7 mei 2025, 16:55:20

broedend koppel!

Gestart door johan D, 26 juli 2010, 21:16:49

« vorige - volgende »

johan D

hey iedereen,

ik heb nu een broedend koppel die nu bijna al 3 weken aan het broeden zijn! (2 aug is het 3 weken om exact te zijn:p)

Het is nu zo dat ik niet in de nestkast kan kijken omdat ze er altijd om te beurt in en uitgaan, en als ik is kom piepen blazen ze naar mij en komen niet van de eitjes af!

Ik ben echt wel benieuwd of de eitjes bevrucht zijn en hoeveel t er zijn! Ik heb er echt geen idee van!

Mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik kan horen of weten wanneer het eerste eitje is uitgekomen?

En als ze onbevrucht zijn komen ze er dan alle 2 vanzelf uit?
En wanneer mag ik de eitjes dan wegnemen? ik weet het eigenlijk allemaal niet goed!

Groetjes,

Johan

Sanna

Hoi Johan,

Spannend he, zo'n eerste nestje? ;) Jammer voor jou dat je niet naar de eieren kunt kijken. Als ze nu 3 weken aan het broeden zijn kan het eerste ei elk moment uitkomen. Het kan nog wel een paar dagen duren hoor, ligt eraan vanaf wanneer ze echt goed geregeld zijn gaan broeden. En wanneer het eerste ei bijvoorbeeld onbevrucht is gaan er nog een paar extra dagen overheen voordat het tweede ei uitkomt.

Ongeveer een dag voordat je jong eruit komt heb je een piep-ei. Je hoort dan steeds hele zachte korte piepjes. Het jong komt dan binnen 24 tot 48 uur uit het ei. Zorg er trouwens voor dat de luchtvochtigheid hoog genoeg is, anders kan het jong moeite hebben eruit te komen.

Wanneer een jong is uitgekomen hoeft het niet persé meteen gevoerd te worden door de ouders. In principe heeft het jong de eerste 24 uur genoeg aan de dooier. Zorg ervoor dat de ouders genoeg en goed te eten hebben. Ze zullen de jongen voornamelijk met eivoer voeren, maar je mag ook dingen erbij geven zoals bruin brood en andijvie. Het beste kun je de hoeveelheid zonnebloempitjes verminderen of zelfs uit het voer halen. De jongen kunnen dat niet verteren, maar sommige ouders voeren dat wel aan hun jongen als het in hun voer zit.

Wanneer alle eieren bevrucht zijn komen ze om de dag uit.

Groetjes, Sanna

johan D

sanna alvast bedankt voor je snelle reactie!

Ik ga vol spanning w8en op de kleintjes :) de lucht vochtigheid is normaal geen probleem want ze zitten in een buitenvoliere.

Als de kleintjes er zijn zal ik er zeker foto's van plaatsen op het forum!

Groetjes,

Johan

johan D

hey iedereen,

het is nu al 3 weken en 4 dagen en het zijn nog steeds alleen maar eitjes! Dus ik denk dat ze allemaal onbevrucht gaan zijn... Mijn vraag is nu: moet ik het nestblok na een bepaalde periode wegnemen? want kweet niet of ze gwn blijve broeden of gaan ze de eitjes laten liggen?

groetjes,

Johan D

Sanna

Hallo Johan,

Ik zou de eitjes laten liggen totdat de ouders zelf van het nest af gaan. Daarna kun je het broedblok met eieren en al weghalen.

Groetjes, Sanna

johan D

ja dat was ik al van plan! K heb trouwens vanmiddag gezien dat het 6 eitjes zijn... Dus daarom dat het mss zolang duurt?
Ik hoop echt nog een klein valkje te krijge! maarja:(

groetjes,

Johan D

johan D

hey iedereen!

een uurtje geleden zijn ze allebei uit de nestkast gekomen en zijn ze onmiddellijk terug beginnen paren! Kheb dan maar de eitjes uit het nestblok gehaald want daar zagen ze toch niet meer naar om! Mijn vraag is nu mag ik ze nog is een ronde late proberen? of liever niet? Want dat broeden vraagt wel veel van de vogeltjes denkek!

Groetjes,

Johan D

Sanna

Hallo Johan,

Zitten ze inmiddels alweer in het broedblok? Zo nee, dan zou ik zo snel mogelijk de boel weghalen om ze niet verder te stimuleren. Laat ze eerst maar lekker een beetje bijkomen, want wat je zegt, dat broeden vraagt erg veel energie.

Zijn ze nu wel alweer intensief met het broedblok bezig, zorg dan dan ze genoeg extra's krijgen zodat ze niks tekort komen.

Groetjes, Sanna