13 mei 2025, 13:25:57

Dikke knobbel bij jonkie

Gestart door iwan, 21 juli 2010, 17:56:01

« vorige - volgende »

iwan

21 juli 2010, 17:56:01 Last Edit: 21 juli 2010, 18:10:47 by iwan
Hallo,

Ik heb sinds 1.5 week een jonkie, dit is mijn 1e die uit komt Alle andere eieren waren niet goed.

De ouders voeden volgens mij goed en zijn er constant bij, het jonkie groeit ook en hij beweegt lekker en piept zo nu en dan, alleen zie ik onder zijn keel een dikke knobbel ( ter grote van een eitje) met voer, het lijkt wel dat hij teveel heeft? of het niet verteerd.... ik weet nu niet wat ik moet doen.. en zou echt balen als hij dood zou gaan.

Ik kan evt een foto mailen als je mij even je email geeft

Ik hoor graag van jullie,

Gerda

21 juli 2010, 18:09:17 #1 Last Edit: 21 juli 2010, 18:11:06 by Gerda
Deze dikke knobbel lijkt mij zijn krop te zijn.
Dat is normaal!

Lijkt het op dat wat het linker jonkie hier heeft (hier 12 dagen oud)

Groet, Gerda

iwan

heb er nu een foto bij gedaan...

graag je reactie

Rianne

Het jong krijgt volgens mij wel veel te veel te eten :o Die knobbel hoort daar (onder de krop) wel te zitten, dit is het achterlijf. Of ik moet het echt gruwelijk verkeerd zien?

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 18:14:53
Het jong krijgt volgens mij wel veel te veel te eten :o Die knobbel hoort daar (onder de krop) wel te zitten, dit is het achterlijf. Of ik moet het echt gruwelijk verkeerd zien?

en wat moet ik dan doen, even weg halen en warm houden?

Rianne

Nee, dat zou ik niet doen. Dit is het enige jong schrijf je en als het nest steeds leeg is, liggen er straks binnen no time nieuwe eitjes. Houd even in de gaten of de krop goed leegt. Dit kun je 's ochtends het beste controleren, als de oudervogels nog geen nieuw voer hebben gehad. Het ligt er aan wat je ze voert, maar een krop mag niet keihard aanvoelen.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 18:25:29
Nee, dat zou ik niet doen. Dit is het enige jong schrijf je en als het nest steeds leeg is, liggen er straks binnen no time nieuwe eitjes. Houd even in de gaten of de krop goed leegt. Dit kun je 's ochtends het beste controleren, als de oudervogels nog geen nieuw voer hebben gehad. Het ligt er aan wat je ze voert, maar een krop mag niet keihard aanvoelen.

Ik heb je een betere foto gestuurd, en het is wel wat hard, het zit propie vol, ik geef ze normaal voer met eivoer, en er hangt fruit in de voilere.

Rianne

Is de krop wel leeg in de ochtend? Of is ie echt altijd zo vol? Het gevaar van niet-verterend voer is dat het gaat gisten, waardoor het jong kropverzuring krijgt. Dit gaat niet vanzelf over en het jong kan er aan dood gaan.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 18:31:23
Is de krop wel leeg in de ochtend? Of is ie echt altijd zo vol? Het gevaar van niet-verterend voer is dat het gaat gisten, waardoor het jong kropverzuring krijgt. Dit gaat niet vanzelf over en het jong kan er aan dood gaan.

wat kan ik dan doen, hij zit elke dag zo vol.... lijkt wel indd dat  het niet verteerd...

