4 mei 2025, 12:02:10

schrik

Gestart door kimpie, 19 januari 2004, 23:57:22

« vorige - volgende »

kimpie

Ik heb zojuist een valkparkiet gekocht, en hij heeft geen schrik van mensen is heel nieuwschierig maar als hij u hand ziet valt hij het aan. Hoe zou ik het kunnen aanleren da hij de hand niet meer als vijandig beschouwd?
Als je je schouder aanbiedt komt hij er opzitten maar die hand daar moet hij niets van weten.
Zijn vleugels zijn geknipt hoelang duurt het voor ze terug zijn? ik zou hem graag laten rondvliegen.

groetjes

Speedy

Hoi Kimpie,

Hij zal eerst je vertrouwen moeten winnen, geef hem veel lekkers van ej hand af.
En probeer hem niet te pakken.
Hij zal zeker nog weten wat die hand hem gedaan heeft, ze vergeten niet snel.
De vleugles komen wel weer goed, dit kan 6 weken duren maar ook langer, hangt van de rui af.
Trosgierst is iets wat ze heel graag lusten.
Als je dat geeft aan hem, kom het wel goed.
Zeker met veel geduld.

Succes,
    Trudie

Paul

Hoi Kimpie,

Je valkje is gekortwiekt en kan niet weg dus op je schouder blijft ie wel zitten.
Je moet inderdaad zijn vertouwen winnen en dat kan heel goed door hem lekkers zoals trosgierst uit je hand te geven.
Pak het eerst zo vast dat je hand ver van je valkje af is en als ie dat eet steeds de trosgierst iets korter vastpakken totdat ie aan je hand gewend is.
Dit kan wel een paar weken duren dus erg veel geduld hebben.
Ook heel rustig tegen hem praten als ie bij je zit en veel aandacht geven.
Dan komt het vanzelf goed dat ie niet meer bijt als je met je hand bij hem komt.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,
ik heb mijn valkje nu reeds 5 maand en hij heeft ook nog altijd schrik van mijn handen, dat komt omdat hij in de winkel waar ik hem gekocht heb daar traumatische ervaring mee heeft gehad.  Het kan zijn dat jouw valkje dat ook heeft, veel geduld, veel praten tegen hem, dat kan helpen en niet te bruusk met je hand in de kooi gaan.  Hem veel uit je hand laten eten en als je hem probeert op je hand te krijgen, nooit vanbovenaf, altijd je hand onder hem houden, anders ziet hij dat als een bedreiging.
Veel succes ermee.
Groetjes

Sanna

Wat je ondertussen ook kunt proberen totdat hij aan handen gewend is, is je hand in je mouw verstoppen en hem dat 'stompje' voorhouden om op te stappen. Waarschijnlijk vindt hij dat wel minder eng en dan kun je hem tenminste overal mee naar toe nemen aangezien hij nog niet kan vliegen.

Veel succes ermee!
Groetjes van Sanna