9 mei 2025, 00:12:50

Is mijn vogel in de rui

Gestart door marco, 21 maart 2003, 20:14:45

« vorige - volgende »

marco

Ik heb een valkparkiet van 8 maanden die altijd zeer levendig is en mooi in zijn veren zit. Maar vanaf eind februari zit deze steeds vaker bol met zijn veren. Ik heb al ruihulp gehaald.
Het rare is dat ik ben overgestapt van kenner valkparkietenvoer naar extravital en rond die tijd is zit hij steeds bol. Hij eet nog goed en is nog speels genoeg wel in mindere maten. Wie kan mij helpen Is hij in de rui of is de verandering van voer niet goed geweest.

Alvast hartstikke bedankt   Marco

Paul

Hoi Marco,
Als ie goed eet zal het niet aan het voer liggen hoor want extra vital voer is prima.
Het kan wel met de eerste rui te maken hebben maar je valkje word nu ook echt volwassen en dan worden ze misschien ook iets rustiger.
Zolang ie nog steeds levendig is zal ie niet ziek zijn lijkt me.
Verliest ie wel veren nu want de rui kan toch wel 6 weken duren voor die helemaal over is en dan voelt ie zich toch iets minder fijn.

Groetjes,   Paul

Kipje

Rui kunnen ze vlink last van hebben, wat wel helpt om de nieuwe pennen door te laten komen is een bad aanbieden of sproeien met een plantenspuit.

Voor het sproeien kan je het best lauw water nemen, de kou er af zeg maar. Wel 's ochtends doen zodat er ruim de tijd is om te drogen. De meeste valken zullen sproeien preferen boven een bad.

Zorg er ook voor dat er een vitamine/mineralenblok voorhanden is en uiteraard een stuk kelp. Er is een verschil tussen opgebold zitten en ziek opgebold zitten, dat is een beetje moeilijk uit te leggen.
Als een vogel ziek is staan vaak de nekveren verder uit dan de rest, de kop lijkt dan vierkant op het lijf te staan. Hou de ontlasting in de gaten, als die afwijkt van de normale kleur of waterig wordt kun je een mestonderzoek overwegen.