerd en daar heeft ze niet één keer op de bodem gezeten, ook nooit in trance geweest.
We waren nog geen 5 minuten thuis of het begon weer en nu is het vrijwel continu zo.
Wat moet ik doen als ik een eitje vind? Er zit natuurlijk niets in, moet ik het weghalen of juist laten liggen? Komt zo'n eitje er makkelijk uit?
Vanavond maak ik een mooie foto.

Izzy


Larissa

Hoi Izzy

Dat is een pop, een man had een veel gelere masker gehad

Over de eitjes, je kunt ze laten liggen tot ongeveer 21 dagen daarna 1 voor 1 weg halen.
Ze ziet jou echt als partner, als ze dit alleen dit doet bij jou en wanneer ze jou ziet.
Of de eitjes er makkelijk uit komen dat weet ik niet bij mijn oudere poppen wel, en aangezien jou pop ook al de leeftijd van 2 heeft denk ik niet dat ze er veel moeite mee zal hebben
Altijd wel even in de gaten houden

groetjes Larissa

Izzy

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ben een stuk wijzer geworden, al voelt het wel een beetje raar om mijn "bink" nu als een vrouwtje te zien, haha!
Gisteravond heb ik het vermeden om over haar ruggetje te aaien, en dat ging inderdaad beter.
Ik zal haar goed in de gaten houden en hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Karin

..Neline..

het is wel een mooi popje!  ;D ;D


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Jeanine

22 januari 2011, 14:38:13 #11 Last Edit: 22 januari 2011, 15:20:56 by Jeanine
Dit gedrag komt mij heel bekend voor.
mijn valkparkiet vertoont precies hetzelfde en ook steeds als ik in de buurt ben, alsof ze aandacht wilt.
meestal wanneer ze met dit gedrag begint heeft ze een paar dagen later een eitje gelegd.
ze is hier alleen een beetje in doorgeslagen aangezien ze in 1 jaar al ruim 40 eitjes heeft gelegd...
moeilijk om dit te verminderen.


Izzy

Jullie hebben gelijk, het is een popje want het eerste eitje is gelegd! Ik was er niet bij, maar toen ik thuis kwam lag er een klein, wit eitje op de bodem.
Ze is helemaal van slag en zit met twee oogjes dicht te bibberen. Ik denk dat het een zware bevalling is geweest  :)
Voor de rest doet ze niet veel op het eitje uit.
Ik ben benieuwd of er nog meer komen, ik laat het maar liggen en wacht af.

Larissa

Hey Izzy

Hou der ff goed in de gaten, want ik heb nog zelf niet mee gemaakt dat een pop na het leggen van een eitje zo er bij zat.

Groetjes Larissa

Izzy

De eerste dag deed ze niets op het eitje uit, maar sinds gisteren zit ze er de hele dag op, zo schattig! Ze rolt het met haar snavel tussen haar pootjes en gaat dan zitten dutten.
Af en toe gaat ze naar boven om een hapje te eten, maar lang niet zo veel als anders.
Ik neem aan dat ze vanzelf meer gaat eten als ze honger krijgt?
Stopt ze met broeden als ze doorheeft dat er niets gebeurt?
Ik moet haar kooi verschonen, maar op deze manier gaat dat niet.
Je hoort wel, ik ben onervaren op het gebied van eitjes en broeden. Ik wilde het liefst een mannetje vanwege nare verhalen over legnood en popjes die zichzelf uitputten door heel veel eitjes te leggen, en nu heb ik toch een popje. Ze is meuiteraard even lief, maar ik word er zelf een beetje zenuwachtig van.