26 april 2024, 21:29:23

wat betekent dit gedrag?

Gestart door Izzy, 18 januari 2011, 11:51:29

« vorige - volgende »

Larissa

Hoi Izzy

Je kunt als ze te weinig eet de voer en water bak naar benenden in de kooi verhuizen, zodat ze meer kan eten,
zo heb ik mijn pop ook onder steunt toen ze het alleen deed
Donker bruin brood vinden ze nu ook lekker
Stengeltje trosgierst er bij leggen
Normaal gezien zal ze stoppen met broeden na 21 dagen.
Daarna kun je de eitjes weg halen

Ik snap goed dat je er zenuwachtig van wordt maar is niet nodig, meestal gaat het wel goed.

groetjes Larissa

Jeanine

24 januari 2011, 15:42:31 #16 Last Edit: 24 januari 2011, 15:45:55 by Jeanine
ik herken mezelf wel in jou aan het begin.
ik wist ook niet wat ik moest doen of wat goed of slecht was. mijn popje eet gelukkig goed tijdens het broeden. ze eet denk ik ook iets minder dan normaal maar wel voldoende. haar kooi doe ik gewoon verschonen. als ik bij de kooi ga staan en om haar te aaien (is ze dol op) begint ze meestal eerst te blazen(zal zich wel bedreigd voelen) maar later na komt ze vanzelf eens eventjes kijken. maar ik weet niet of ieder popje dat zo gemakkelijk doet. ik had ook liever een mannetje gehad maarja, ben evengoed heel blij met haar.

Izzy

Vanochtend heeft ze een tweede eitje gelegd en ze zit nu de hele dag op de eitjes, heeft nog niets gegeten.
Ik wilde dus een trosje gierst en een handje voer bij haar neerleggen, en ze viel me toch aan! Vleugels wijd, staart wijd, blazen en keihard bijten! Ik snap dat ze haar eitjes wil verdedigen maar dit had ik niet verwacht. Normaal gesproken kan ik alles met haar doen en ben ik haar favoriet.
Toen ik even later bij haar kooi ging staan en zachtjes tegen haar praatte kwam ze alweer.
Schoonmaken zit er voorlopig niet in!

..Neline..

Jah erg hè! Valkjes worden ineens pitbulls als ze eieren hebben!   :-X


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Larissa

tja ze verandere in pitbulls maar wat je misschien nog kunt proberen is even tijdelijk je hand beschermen door de mouw er over heen te trekken en dan met je andere hand het voer in de buurt leggen.

S6

Sanna

Over het algemeen is dit hele gedrag meteen over zodra het popje uit de kooi is. Dus inderdaad even je mouwen om je handen doen, popje eruit tillen en dan kun je de kooi wel schoonmaken. En ja, inderdaad... hoe tammer het vogeltje, hoe harder ze meestal bijt als ze eitjes heeft... ;D ;D

Groetjes, Sanna

Izzy

Izzy heeft de hele dag op haar eitjes gezeten en pas in de namiddag klom ze naar boven om een beetje voer te eten en wat te drinken.
Vanavond heb ik, net als altijd, haar kooi opengezet en ze kwam er meteen uit! Ze heeft een ontzettende, enorme poep gedaan op de vloer, het lijkt alsof ze die twee dagen heeft opgehouden  ::)
Daarna heeft ze rondgevlogen, gespeeld in haar plafondhanger en heerlijk bij me gezeten. Ik heb haar een korst brood gegeven en rooibosthee laten drinken. Toen ze weer terug wilde in haar kooi durfde ze ineens niet meer. Het leek wel of ze bang was voor de eitjes! Ze vloog steeds weer terug naar mijn schouder. Pas toen ik samen met haar ging durfde ze erin. Nu zit ze er weer bovenop, en ik weet zeker dat er een derde eitje aan zit te komen, die zie je gewoon zitten. Duidelijk zwanger  ;)


Sanna

O ja, ze houdt inderdaad haar poep op totdat ze uit de kooi komt ;D. Daarom is het ook belangrijk dat ze er af en toe even uitkomt, want ze zal nu niet in haar kooi willen poepen. Succes verder met de zwangere ;).

Groetjes, Sanna

Izzy

Doe ik er goed aan om haar lekkere dingen te geven waar ze dol op is, zoals n spercieboontje, blaadje witlof? Ik lees ook dat je het eten juist sober moet houden omdat te veel afwisseling de broedsheid bevordert.
Voor mijn gevoel moet ze nu juist een beetje verwend worden.

