22 mei 2025, 20:33:37

broeden met z'n 3en

Gestart door spikey, 13 september 2010, 12:43:35

« vorige - volgende »

spikey

Hallo allemaal,

Toen ik laatst de broedblokken wilde verwijderen voor de a.s. herfst/winter, zag ik bij het schouwen dat er toch 3 van de 5 eitjes bevrucht zijn. Eerder heb ik alleen maar onbevruchte eitjes gehad. Dus dit blok heb ik laten hangen en de andere 2 verwijderd.

Nu broed het koppel 's nachts op de eitjes en een ander mannetje overdag. Ze wisselen het echt af. Er wordt volgens mij wel goed gebroed. Omdat het het eerste nestje is vraag ik me af of het enige kans van slagen heeft.
Zo laat in het seizoen en met 3 volwassen vogels.

Volgens mij kunnen de eitjes uiterlijk 18 september uitkomen.   

Heeft iemand tips/ adviezen.
Groetjes Linda.

Larissa

hey hey

Tis wel heel laat in het seizoen je geeft zelf al aan dat ze rond 18 sep. moeten uitkomen

Als je daar 7 a 8 weken bij optelt zit je al dik in de winter met de kans op nachtvorsten ben ik bang dat de jongen het niet zullen over leven

Is er geen mogelijkheid dat je het koppel naar binnen haalt en dan pas volgend jaar weer naar buiten doet.
Dit ook omdat broeden en voeden van jongen heel veel energie vraagt van de koppels en ze die energie beter kunnen gebruiken voor hun zelf

Mocht ik niet goed zitten dan komen er nog meer tips

groetjes Larissa

Caroline

Hoi hoi!!

Op dit moment zou ik sowieso het koppel niet verhuizen, grote kans dat ze dan de eitjes verlaten. Over het algemeen zullen een koppeltje valkjes eerder hun eieren in de steek laten dan hun jongen na een verhuizing.

Wat je kunt doen is het voorlopig even aan kijken en goed de temperatuur in de gaten houden.

Gaat de temperatuur (let vooral goed op de nacht temperatuur) dalen tot ver onder de 10 ° C is het raadzaam om het koppel met hun jongen naar binnen te verplaatsen. Het zal dan inderdaad wel binnen moeten blijven tot volgend jaar mei, tot de ijsheiligen. (half mei)

Succes.

Laat je ons nog eens weten hoe je nestje verlopen is??

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

spikey

Ik laat het koppel zitten waar ze nu zitten.
Natuurlijk houd ik de temperatuur in de gaten.
Ik hoop dat het nog niet te koud wordt, want ik heb geen grote kooi meer voor in huis. Ik heb natuurlijk wel een ziekenkooi, maar daar past niet een koppel met 3 jongen in.

Het was ook niet de bedoeling dat ze nog eitjes zouden leggen, vandaar dat ik de blokken ook weg ging halen. Omdat ik nog nooit eerder bevruchte eitjes had gehad, had ik dat ook niet meer verwacht.

Ik ga afwachten hoe het afloopt en elke dag goed controleren hoe het gaat. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Groetjes Linda.

spikey

Vanochtend bij de blok controle zag ik twee lege helften eierschaal liggen. Ik wilde het eruit halen om te zien of het één van gemerkte (en dus lege) was of een ongemerkte bevruchte.
Toen ik dat deed verloor ik bijna een vinger.  ;)
Maar het mannetje kwam wel even van de plaats af waar de eitjes + eventuele jong liggen.
Het ging heel gauw, maar ik zag 4 eitjes. Waarvan er eentje er veel meer roze uitzag.
Wat denken jullie:
- Hebben ze een van de lege eitjes stuk gemaakt (dit hebben ze in het verleden wel vaker gedaan)
of..
- Hebben ze het jong opgegeten
of
- Heb ik het jong gewoon net niet zo snel kunnen zien.

Ik ga natuurlijk nog proberen de eierschalen eruit te krijgen. Misschien met handschoenen aan.  ;D
Dan heb ik meer duidelijkheid.

Groetjes Linda.

spikey

:censuur deze vond ik net in het blok.

Wat denken jullie dat de reden is dat hij/zij dood is?
De temperatuur, onervaren ouders... ???
Het lichaampje is nog wel helemaal intact. Gelukkig.

Groetjes Linda. 

Yves_P

Kleintje lijkt me niet gevoederd te zijn, denk dat dit de doodsoorzaak is.
Hobbykweker van valkparkieten, bourke's parkieten en roodrugparkieten

Overseer

als het kleintje net geboren is dan leeft het nog op de dooier dit kan zelfs tot 2 dagen heb ik gezelen, dan vermoed ik dat de doodsoorzaak kou is geweest, heb je gezien of de ouders veel uit het blok waren? ik heb dit jaar ook een nest gehad van 5 jongen en de oudste heeft het uiteindelijk niet gehaald ondanks hij goed gevoerd werd was hij na ongeveer een week dood terwijl al ze broers/zussen toen al groter waren maar hij bleef wel voer in de krop hebben soms is er ook gewoon wat mis met een jong dit kan gebeuren

Yves_P

Krop is leeg en ze heeft het jong van onder de man en van tussen de overige eieren gehaald.

Hoe doen de overige eitjes het? Groeten
Hobbykweker van valkparkieten, bourke's parkieten en roodrugparkieten

spikey

Vanmiddag trof ik het nest verlaten aan. Met nog 2 eitjes erin.
Eén ei vond ik gister al op de grond. Nog heel. 

Toen de vogels na een tijdje wachten nog steeds niet op het nest gingen heb ik de eitjes en het blok weggehaald.
Anders beginnen ze gelijk weer opnieuw met leggen. 

Misschien dat volgend jaar het instinct beter werkt.

groetjes Linda.

Panza93

Jammer,

Ik heb voor het eerst ook 3 jongen gekregen dit jaar

1ste geboren op 17 september
2de geboren op 19 september
3de geboren op 21 september

Helaas heeft het 2de valkje het niet gered :(
maar de andere 2 gaat het erg goed :D

En hopelijk gaat het volgend jaar bij je lukken spikey.

Foto van het eerste baby valkje :)