28 april 2024, 01:53:48

douchen en badderen

Gestart door mariska79, 26 oktober 2010, 16:02:10

« vorige - volgende »

mariska79

Hoi vogel vrienden, ben ik weer met een vraagje.

Ik wil graag weten hoe vaak je een valkje mag sproeien met de plantenspuit. Aangezien mij is aangeraden door een (gepensioneerde) kweker, om mijn valkje te sproeien.
Omdat hij slecht door zijn veren komt, er zitten nog hulsje om heen. Die meneer kon mij vertelen dan de lucht vochtigheid in huis te laag is, en daardoor de "hulsje" om de veren blijven zitten.
Ze zijn nu eindelijk gewend aan de plantenspuit (elke dag een a twee keer knijpen in  dat ding)
Maar nu weet ik niet hoe vaak dit nodig is :S
alvast bedankt en vriendelijke groet.

ooow p.s
ze vinden het nu helemaal te gek en maken de meest vreemde bewegingen, ik lig echt helemaal in een deuk  ;D

..Neline..

Toen ik mn valkjes nog binnen hield nam ik ze één keer in de week mee onder de douche. Vonden ze heerlijk  ;D Dus is misschien een leuke tip  ;)

Ik denk dat twee a drie keer in de week ze lekker nat sproeien vaak genoeg is. En anders wordt ik vast wel verbeterd  ;)


Ja leuk he, als ze het zo lekker vinden. je ziet ze echt genieten  ;D


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

bobbie

Met mooi weer sproei ik ze elke dag. De wintertijd 3-4 keer in de week.

Groetjes, nel :)

mariska79

@ bobbie
Ik zou ze ook graag mee nemen onder de doch maar zo tam zijn ze nog niet  ;)
twee zijn wel goed tam maar de derde vind handen maar eng.

dus ik hou het maar bij sproeien. Maar goed 3 a 4 keer mag dus wel. Mooi dan ga ik strak nog ff langs met de plantenspuit  ;D
en genieten van dat leuke gedrag

@Neline,
hartstikke bedankt, in de zomer had ik een badje staan en daar gingen ze met warm weer ook graag in (een graad of 25/30)
maar dat is het al ff niet meer geweest  :'(
dus ben ik nu genoodzaakt om te sproeien

*~Romilda~*

mijn valkje lilo gaat zoon 2x per week mee onder de douche,,ik heb zoon randje om me shampoo enzo op te zetten,dat haal ik voor een deel leeg en dan leg ik daar 2 washandjes neer..daar zit ze dan op en als ze haar vleugeltjes gaat strekken en gekke bewegingen ga maken sproei ik der nat..dit vind ze heerlijk,maar er zijn ook momenten dat ze daar gewoon rustig zit en geniet van de rust..maar niet eens nat wil zijn..echt geweldig moment,ik ga proberen een keer een filmpje te maken met haar:D
Groetjes romilda

Sarah79

Ja geweldig om te zien wat een valkparkiet onder de douche doet  :) Hier gaat ze 1x per week mee douchen, soms wil ze nat, soms niet  ;D

Noppie

Japie en Pruts douchen alleen wanneer ze er zelf zin in hebben met de plantenspuit heeft geen zin, ze blijven nooit zitten. Wij doen het als volgt, wanneer een van ons in bad zit gaan ze mee. Ze wandelen dan altijd mee over de rand van het bad en wassen zich in de sproeinevel van de douchekop. Het is dan één groot waterfestijn.
Joko die we pas hebben gaat gewoon mee naar de badkamer en sprayen we wel met plantenspuit, joko vliegt niet veel omdat ze onzeker is vanwege haar slechte zicht.

Sunniesannie

Hoi, Min valkje Coco is ziek en krijgt nu antibiotica. Het gaat al iets beter met hem. Maar soms gooit hij met zijn hoofd als hij zijn antibiotica krigt en hij heeft nu dus plakveren/kuif. Hoe moet ik dit schoonmaken. Ik heb het geprobeerd met een washandje, maar het lijkt niet minder te worden. Ik zou graag snel een oplossing willen, want ik vind dit maar zielig voor hem en hij voelt zich al niet zo lekker. Groetjes Sandra en Coco

aaltjen

kunnen jullie iets meer  zeggen  over sproeien.  doe je dat ook in de winter en met een plantespuit  hoe doe  jullie dat  en wie kant mij  zeggen wat van groente   wat jullie zo eens  geef aan de vogel  groetje alie

mooi he

viize

Hallo, Als jullie het hebben over mee in de douche en nat sproeien...
Is het dan met gewone temperatuur dat wij douchen of wat lauw, koud, warm water? Weet ik niet :p
En maken jullie ze echt nat of gewoon wat druppel op hen gooien?
De mijne komt namelijk mee maar ik zet hem boven op het deurtje..
Hij lijkt wel altijd geintresseerd maaar weet niet wat mag en wat niet ;)
Bedankt!

