13 mei 2025, 13:19:54

beginner

Gestart door Gecko, 13 januari 2004, 14:34:50

« vorige - volgende »

Gecko

Hallo iedereen ! Ik ben zeer tevreden dat ik teminste eens een goede en prachtige site gevonden heb over valkparkieten.
Nu als beginend kweker van valkparkietjes heb ik enkele vraagjes over eventuelen inteeld   ; ik ga eerst vertellen wat me is overkomen.
Onlangs een maand of drie geleden heb ik de kans gehad om mij 2 koppeltjes valkparkietjes aan te schaffen; 1 koppel gele;1 koppel geparelde; nu wat blijkt zijn deze gele valken broer en zus vaneen; dit geld hetzelfde voor de geparelde; nu de vraag is of ik deze broer en zus mag koppelen voor de kweek ? dit is punt 1 .Nu punt indien punt 1 niet mag kan ik dan een geparelde aan een gele koppelen ;indien ja wat zijn dan de uitkomsten (kleur van uitkomst) ?Ik moet wel mss er bij vermelden dat de kweker waar van ze komen wel met een verschillende bloedlijn kweekte vader en moeder dus van verschillende kwekers (zowel voor de gele als voor de grijsgeparelde)hij wist me te zeggen dat dit voor 1 maal geen kwaad kon omdat de ouders toch van verschillend bloed is  
doch zou ik graag hierover wat meer info verkrijgen; dan nog een heel klein puntje terwijl ik dan toch bezig ben   wat zijn de verschillen tussen de pop en de man zowel bij geel als bij grijs gepareld ? Het zijn mss ineens wat veel vragen maar ik kon me toch niet inhouden ; ik dank jullie alvast voor jullie antwoorden en tijd

Lique

Hoi Gecko,

Ten eerste, welkom op het forum.

Het is niet zo mooi, dat je koppels bloedverwanten zijn.
Je kan er in geen geval mee kweken. ook geen lijnteelt, omdat dit vader op dochter is, en dat is bij jou ook niet het geval.
Misschien dat je de poppen kan switchen.

De uitkomst als je switcht:

Moeder:Lutino
Vader:Gepareld
Jonge man:
100% Grijs Split Voor {X1:  Gepareld} {X2: Lutino}
Jonge pop:
100% Gepareld

Mother:Gepareld
Father:Lutino
Jonge man:
100% Grijs Split Voor {X1:  Lutino} {X2:Gepareld}
Jonge pop:
100% Lutino

Bij een lutino man zijn de onderkant van de slagpennen effen, bij een pop zie je heel vaag streepjes of kleine vlekjes zitten

Bij een geparelde pop blijven de parels, bij een man verdwijnen deze, en komt eruit te zien als een wildkleur.

Dit geld allen na de eerste jeugdrui die na ongeveer een half jaar komt.

Groetjes Lique

Gecko

Ik dank u van hartelijk voor uw antwoord op al mijn vragen; hierbij ben ik een heel pak met geholpen; ik hou jullie zeker op de hoogte van het komende kweekseizoen

Groetjes en nogmaals bedankt

Paul

Hoi Gecko,

Zoals Lique al zegt echt niet proberen met broer en zus te kweken dat gaat echt fout.
We hebben al verschillende valkjes gezien met totaal misvormde pootjes dat ze niet of amper konden lopen.
Dit wil je echt je valkjes niet aan doen.
Hopenlijk kan je met de twee koppels switchen dat je wel twee goeie koppeltjes hebt.
Vaak noemen kwekers iets een koppel maar het kan net zo makkelijk dat de valkjes zelf een partner van het andere koppel uitzoeken en daar een nestje mee maken.

Groetjes, Paul

Gecko

Wees gerust paul dit zal ik zeker de valkjes niet aandoen;(ik zou er tevens niet aan denken om misvormde valkjes te hebben dit zou ik mezellf nooit vergeven denk ik :'(  ) ik zal nu proberen om de poppen te switchen en zien of deze wat van elkaar houden; en anders zal er weer een zoektocht beginnen naar nieuwe popjes en mannetjes voor onze broers en zussen  :) alhoewel ik niet begrijp dat de geparelde nog steeds hun parels hebben( ze zijn sinds september aangekocht) en toch een duidelijk verschil  op de rode wangen; de enen heeft echt knalrode wangen terwijl de andere heel wat matter van wangkleur is; zou of kan dit nog zijn dat deze voor de kweekperiode nog fel gaan ruien ?

Paul

Hoi Gecko,

Voor een valkje zijn echte kleuren heeft ben je soms wel een jaar verder.
Het kan ook per valkje verschillen wanneer ze in de rui gaan.
September is nog niet zo lang geleden dus misschien zijn ze helemaal nog niet in de rui geweest en komt de grote metamorfose er nog aan :-)
Ik heb met een wildkleur man gehad dat hij pas na 1,5 jaar zijn laatste gele staartveer kwijtraakte en mijn witmasker man heeft nu al een hele mooie witte kop en heeft ook nog witte staartveren en die is ook al een jaar oud nu.

Groetjes, Paul

Groetjes, Paul