9 mei 2025, 01:21:18

mijn broedbakken

Gestart door kerbie, 24 juli 2010, 22:30:22

« vorige - volgende »

kerbie

Mijn valkjes willen nog steeds niet kweken in de broedbakken .Hoe zou het komen ?Zou het kunnen zijn dat mijn voliere te veel licht geeft .Ik heb namelijk geen nachthok Ik heb een voliere van toch ruim 14 m² .Alleen had ik vroeger kanaries maar wou na 15 jaar kanaries kweken iets nieuws proberen.Dus voor mij is alle goede raad welkom.Vind het zulke lieve vogel. Toen ik ze kocht waren ze heel bang en nu kan ik voor de voliere staan zonder dat ze onrustig worden.Heb hen nog maar een jaar en er liggen eitjes op de grond .Een vrouwtje gaat er op zitten maar na een paar dagen liggen ze overal.Wie geeft me hier goede raad om toch tot kweken over te gaan.

coolsille2

je kan valse eitjes leggen zodat ze weten wat ze in die bakjes moeten doen

jeroenn

ik zou er geen nep eitjes in leggen.
je kan ook even een etens mandeje op de grond neer leggen met wat keukenpapier er in.
of dat je van het broedblok de bovenkant er af haalt zodat ze zien dat je er in kan.

kerbie

Ik heb hun eieren die ze op degrond gelegd hebben daarin geplaatst maar nog steeds niets.Hier een paar fotos van mijn voliere en valkjes.Dit zijn de fotos van mijn broedhokken kun je mij vertellen of ze goed hangen of niet

johan D

hey!

Dit is misschien een rare vraag! Maar kunnen je valkjes wel goed vliegen? Ik heb maar 2 valkparkieten die nu bezig zijn met broeden!
Het is zo dat mijn popje niet goed kan vliegen (komt uit een dierenspeciaalzaak) en dus gewoonweg niet naar een nestkastje kan vliegen dus heb ik er zo'n loopstokje naar gezet zodat ze er gewoon heen kunnen lopen en er is in piepen!

Ik zegget maar!

groetjes,

johan

kerbie

Neen dat is het niet .Maar toch bedankt om te reageren.Ik heb ze jong bij een kweker gekocht bij ons uit de buurt.Ik heb vandaag 4 boomstammen gekocht en die naast elkaar geplaatst.Ik zal morgen eens een foto plaatsen.Maar ik heb mij valkjes verleden jaar gekocht in augustus.Misschien zijn ze nog iets te jong om al te kweken.Heb 2 koppels maar heb me laten vertellen dat ik meer koppels kan houden in mijn voliere.Ik heb  een buitenvoliere van bijna 7m op 2m en 2 m hoog.Dus heb ik vandaag alvast een geparreld jong valkje bijgekocht (hoogst waarschijnlijk pop) en woensdag voormiddag ga ik naar een jongen in de buurt om misschien nog enkele valkjes bij te kopen .Zou willen gaan naar 4 koppels .Is dat niet te veel in zo een voliere.Heb nu 6 broedbakken hangen.Is dat genoeg of moet ik nog meer bakken hangen Wat denken jullie.

Geo

Hoi,
Hebben jou broedkasten wel de juiste afmeting? De invlieggaten lijken mij zo klein op de foto? De meest gangbare broedkasten hebben een afmeting van  40 x 20 x 20 (hxbxd) bij jou zijn ze wel breed maar niet hoog.
en het invlieggat moet 7á8 cm diameter hebben.

Ik zou zeggen probeer eens andere blokken.
En 6 blokken op 4 koppels is genoeg.

Succes

kerbie

ondertussen heb ik mijn bakken veranderd van plaats en de bakken die ik zelf heb gemaakt zijn 30/30/40 met een opening van 8 cm .Verder wil ik ook mijn nieuwe aanwinst laten zien .Want denken jullie van deze jonge valk ?Heb haar gekocht als een jonge pop.Hier nog enkele fotos van mijn broedkasten en valkjes.Weten jullie eventueel welke kleur mijn 2 poppen hebben?

Bert_85

Poppen van augustus 2009 zijn nu nog geen jaar oud en dus eigenlijk te jong om mee te kweken.
De nestkasten lijken me OK, eigenlijk iets té ruim maar dat zou ze niet mogen tegen houden.
"Teveel" licht in de voliere is normaal gezien geen probleem.

Leuk zo'n grote voliere, hebben ze lekker veel plaats.
Je voliere is zeker wel groot genoeg voor 4 koppels.

Je poppen lijken mij cinnamons (lichtbruine kleur).

De jonge opaline heeft bijzonder weinig pareltekening.
Meestal duidt dit erop dat het een man is.

Als mijn vogels niet starten met leggen, leg ik in elk broedblok 1 nepei.
Ik heb ondervonden dat dit stimulerend kan werken voor de poppen om in de nest te leggen.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

kerbie

Heb ondertussen nog 4 valkjes bijgekocht van 2 kwekers bij ons in de buurt.Bij de laatste kweker heb ik 3 valkjes gekocht.Gij is gisteren bij me langs geweest en vertelde mij dat mijn broedbakken die ik zelf had gemaakt te groot zijn en er 2 broedbakken kon van maken door in het midden een tussenschot te maken.Heb dat vandaag gedaan.Heb nu in totaal 8 bakken om in te kweken .Zal morgen eens fotos plaatsen van onze  niewe aanwinsten.Heb nu naar alle waarschijnlijkheid 5 vrouwtjes en 3 mannetjes.Zou ik nog 2 mannetjes meer aanschaffen of eventjes wachten tot ik heel zeker ben van de nieuwe aanwinsten hun geslacht.Ze zijn jongen van dit jaar.

kerbie

zoals belooft met enige vertraging  hier fotos van mijn nieuwe aanwinst.Kunnen jullie eventueel zeggen welke kleuren dit zijn .Heb een pop gekocht die 25 euro heb betaald .Hier is haar foto ook van de andere nieuwe.

kerbie

hier de andere nieuwe aanwinsten

hier bovenaan zie je 2  maal hetzelfde  vrouwtje.Het gele valkje is dat ook een vrouwtje denk jullie ?

hilde

Citaat van: kerbie op  8 augustus 2010, 12:53:54
zoals belooft met enige vertraging  hier fotos van mijn nieuwe aanwinst.Kunnen jullie eventueel zeggen welke kleuren dit zijn .Heb een pop gekocht die 25 euro heb betaald .Hier is haar foto ook van de andere nieuwe.

eerste 3 fotookes  cinnamon geparelde witmasker (al dan niet bont )andere zullen nog wel reageren
4 e foto witmasker

hoe jong zijn deze valkjes ?

Citaat van: kerbie op  8 augustus 2010, 12:58:34
hier de andere nieuwe aanwinsten

hier bovenaan zie je 2  maal hetzelfde  vrouwtje.Het gele valkje is dat ook een vrouwtje denk jullie ?

1ste foto geparelde al dan niet (cinnamon zie ik niet goed)

2e foto wildkleur maar op de vleugel zie ik pareltjes of zie ik slecht?

er zullen er nog wel antwoorden

kerbie

het valkje op de  tweede foto is een geparelde wildkleur.Het valkje op de eerste foto is meer geel van kleur.Maar weet welke naam hier voor gegeven word.Op de fotos die ik eerder  heb geplaatst vandaan .Heb ik het popje gekocht voor 25 euro de verkoper vertelde mij dat de kleur zeldzaam is .Ze geeft bont, witmasker en nog 2 andere kleuren die ik vergeten ben.Zie hier haar foto

Rianne

Bont witmasker cinnamon opaline :)