7 mei 2025, 11:39:01

Gillen, krijsen en piepen

Gestart door kleinschaapje, 27 augustus 2010, 12:38:50

« vorige - volgende »

kleinschaapje

Hoi allemaal,

Ik weet dat er al heel veel topics zijn geopend over dit onderwerp, maar toch heb ik geen antwoord mijn eigen probleempje.

Ik heb een lutinootje genaamd Jip. Jip is een popje en nogal verliefd op mijn vriend en op onze huisgenote. Jip wil meestal niet geaaid worden door mij (soms wel). De laatste tijd merkte ik dat ze zelfs bang voor me is. Ik denk zelf dat dit komt omdat ze moeilijk in de kooi te krijgen is en dat ze daarom mij associeert met het 'negatieve' van in de kooi gaan, terwijl ik minder vaak haar erin doe. Als mijn vriend het doet dat piept ze boos, maar dat is het dan ook wel. Als ik mijn hand voor haar houd om op te stappen, springt ze erop, beseft ze dat ik 'gevaarlijk' ben en vliegt naar mijn hoofd of naar een andere plek. Ik heb met haar geoefent dat ik niet gevaarlijk ben en dat gaat redelijk goed, maar ze is gewoon boos op me. Dieren hebben geloof ik geen 'haat'gevoelens, maar ik weet niet goed hoe ik onze band kan verbeteren. Als mijn vriend er is dan wil ze alleen bij hem zitten en niet bij mij.

En een ander groter probleem: ze gilt, krijst en piept de boel bij elkaar zodra ze alleen gelaten wordt. Ik en mijn vriend wonen in een studentenhuis (4 mensen in totaal). Wij hebben de gehele bovenverdieping voor onszelf en Jip staat in onze studeer/woonkamer. Daar heeft ze heel veel speeltjes, ze vermaakt zich ook als ze in haar kooi is (vaak gaat ze erin spelen als de kooi gewoon open staat) maar zodra ik dan even opsta om iets te pakken op de gang, dan gaat ze gelijk krijsen, of ze is de kooi zit of los dat maakt niet uit. Ook als ze iemand beneden hoort, of de vloer kraakt beneden (tja studentenhuis) gaat ze heeeeel erg tekeer, gewoon pijn aan je oren, zo hard! Ik negeer haar gedrag en als ze in de kooi zit mag wacht ik totdat ze rustig is en laat haar er dan pas uit de kooi. Zodra ik de deur open doe, rent/vliegt ze uit de kooi en begint te krijsen (naar anderen?) dat ze uit de kooi is. Wat moet ik hiermee? Ik probeer ook te studeren maar dit gedrag vind ik erg lastig. Honden en paarden kan ik begrijpen, maar mijn pietje vind ik lastig in te schatten!

Wie oh wie kan mij helpen?

Groetjes,
Paula

bobbie

Hoi hoi,

Dit verhaal komt me heeeeeeel bekend voor. Ik zal even een link plaatsen, kan je het doorlezen. Ben zo terug.

bobbie

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34332.0.html

Nano schreeuwde ook zo. Ook een kleine studeerruimte, konden zich niet meer concentreren, dekte de kooi vaak af etc etc. Niets hielp.

Nano woont nu bij mij tussen andere vogelvriendjes.
Ze is nu vogel onder de vogels. Heerlijk om te zien.

Hier schreeuwt ze niet meer. Wat heb ik gedaan:
het schreeuwen TOTAAL genegeerd, niet eens geknipperd met mijn ogen (o ze zijn zo slim). Als ze dan enkele minuten stil was, dan pas gaf ik haar aandacht. Dit duurde bij elkaar 2 weken, toen was het over. In het begin had ze af en toe een terugval maar nu ook al niet meer. Ze is helemaal opgebloeid, niet meer zo gestrest.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dit is het verhaal van Nano die precies hetzelfde gedrag  vertoonde als jullie vogel.

