8 mei 2025, 08:24:04

bouwen van een buitenvolleire

Gestart door Khiru, 19 januari 2004, 21:05:02

« vorige - volgende »

Khiru

Omdat onze kleine topé van mijn ouders niet binnen mag rondvliege, hebben we besloten een buiten volleire te bouwen ze moet wel groot genoeg zijn omdat hij/zij  :-/ nog een maatje bijkrijgt  ;D
Het is dus de bedoeling dat ze hun vleugels eens kunnen uitslaan dus de afmetingen waaraan ik dacht waren ongeveer : 1,80m HOOG, 1,5m BREED en +/- 2m lang.  Zit ik met deze afmetingen goed af zal de ruimte een beetje te krap zijn?

Peter

CitaatOmdat onze kleine topé van mijn ouders niet binnen mag rondvliege, hebben we besloten een buiten volleire te bouwen ze moet wel groot genoeg zijn omdat hij/zij  :-/ nog een maatje bijkrijgt  ;D
Het is dus de bedoeling dat ze hun vleugels eens kunnen uitslaan dus de afmetingen waaraan ik dacht waren ongeveer : 1,80m HOOG, 1,5m BREED en +/- 2m lang.  Zit ik met deze afmetingen goed af zal de ruimte een beetje te krap zijn?
Hoi,

Dat is riumte genoeg voor twee valkparkieten, ik las echter niet de grote van het nachthok. De valkparkiet heeft ook een nachthok nodig anders kan de vlkparkiet doodvriezen in de winter of in de zomer bijna gebakken worden.

Met de hoogte zul ook rekening moeten houden dat je er af en toe ook in moet om schoon te maken en dan maakt soms 5 centimeter net het verschil of je moet bukken of rechtopstaan. En dan in 1.85 misschien net iets makkelijker :)

Succes,
Peter

Khiru

Ik zou niet weten hoe groot ik een "nachtkooi" hoe groot moet deze volgens jullie minstens zijn?

En wat het schoonmaken betrefd, moet er een speciale bodemlaag aanwezig zijn ( houtsnippers of zand) of mogen het ook gewoon tegels zijn.

Peter

CitaatIk zou niet weten hoe groot ik een "nachtkooi" hoe groot moet deze volgens jullie minstens zijn?

En wat het schoonmaken betrefd, moet er een speciale bodemlaag aanwezig zijn ( houtsnippers of zand) of mogen het ook gewoon tegels zijn.
Hoi,

Een nachthok hoeft niet heel groot te zijn, het gaat erom dat ze er kunnen slapen. Zeg maar een meter bij een meter bij een meter. Of zo iets. Zelf voeren wij ook in het nachthok, dat voorkomt regen inslag in het voer.

Groetjes,
Peter

Khiru

19 januari 2004, 22:26:55 #4 Last Edit: 19 januari 2004, 22:33:30 by Khiru
hey,

Als ik een in het nachthok ook de voederbakjes zet, is dan 1m op 1m op 1m goed?

Is het ook nodig het nachthok te verwarmen of is een gesloten ruimte genoeg?

Bart

Khiru

Hey,

Ik had jullie waarschijnlijk al verteld dat ik voor de buitenvoliere een 2de valkje krijg  ;D  Nu het blijkt dat topé een mannetje is (bedankt voor diegenen die me daarmee geholpen heeft in de chatbox), heb ik het zover gekregen dat er een pop bijkomt ;d

Ik zou nu graag weten welke mutatie ik best bij mijn wildkleur zou zetten om andere mooie mutaties te krijgen.

grts Bart

giovanni

dat hangt er natuurlijk van af welke mutaties je zelf wilt hebben hè. Je kan natuurlijk ook een popje kopen die je zelf mooi vind, en dan zien welke eruit komen. En mss zijn ze wel split voor een welbepaalde mutatie en zit er een verassing tss ;).

grtjs

Khiru

bedankt voor de info ;)
zal het zeker i gedachten houden wanneer ik men pop ga halen

grts Bart

Mandy

24 januari 2004, 01:51:50 #8 Last Edit: 24 januari 2004, 01:53:24 by Mandy
Weet je uit wat voor ouders je wildkleur valkje komt en of tie dus ergens split voor is? ::)
Want als het een zuivere wildkleur is dan maakt het niet uit wat voor pop je ertegen zet want dan kan je er zowieso alleen maar wildkleur jongen uit kweken. ;)

O, ja, zelf heb ik beukensnippers op de bodem van m'n volière liggen en het gedeelte zonder afdak gewoon tegels die ik regelmatig schoon schraap. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Khiru

hey Mandy,

Ik weet niet veel over de ouders van topé, maar hij kwam wel uit een voliere waar vele verschillende mutaties zaten dus misschien is hij wel een split met de een of andere mutatie.

En over het nachthok nog eens, moet het verwarmd worden of is het genoeg als het gewoon een afgeslote ruimte is.

grts Bart

Mandy

Tja, ze moeten wel tegen een beetje vorst kunnen.
Mijn valken hebben een nachthok waar ik een antivorstkacheltje aan heb staan, maar soms blijven ze dan nog buiten met -10.
In een nachthok kunnen ze beschut zitten van een koude wind en de ergste vorst, dus moet wel voldoende zijn lijkt mij, maar als je valkjes nog nooit buiten hebben gezeten en nu voor het eerst naar buiten gaan zou ik toch voor een beetje verwarming zorgen.
Zelf heb ik een ventilatorkacheltje waar een antivorststand op zit zodat de temperatuur boven 0 blijft en het water daar dus niet bevriest.

Khiru

het probleem is dat het nachtverblijf maar de grote van een gewone kooi wordt en er dus geen kacheltje tal in passen maar als ik het nachtverblijf isoleer met isomo tussen de houten wanden, of is dit niet goed genoeg?

Mandy

Nou dat lijkt me wel, er blijven verder ook niet veel andere mogelijkheden over met die grootte, dus dat zou ik dan ook doen, succes. ;)

Khiru

Hey,

Na "grondige" studie van het posteroverzicht, ben ik niet meer zeker of topé een wildkleur of normaal grijs valkje is, is er een zichtbaar verschil tussen beiden? En kan ik dan andere mutaties verkrijgen als ik er bvb een zilver fallow valkje bijzet?

grts Bart

Khiru

Ik was van plan om de buitenvoliere in hout te maken, maar omdat het een buitenvoliere is zal het hout een beschermlaag nodig hebben (beits of vernis) is dit niet ongezond voor de valksjes als deze eraan gaan knabbelen?  Moet ik een speciale beits of vernis gaan kope? Zo ja waarop moet ik letten?

Grts Bart