Rianne

Probeer even in het bekje te ruiken, als het kropverzuring heeft, komt er een zure lucht uit de snavel.
Als je zeker bent dat er onverteerd voedsel in blijft zitten, kun je proberen de krop leeg te masseren. Dit neemt ook risico's met zich mee, het kan ook zo zijn dat het jong er in stikt. Het is dus niet zomaar wat. Maar als het kropverzuring heeft, gaat het ook dood.
Met een plastic spuitje kun je wat lauwwarm water in het snaveltje spuiten, zodat het in de krop komt. Dit masseer je door de krop heen zodat het niet meer zo hard aanvoelt. Dan het lastige, het masseren. Je houdt het valkje ver naar voren gebogen, bijna op z'n kop dus, en je masseert het voedsel vanuit de krop naar het snaveltje. Pak steeds kleine beetjes om stikken te voorkomen. Regelmatig wat lauwwarm water erbij doen kan het wat makkelijker maken.
Is het kropje leeg, kun je het weer terug zetten bij de ouders zodat het weer gevoerd kan worden. Geef ze dan eerst het zachte voer zoals eivoer, fruit en brood, en later op de ochtend pas het zaadvoer. Succes, en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 18:48:14
Probeer even in het bekje te ruiken, als het kropverzuring heeft, komt er een zure lucht uit de snavel.
Als je zeker bent dat er onverteerd voedsel in blijft zitten, kun je proberen de krop leeg te masseren. Dit neemt ook risico's met zich mee, het kan ook zo zijn dat het jong er in stikt. Het is dus niet zomaar wat. Maar als het kropverzuring heeft, gaat het ook dood.
Met een plastic spuitje kun je wat lauwwarm water in het snaveltje spuiten, zodat het in de krop komt. Dit masseer je door de krop heen zodat het niet meer zo hard aanvoelt. Dan het lastige, het masseren. Je houdt het valkje ver naar voren gebogen, bijna op z'n kop dus, en je masseert het voedsel vanuit de krop naar het snaveltje. Pak steeds kleine beetjes om stikken te voorkomen. Regelmatig wat lauwwarm water erbij doen kan het wat makkelijker maken.
Is het kropje leeg, kun je het weer terug zetten bij de ouders zodat het weer gevoerd kan worden. Geef ze dan eerst het zachte voer zoals eivoer, fruit en brood, en later op de ochtend pas het zaadvoer. Succes, en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

duidelijk verhaal,

Ze hebben bij de hele dag voer, en ze zitten in de grote voilere, ik heb een broodkooi, zal ik ze daarin doen zoadt ik het voer kan regelen? ik heb meerder vogels in de voilere namelijk... . En hoe moet ik die opbouw dan doen met het eten,  dag brood en dan de volegden dag ei, of s,morgens wat brood, dan wat ei enzenz

Rianne

Verplaatsen is riskant, de kans is aanwezig dat ze niet meer naar het jong omkijken.
Je kunt wel alles nog aanbieden wat je nu ook geeft, alleen geef het zaadvoer een half uur of 3 kwartier later. Dan eten ze eerst van de andere dingen en proppen ze zich niet eerst vol met zaadvoer.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 20:44:41
Verplaatsen is riskant, de kans is aanwezig dat ze niet meer naar het jong omkijken.
Je kunt wel alles nog aanbieden wat je nu ook geeft, alleen geef het zaadvoer een half uur of 3 kwartier later. Dan eten ze eerst van de andere dingen en proppen ze zich niet eerst vol met zaadvoer.

Maar help me even...

nu heb ik 1 bak met voer en die is de hele dag gevuld. wat adviseer je nu dan? hoe doe jij dat dan

Rianne

Hier krijgen ze elke ochtend nieuw voer, maar ik heb niet het probleem dat ze voornamelijk zaadvoer geven. Ze kunnen het bijv niet afwachten tot ik met brood en eivoer aan kom. Ik vul de bakjes 's ochtends 1 keer en daar moeten ze het mee doen. Zo voorkom je ook dat ze alleen de 'lekkere' dingen eruit halen, zoals zonnepitten. Tussendoor gooi ik er bijv een stronk andijvie in en kijk ik of er nog eivoer is.

Maar het is maar een theorie, dat je jong voornamelijk zaadvoer krijgt.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 20:57:40
Hier krijgen ze elke ochtend nieuw voer, maar ik heb niet het probleem dat ze voornamelijk zaadvoer geven. Ze kunnen het bijv niet afwachten tot ik met brood en eivoer aan kom. Ik vul de bakjes 's ochtends 1 keer en daar moeten ze het mee doen. Zo voorkom je ook dat ze alleen de 'lekkere' dingen eruit halen, zoals zonnepitten. Tussendoor gooi ik er bijv een stronk andijvie in en kijk ik of er nog eivoer is.

Maar het is maar een theorie, dat je jong voornamelijk zaadvoer krijgt.

Oke,

Dus nu ff al het voer eruit, morgen evt eerst wat brood ( wit bruin?, met zonder water dus nat maken?)

dan wat eivoer? ik heb er nog 1 valk inzitten en 2 kakariki's, op de grond heb ik  kwartels.

bedankt voor je hulp! je helpt me er echt mee