7 mei 2025, 20:15:57

massale sterfte

Gestart door alex, 10 november 2002, 23:58:58

« vorige - volgende »

alex

ik heb ruim tien jaar ervaring met valkparkieten maar wat me deze week is over komen.
in twee dagen tijd ben ik 4 valken twee gras en twee veelkleurparkieten verloren .
ze lagen allemaal dood in het nachthok ,er was voldoende voer en vers drinkwater aanwezig ook hadden ze een ruime vlucht'HELP

Mandy

Hoi Alex,
Wat verschrikkelijk om dit zo mee te maken :'(
En ook erg vreemd, als je dit zo leest denk je toch aan een ziekte, maar dan had je daar als ervaren kweker wel iets van gemerkt. En als er moordlustige beesten in de buurt zouden zijn had je er wel bijgezet dat ze toegetakeld waren. Het enige waar ik nou nog aan denk is vergiftiging, maar hoe?
Heb je misschien mensen in de buurt wonen die "last" hebben van je voliére, ook al kan ik me niet indenken dat iemand zoiets zou kunnen doen. Maar er loopt tegewoordig wel raar volk op de wereld rond...
Sorry, ik kan je niet helpen, maar ik hoop dat je erachter komt wat er aan de hand is. Heb je nog meer vogels in je voliére, zo ja, heb je die nu uit voorzorg apart gezet?
Ik heb geen idee wat het kost, maar je zou ook een vogel op doodsoorzaak kunnen laten onderzoeken om eventuele andere vogels te redden.
Succes, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

mario34

hoi alex sorry om horen het is altijd sneu als er zoiets gebeurd
zou het mischien kunnen zijn dat ze geschrokken zijn van een kat of een ander dier heb het zelf ook meegemaakt doordat een kat s'nachts tegen de draad aansprong daardoor vlogen mijn vogels op en hebben er verschillende zichzelf gewoon doodgevlogen
een remedie daartegen is gewoon een lampje van een 5tal watt in je binnenhok instaleren zodanig dat ze nog een beetje zien waar ze vliegen en ze zullen der slaap daar niet door laten
veel succes

Kipje

Ik zou in elk geval autopsie laten doen op 1 van de vogels om erachter te komen of er sprake is van gif of van een ziekte. In het eerste geval kun je misschien actie ondernemen, in het tweede geval moet de hele boel ontsmet voordat er nieuwe vogels in kunnen. Afhankelijk van de ziekte moet je dan ook wachten met het plaatsen van nieuwe vogels in verband met een eventuele incubatieteit :(