6 mei 2025, 05:02:11

1ste ei en nu ??

Gestart door Melanina, 3 juli 2010, 08:54:31

« vorige - volgende »

Melanina

hoi hoi
wij hebben al 5 jaar een valkje en sinds 3 jaar 2 valkjes nu wipwappen zij al 3 jaar en nog nooit een ei gezien tot vanmorgen
Ik zag het popje heel lang in dr broedhok zitten dit deed ze nooit dus ik wil dr iets opzij halen en ik zie een ei.
Nu is dit natuurlijk harstikke leuk maar er komen gelijk ook vragen van wat nu?

De kooi moest eigenlijk verscvhoond worden en na een diaree partij wat ik ook gelijk zag helemaal moet ik dit laten liggen of kan de kooi verschoond worden??

En ik las iets over sproeien of zo met water hoe werkt dit en hoevaak?

En aqua voer moet ik nog wat halen ??

Hoelang duurt het voor het uitgekomen is als het bevrucht is of na hoelange tijd moet het weg gehaald worden??

Kan ik nog meer eieren verwachten ??

Sorry voor al deze vragen maar een ei had ik dus echt niet verwacht na die jaren .

Melanina

jippie nu na 2 dagen een 2de ei

en we hebben besloten als deze allemaal uit gaan komen dat we een voilere gaan nemen in de tuin ;D

Miss dat er dan ook nog andere valkjes bij komen om inteelt tegen te gaan.

*Yvon

Hoi hoi

Gefeliciteerd met jullie eerste aankomend nestje !!  :D

Je kan als voer nu wat extra eivoer,trosgierst,donkerbruin boord(nattig),kiemzaad,grasparkietenzaad en hun eigen zaad aanbieden.
Je kan een wat groter waterbak of badje aan/in de kooi hangen.
Ze nemen vaak zelf een badje als ze denken dat dat nodig is.  ;)
Probeer elke dag eventjes in het blok te kijken.
Dan kunnen ze daaraan wennen als je dalijk als er donsjes zijn dat je kijkt.

Zodra ze goed zijn gaan broeden kun je na zo'n +/_ 18 dgn het eerste donsje gaan verwachten.  :)

Succes !!

Groetjesssss Yvon

Oja,als de valkjes redelijk goed rustig blijven als je aan de kooi rommelt,dan kan je de kooi wel een beetje schoonmaken.
Want echt lekker ruiken die flatsen van hun nu niet.  ;D

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Melanina

we hebben serpia kalksteen gewoon valkjes voer eivoer grit en trostgier in de kooi hangen

want we hebben vroeger wel eens geprobeert om de valkjes brood rijst en fruit en groente te geven maar dat eten ze niet

Het enigste waar ik nog voor kan kijken is parkietjes zaad

Nou hopelijk komt er wat uit de eieren
Er zat bij ons wel 2 dagen tussen ei 1 en ei 2
dus morgen verwacht ik ei 3 en weer een hoop poep :D

Melanina

Ja en ei 3 is ook een feit
Hopelijk is er iig 1 bevrucht en komt daar iets uit en weten papa en mama hoe ze het groot moeten brengen .

Melanina

het broeden gaat goed ook voeren paa en ma elkaar er zijn 4 eitjes

*Manon*

hoi hoi,

Spannend he zo'n eerste nestje, helemaal als je het niet verwacht!

Het is heel normaal dat ze om de dag een ei legt!
Broeden ze goed?
Met een schouwlampje kun je als ze enkele dagen goed gebroed hebben (4 -5 dagen) zien of het bevrucht is, dan lopen er rode aderen in het eitje....

Succes!

Groetjes Manon

Melanina

als het goed is moeten deze week de eerste eitjes uit gaan komen  tussen de 21ste en de 24ste dus dat word spannend

Melanina

Het eerste eitje is uit :D
dus nu lezen waneer je de jonkies mag pakken enz .