* MaRlEy & Me *

Bello

Onze valkjes gaan 1x per week onder de douche. We hebben een speciale vernevel douchekop gekocht bij Blokker, dit zet ik er dan op. Oude kooi in het bad, valkjes erop en de temperatuur is lauw water.

Dit niet laat in de middag doen, want ze moeten droog zijn als de avond valt, anders vatten ze kou.

Dan doe ik 2x per week s'morgens een plantenspuitje speciaal voor de valkjes gekocht (dus geen bestrijdings middelen ingezeten) met lauw water en dan zet ik ze in de aanrecht, dit doe ik ook weer s'morgens.

Kilk op de foto's dan zie je ze groter.





Yeentje in de aanrecht
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

saskiaw

Hallo Viize,
Ik sproei altijd met de plantenspuit (anders moet ik met de valkjes over een gezamenlijke gang waar dus deuren open kunnen zijn)

Om een goede temperatuur te krijgen moet je even op je arm sproeien, van dezelfde afstand waarmee je op de valkjes sproeit, als het dan nog lekker lauw aanvoelt zit je goed.

Ik heb ze binnen en zorg altijd dat het warm is in de kamer voordat ik begin, dus ik sproei ze best nat als ze dat willen. (in de ochtend zodat ze goed kunnen drogen)
Als ze weg gaan van het water hou ik op... maar ze vinden het zo lekker dat ik meestal pas ophoud als de plantenspuit leeg is  ::)


viize

Hallo,
Ok dat is wat duidelijker :)
Ik zal eerst eens met de plantenspuit proberen.
Als hij het leuk vindt kan hij dan eens mee in de douche ;)
Daar is wel een plaatsje voor hem!

Bedankt!

* MaRlEy & Me *

kuiserke

Citaat van: Sunniesannie op 17 april 2011, 14:54:14
Hoi, Min valkje Coco is ziek en krijgt nu antibiotica. Het gaat al iets beter met hem. Maar soms gooit hij met zijn hoofd als hij zijn antibiotica krigt en hij heeft nu dus plakveren/kuif. Hoe moet ik dit schoonmaken. Ik heb het geprobeerd met een washandje, maar het lijkt niet minder te worden. Ik zou graag snel een oplossing willen, want ik vind dit maar zielig voor hem en hij voelt zich al niet zo lekker. Groetjes Sandra en Coco

Ik doe dat met een ontsmikkingwatje met lauw water...

Marian2011

Hoi hoi..

Aangezien ik ook eens wilde weten hoe je met je valkje onder de douche kunt...ben ik maar eens wat gaan zoeken op dit fijne forum.

Ons valkje Florijn is gek op de plantenspuit...maar ze is toch nog redelijk vaak in de rui...en ik dacht sinds kortgeleden dat je als je haar natsproeit ook stimuleert voor eitjes leggen...?? want dat deed ze nog weleens...maar als ik dit zo lees...is dat dus ook niet het geval...
Maar haar kooi is zo vaak snel stoffig dat ik haar met de kooi weleens onder de douche wil zetten...maar ik weet dus eigenlijk niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen...???
We hebben wel een stortdouche...dus ik vraag me af of dat dan niet te hard gaat gaat...al is de straal zacht genoeg voor ons...maar voor haar weet ik dat niet...dat het haar niet schaadt...ik heb haar eens geprobeerd via mijn schouder mee naar boven te nemen om de rest van het huis te laten zien...maar zodra je de gang in wilt...vliegt ze de kamer weer in..omdat ze deze dus goed kent..
Helemaal handtam is ze niet...ze gaat best op je hand zitten maar je moet niet aan haar komen....dan krijst zo van; niet doennnnn....maar op je schouder zitten vind ze heerlijk....lekker plukken en pluizen...
Dus wat kan ik het beste doen voor haar...of mee beginnen om haar eventueel te laten wennen?? kan ik haar nog tammer maken...ze is inmiddels net pas geleden 6 jaar geworden....

groetjes marian