23 mei 2025, 01:28:09

jong valkje

Gestart door Sebastiaan en Astrid, 27 september 2010, 16:40:03

« vorige - volgende »

Sebastiaan en Astrid

hallo iedereen,

Ik heb eindelijk mijn eerste jong van ruim een week oud.
Ik heb er een paar vraagjes over.
Waarneer gaan de oogjes open zijn?
hij is ongeveer 8 dagen maar te klein om geringd te worden waarneer kan ik dit het beste doen?

Gr Sebastiaan

Larissa

hey

Het is verschillend per valkje wanneer de oogjes los gaan bij het ene valkje is doet ze open bij een dag of 7-8 en de andere pas bij 12 dagen

Ringen kon ik hier van af dag 9 je kunt het beste elke dag ff proberen want als je te laat bent dan kun je het vierde teentje niet meer naar achteren doen.

Groetjes Larissa

Raf

Ik ring meestal mijn parkieten als de oogjes net open zijn (ca. 10 dagen).

Peggel

Citaat van: Raf op 27 september 2010, 21:02:04
Ik ring meestal mijn parkieten als de oogjes net open zijn (ca. 10 dagen).

dat dacht ik ook met het laatste nest, toen bleek het voor de oudste toch al een dag te laat te zijn ::)
het zal dus per jong verschillen.
ik ga niet meer kweken met Valkjes, maar hij kan denk ik het beste vanaf vandaag steeds proberen te ringen, en na controle doen dat hij er niet af gevallen is ;)

Paula

28 september 2010, 12:18:23 #4 Last Edit: 28 september 2010, 12:20:37 by Paula
Citaat van: Sebastiaan en Astrid op 27 september 2010, 16:40:03
hij is ongeveer 8 dagen maar te klein om geringd te worden waarneer kan ik dit het beste doen?
Gr Sebastiaan

Vergis je niet met de dikte van de pootjes! Soms lijken ze nog erg klein, maar past de ring wel. Probeer gewoon van dag 8 te ringen. Beter 1 dag te vroeg dat de ring afvalt en je ernaar moet zoeken, dan 1 dag te laat dat de ring niet meer past.
Je kunt ook als de ring omzit, proberen om de ring voorzichtig terug over de teentjes te schuiven. Als je dan weerstand voelt, is het waarschijnlijk dat de ring zal blijven zitten.
Succes met het ringen.  ;)
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

*Manon*

Ik hou het ook meestal van een dag of 8-9 in de gaten en als ze ongeveer 30 gram wegen kun je ze goed ringen.

Succes!!

Sebastiaan en Astrid

We hebben gisteren de ring om gedaan maar vanochtend lag hij er alweer af ??? De vader zat ook meteen aan de ring toen we het jong weer terug deden. Morgen nog maar weer eens proberen...

Peggel

ik zou het vanavond nog maar een keer proberen ;)

Sebastiaan en Astrid

Vanochtend weer geringd. Het lukte nog net dus hopelijk blijft de ring nu zitten!