Groetjes, Nel :)

kleinschaapje

Ik wilde eigenlijk reageren met: dat negeren doen we ook en dat ze deze zomer 2 weken bij een *TOP!* oppas was, ze heeft zelf 6 pieten en Jip zat daarbij. Jip moest niks weten van die andere vogels, dat snapte ze niet, ze wilde veel liever spelen met lego en de kinderen. Maar ik zat er net dus over na te denken.... ze was wél stil werd me verteld. Stil.. pfff, gewoon stil? Jeetje. Het probleem is, ik ben heel erg bang dat als ik (nadat ik mn vriend heb overgehaald) een tweede piet erbij neem, dat we het orkest dan in tweevoud hebben. En we wonen in een studentenhuis (zeker voor de komende drie jaar) en we hebben niet zoveel ruimte e.d. Jip krijgt de ruimte en vrijheid die we haar kunnen geven (elke dag wel los), maar kunnen we dat ook met twee aan? Ik bedoel, twee keer zoveel poepjes, twee keer zoveel veertjes/voer/dierenartskosten etc... Kan ik dat wel aan? :P
Ik heb alles over voor een stillen piet, en ik zou Jip nooit weg kunnen doen, ze is ons kindje! Ze zit nu trouwens al de hele tijd in de kooi (negeertijd omdat ze gilde) en nu is ze stil. Ik heb maar haar voer weggehaald en ga zo ff oefenen dat ze op mijn hand blijft zitten. Vandaag is het trainingsdag.

Hopelijk kan je antwoord geven op mijn vragen, bedankt in ieder geval voor je snelle antwoord :)

Groetjes,
Paula

bobbie

Ik zou haar zeker niet wegdoen, zowiezo van alles proberen. En vraag anders tips aan de mensen van haar logeeradres. ;)

Ook kan je misschien aan haar vragen of je een vogel te logeren mag van haar. Dan kan je zien hoe ze er in jullie huisje op reageert. ;)

Succes 8)

Groetjes, Nel :)

bobbie

Persoonlijk ben ik niet zo voor spiegeltjes, maar ik bedenk me net dat dit misschien iets is voor je birdie? Ik probeer mee te denken. Als je dat zou willen gaan proberen, zou ik hem buiten de kooi hangen, dus aan de buitenkant van de tralies anders voelt het misschien teveel als een 'indringer'.

Ik moet zo weg, maar ik zal ondertussen nadenken of ik nog iets kan verzinnen.

Doei, Nel :)

kleinschaapje

Een spiegeltje heeft ze, maar dat werkte maar even, nu niet meer.
Een vogeltje te laten logeren zouden we kunnen proberen.
Nog een vraagje: dat negeren: is het helemaal niks meer doen, niet lopen/bewegen, niet praten, niet kijken enzovoorts? Want normaal ga ik gewoon door met mn eigen ding maar negeer ik haar verder, niet aankijken, niet praten.
Maar als ik naast haar kooi met iemand praat is dat dan wel weer lastig natuurlijk.

Hopelijk kan je me nog verder helpen :)

kleinschaapje

Pffff ik begrijp het echt niet. Ze zit nu al een uurtje zonder eten, ik kom aan met mijn trosgierst maar daar wil ze niks van weten.
Ik strooi wat vogelzaadjes op mijn hand, die eet ze eerst op, zodra mijn hand maar dan ook iets beweegt wordt ze woest en bijt in mijn vingers (gelukkig bijt ze nooit door). Ik wacht tot dat ze rustig is, haal mijn hand uit de kooi. Loop naar de gang en gelijk (!) begint ze te krijsen dat ik weg ga.

Ik snap het echt niet :(
Ik heb haar spiegeltje even schoongemaakt, misschien is het nu weer 'nieuw'?

bobbie

Citaat van: kleinschaapje op 27 augustus 2010, 13:53:08
Een spiegeltje heeft ze, maar dat werkte maar even, nu niet meer.
Een vogeltje te laten logeren zouden we kunnen proberen.
Nog een vraagje: dat negeren: is het helemaal niks meer doen, niet lopen/bewegen, niet praten, niet kijken enzovoorts? Want normaal ga ik gewoon door met mn eigen ding maar negeer ik haar verder, niet aankijken, niet praten.
Maar als ik naast haar kooi met iemand praat is dat dan wel weer lastig natuurlijk.