Sanna

Ze is nu toch al aan het broeden, dus verwen haar nu maar lekker. Het kost haar energie genoeg. Maar daarna inderdaad even wat soberder.

Groetjes, Sanna

Izzy

Het 5e eitje zit eraan te komen en Izzy zit dag en nacht te broeden. Ze eet nauwelijks, in ieder geval véél minder dan normaal. Ik laat haar er twee keer per dag uit om te poepen maar moet haar echt uit de broed-trance halen, anders gaat ze er niet uit. Dit lukt door haar te laten schrikken (heel gemeen maar het werkt) door bv in mijn handen te klappen of iets op de grond te laten vallen. Ze vergeet dan even haar eitjes en gaat op de rand van de stoel zitten om heel zielig piepend een enorme poep op de krant te doen. Daarna gaat ze gelijk terug in haar kooi om weer op de eitjes te kruipen.
Gisteren moest ik haar hok even verplaatsen naar de eetkamer ivm een klusje aan de muur en toen kwam er ineens actie. Ze vergat de eitjes en ging bovenin zitten, eten en heen en weer lopen. Dit heeft ze de hele middag volgehouden. Toen ik de kooi weer op z'n plek zette kroop ze gelijk weer op de eitjes en is er niet meer vanaf geweest.
Nu is mijn vraag of het goed is de plek te veranderen of levert dit juist stress op en duurt het broedproces zo langer?

Rianne

Doorbreken van de vaste patronen wil idd helpen tegen het broedse gedrag. :)

Izzy

Ik zet haar nu iedere dag een paar uurtjes in de eetkamer omdat ze dan tenminste eet en poept.
's Avonds gaat ze weer terug naar haar eigen plek, omdat ik haar er daar uit kan laten, maar daar verdwijnt ze direct weer op de eitjes en komt er niet vanaf tot ze de volgende middag weer naar de eetkamer gaat.
Ze wordt ook steeds agressiever als ze op de eitjes zit, ze valt al aan als je in de buurt van de kooi komt.
Ik vraag me af of ik goed bezig ben. Zou ze op den duur wel gaan eten als ik haar op haar eigen plek laat staan? Ik ben zo bang dat ze teveel verzwakt als ze niet eet. Of heeft ze in de weken voor ze ging leggen genoeg reserves opgebouwd? Kan ik haar beter in de eetkamer laten staan en er dan maar niet uitlaten?
Er is tot nu toe geen 5e eitje gekomen. Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ze haar belangstelling voor de eitjes snel zal verliezen. Kan dit 3 weken zo doorgaan?

Izzy

Vanmorgen heb ik de praktijk van dokter Feld gebeld. Ik maakte me grote zorgen omdat Izzy dag en nacht op de eitjes zit, nauwelijks eet en steeds agressiever wordt. Ze moet er af en toe uit om die enorme pope te doen, maar ze is dan zo kwaad dat ze ons aanvliegt.
Dokter Feld (of een assistente?) raadde aan de eitjes radicaal weg te halen omdat eten nu prioriteit heeft. Ze zou anders te erg verzwakken. Ze is erg mager geworden, je ziet haar borstbeen. Ik heb haar in de keuken gezet, toen ging ze even eten, heb de lade uit de kooi gehaald en zag dat twee eitjes al helemaal vies en kapot waren. Daarna de lade weer zonder eitjes teruggezet en Izzy op haar eigen plek gezet. In eerste instantie was ze heel onrustig, ging zoeken naar de eitjes, graven in de kiezels. Maar op een bepaald moment ging ze toch naar boven en eet nu alles wat ze tegenkomt. En nu zit ze voor het eerst sinds weken weer met haar kopje in de veren te slapen.
Tot nu toe is het dus de juiste beslissing geweest. Ik hoop dat ze niet over een paar dagen weer gaat leggen, dat wachten we maar af. Ik ben ook benieuwd of ze vanavond weer wil knuffelen..... ;)

Izzy

Even n update  :)

Wat ben ik blij dat ik de eitjes weggehaald heb! Ze eet voortdurend, heeft blijkbaar erge honger, slaapt heerlijk met haar kopje in de veren en toen ze er gisteravond uitging was het alsof er niets gebeurd was: knuffelen en lekker slapen op mijn borst.
Van broeds gedrag is niets meer te merken.
21 dagen was in dit geval dus te lang geweest!