13 mei 2025, 14:40:21

Dikke knobbel bij jonkie

Gestart door iwan, 21 juli 2010, 17:56:01

« vorige - volgende »

Rianne

Is het nog gelukt de krop te legen? Of ga je dat morgen doen?
Geef ze nu nog genoeg voer om niet met een lege krop de nacht in te gaan.
Ik geef 2 sneetjes bruin brood, ze hebben het het liefst als het nog zacht is maar dit kan per valkje verschillen. Dit hang ik op in een soort mandje, bedoelt voor wintervoeding voor roodborstjes en zo.
Eivoer maak ik wel altijd vochtig, droog willen ze het hier niet. Vanwege het warme weer moet je er op letten dat het niet bederft, dat kan ook kropverzuring veroorzaken.
Als je dan ziet dat het ouderkoppel daar van gegeten heeft, geef je ze pas een dagportie zaadvoer. Het is even uitzoeken hoeveel dat is, het is genoeg als er de volgende dag nog maar een klein beetje ongepelde zaden inzitten.
Groente geef ik ook meteen 's ochtends.

Ik hoop dat het met deze voederwijze beter gaat.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 21:08:47
Is het nog gelukt de krop te legen? Of ga je dat morgen doen?
Geef ze nu nog genoeg voer om niet met een lege krop de nacht in te gaan.
Ik geef 2 sneetjes bruin brood, ze hebben het het liefst als het nog zacht is maar dit kan per valkje verschillen. Dit hang ik op in een soort mandje, bedoelt voor wintervoeding voor roodborstjes en zo.
Eivoer maak ik wel altijd vochtig, droog willen ze het hier niet. Vanwege het warme weer moet je er op letten dat het niet bederft, dat kan ook kropverzuring veroorzaken.
Als je dan ziet dat het ouderkoppel daar van gegeten heeft, geef je ze pas een dagportie zaadvoer. Het is even uitzoeken hoeveel dat is, het is genoeg als er de volgende dag nog maar een klein beetje ongepelde zaden inzitten.
Groente geef ik ook meteen 's ochtends.

Ik hoop dat het met deze voederwijze beter gaat.

Ik krijg de krop niet leeg, maar het is wel zachter nu, door het water. Hij poept wel goed... dus dat lijkt me oke.

Hij zit nu erg vol dus heb ik al het eten even weg gehaald. morgen zal ik eerst wat brood doen en dan het eivoer en dan het zaad. het zal wel een kabaal worden omdat ze gewend zijn altijd eten te kunnen pakken, ik vulde de bak om de dag een beetje. Je ziet echt de zaadjes in de krop zitten, dus morgen ochtend zal die minder moeten zijn.... en sie van mij is ca 10 dagen, maar die ziet en een stuk kaler uit als die van jou met 12 dagen..., zeker het vluegelgedeelte is bij mij bijna kaal.

Nogmaals bedankt.

Rianne

Kijk morgen eerst of de krop leeg/leger is. Er wordt 's nachts niet gevoerd (alleen bij hoge uitzondering, die zijn er ook) dus dan kan de krop goed legen.

iwan

Citaat van: Rianne op 21 juli 2010, 21:18:56
Kijk morgen eerst of de krop leeg/leger is. Er wordt 's nachts niet gevoerd (alleen bij hoge uitzondering, die zijn er ook) dus dan kan de krop goed legen.

Hoi,
Vanmoregen was hij bijna leeg er zat nog maar 25% in van gisteren. pffff ik dacht ff dat het niet goed was gisteren.

Nu geef ik het voer zoals besproken en dan moet het goed komen.

Bedankt voor je hulp!!

Iwan

Rianne

Oké :) laat je later nog even weten hoe het gaat?