Hopelijk kan je me nog verder helpen :)

Negeren is gewoon doorgaan met waar je mee bezig was, of dat nou een boeklezen is, of de ramen zemen, gewoon je ding blijven doen.

kleinschaapje

Ja precies, dat doe ik al vanaf het begin dat we haar hebben.
Ze heeft nu al sinds 1 uur geen eten en nog neemt ze niks van me aan. :(

bobbie

Citaat van: kleinschaapje op 27 augustus 2010, 14:21:18
Pffff ik begrijp het echt niet. Ze zit nu al een uurtje zonder eten, ik kom aan met mijn trosgierst maar daar wil ze niks van weten.
Ik strooi wat vogelzaadjes op mijn hand, die eet ze eerst op, zodra mijn hand maar dan ook iets beweegt wordt ze woest en bijt in mijn vingers (gelukkig bijt ze nooit door). Ik wacht tot dat ze rustig is, haal mijn hand uit de kooi. Loop naar de gang en gelijk (!) begint ze te krijsen dat ik weg ga.

Ik snap het echt niet :(
Ik heb haar spiegeltje even schoongemaakt, misschien is het nu weer 'nieuw'?

Misschien iets tussen je vingers wat ze echt heeeeeeeel lekker vindt (bijvoorbeeld een pijnboompitje). Of tussen je lippen weg laten halen, dan komen de handen er helemaal niet aan te pas.

bobbie

Citaat van: kleinschaapje op 27 augustus 2010, 18:03:37
Ja precies, dat doe ik al vanaf het begin dat we haar hebben.
Ze heeft nu al sinds 1 uur geen eten en nog neemt ze niks van me aan. :(

Kijk uit dat je niet te ver gaat. Uithongeren heeft geen zin, is ook een negatieve daad.

kleinschaapje

Trosgierst vind ze niet lekker genoeg.
Ik probeerde het net met een snoepstaaf, dat vond ze erg lekker.
Elke keer als ze rustig bleef zitten en ik bewoog met de snoepstaaf mocht ze wat eten. Elke keer als ze boos deed, deed ik de snoepstaaf zo dat ze mij niet kon bijten en ook niet kon eten.
Na een paar minuten wilde ze ook wel wat zaadjes eten vanuit mijn vingers, maar zodra er alleen maar vinger over was, beet ze me weer heel hard! :S

kleinschaapje

Het ging net al iets beter, ik ga wat meer geduld hebben. En dat krijsen is dus gewoon volhouden met negeren. Hopelijk helpt dat op den duur.

Toch heb ik nog een vraagje: als we een tweede piet erbij zouden nemen, zou dat echt helpen?
We weten al dat ze niet naar de andere pieten van de oppas trok.. ze was zelfs bang voor ze en dat terwijl ze er 2 weken zat.

Sindicate

Ik herken dit verhaal volledig. Mijn vogel (Frodo) staat op mijn kamer dat waarschijnlijk wel een beetje vergelijkbaar is met jou situatie. Zodra ik weg ben begint het gekrijs. Ook als iemand op de overloop loopt wordt hij helemaal wild. Nu is Frodo nooit een stille vogel geweest. Het is een fluitgraage Witmasker man, maar dit gedrag is uiterst irritant. Al vanaf het moment dat ik thuis kom en beneden de voordeur open draai begint hij met krijsen. Negeren heb ik heel lang geprobeerd maar het is ZO moeilijk om het vol te houden. Frodo geeft ook echt niet op na 5 minuten.

Tevens ziet hij volgens mij heel veel dingen aan als een mogelijke partner. Hij is van mei 2009 dus hij zit aan het einde van zijn pubertijd. Dit zal er zeker ook wel mee te maken hebben. Maar alles wat hij als partner ziet is een rede om te gaan schreeuwen. Vooral dingen als zakdoeken en washandjes vind hij zeer aantrekkelijk. Hij begint het dan ook te verdedigen en als ik te dicht bij 'm in de buurt komt wordt hij agressief. Ook heeft hij een hele vreemde hobby genaamd voerbak berijden. Ja ik meen het echt. Hij berijdt regelmatig zijn voerbak en is dan blind voor alles wat er verder om hem heen gebeurd. Ik kan dan zelfs de kamer uitlopen ZONDER dat hij helemaal overstuur raakt.

Ook ik heb zitten denken aan een vrouwtje. Misschien dat hij dan wat rustiger wordt. Maar de vraag is of dit wel een goed idee is of niet. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van dit topic.

Grt Sin