11 mei 2025, 23:07:40

Ongelukkig

Gestart door Vicky_1, 21 januari 2004, 22:44:39

« vorige - volgende »

Vicky_1

Sinds enkele maanden hebben we drie valkjes en dat is zo gekomen: ik had eerst één valkje, Birdy, maar omdat ik ga werken en Birdy altijd alleen zat besloot ik (toen ik Birdy ongeveer een jaar had) om nog een valkje bij te nemen, onze Kleine.  Maar Birdy is heel tam en erg aan mij gehecht en hij stootte onze Kleine af, alhoewel onze Kleine zich heel erg aan Birdy gehecht heeft.  Ik heb me erbij neergelegd dat Birdy mij als partner bekijkt maar ik had medelijden met onze Kleine en besloot om nog een valkje bij te nemen, onze Yellow.  Yellow zit bij onze Kleine in één kooi (Birdy zit apart) en wij horen onze Yellow heel dikwijls janken omdat hij nog maar eens gepikt wordt door onze Kleine.  Onze Kleine die zou zijn tralies stuk bijten om bij Birdy te zijn maar Birdy moet niks van hem weten.  Ik ben ten einde raad: onze Kleine is niet gelukkig, onze Yellow is niet gelukkig en niet op zijn gemak en ik ben ook niet gelukkig omdat ik me mijn drie valkjes zo mooi en wreedzaam had voorgesteld.  Ik wil Birdy ook niet bij onze Kleine zetten want onze Kleine is redelijk dominant en ik wil niet dat Birdy nu ook nog ongelukkig wordt.  Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen en hoe ik alles een beetje kan organiseren dat mijn valkjes allemaal content zijn of zijn wij een hopeloos geval?  Reacties alstublief, dringend!

Paul

Hoi  Vicky,

Een vervelend probleem want vaak klikt het met een valkje gewoon heel goed daar moet je een beetje geluk mee hebben.
Maar ook al klikt het niet meteen later gaan ze elkaar vaak toch wel accepteren en soms zelfs een koppeltje worden.
Wat is het geslacht van de valkjes of weet je dat niet?
Als bijvoorbeeld jullie kleine en yellow beide mannetjes zijn en birdie een popje kan je het gedrag heel goed verklaren wat ze vertonen omdat ze natuurlijk beide wel naar een popje toe willen.
Je kan proberen de kooien zo neer te zetten dat ze in elk geval elkaar niet zien misschien dat dat helpt.
Dan heb je kans dat Yellow en de kleine beter met elkaar om zullen gaan.

Groetjes, Paul

Vicky_1

Alvast erg bedankt voor je reactie!
Wat het geslacht van mijn valkjes betreft: Birdy en onze Kleine zijn beide mannetjes en van Yellow weet ik het eigenlijk niet.  We hebben Yellow nu enkele maanden maar hij/zij heeft (nog niet) het typische mannelijke gedrag dat mijn andere twee valkjes hebben.  Ik weet ook niet hoe oud Yellow is maar hij/zij zegt niet veel: zo nu en dan eens hetzelfde getjilp, meer niet. (misschien toch een popje??).  
Wat het verplaatsen van de kooi betreft: gaat niet!  We wonen op een redelijk klein appartement en de twee kooien staan naast elkaar op de kast maar ergens anders hebben we geen plaats om een kooi te zetten.
Het is soms zo zielig om aan te horen, echt waar:
- als ik wegga, begint Birdy te krijsen
- als Birdy "weg" is, begint onze Kleine te krijsen
- als onze Kleine "weg" is, begint Yellow te krijsen
- als Yellow "weg" is, vinden ze dat blijkbaar niet erg
en toch kunnen ze elkaar zo moeilijk in hun buurt verdragen.
Is er nog een andere oplossing?

ziralioness

Hier kan ik weinig op verzinnen, behalve de hele handel in een kamervoliere bij elkaar zetten!

Ricky moet niets van de andere valken hebben, ondanks dat Kiko wel dolgraag zijn vrouwtje wil zijn. Door de kamervoliere heeft hij de ruimte om een eigen plekje op te zoeken en daar rustig te zitten.

Nina & Wuppie zijn een koppel en kunnen niet zonder elkaar. Zij zitten veel samen.

Kiko zit eigenlijk bij iedereen, maar vermaakt zich voornamelijk met spelen.

Doordat ik het hele 4tal in 1 voliere heb gezet gaat alles erg goed. Want, hoewel Ricky niet van gezelschap is gediend, wilden Nina en Kiko wel steeds naar hem toe (Wup had ik toen nog niet) en braken ze zowat hun kooi af. Zo is iedereen tevreden; ze zitten bij elkaar en de kooi is groot genoeg om hun eigen plekje op te zoeken.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Vicky_1

Dit zou inderdaad een oplossing zijn. (de vogelkooien stapelen zich dan wel op in onze bergplaats, maar goed ;)!)  Hoe groot is jouw kamervoliere ongeveer?  Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe groot die dan moet zijn.  En hoe ga je te werk als je je valkjes uit hun kooi laat?  Ik heb nu in elke kooi een laddertje hangen van de ene kant van de kooi tot aan het deurtje zodat mijn valkjes nog op het laddertje kunnen zitten voor ze uit hun kooi komen.  In ieder geval bedankt voor de nuttige tip, ik ga het zeker en vast nog overwegen!

Paul

Hoi Vicky,

Als ik de valkjes uit de kooi wil laten zet ik het deurtje open en voor de opening heb ik een zittouw gemonteerd daar gaan ze dan op zitten.
Maar als je dat niet heb klimmen ze ook gewoon op de rand van het deurtje.
Ze zijn er sneller uit dan je met je ogen kan knipperen  :D
Ik heb een kamervolliere van 1 meter breed, 60 cm diep en 1,75m hoog.
Die heb ik in 2 delen verdeeld en boven zitten er een aantal en onder ook.

Groetjes, Paul