Jonkies tot bloedens toe geplukt door pap en mam

Gestart door Emely, 29 juni 2010, 23:08:56

« vorige - volgende »

Emely

Hallo,

Wij hebben een nestje van 3 valkparkietjes waarvan we de exacte leeftijd niet helemaal weten. Dit omdat wij uit plezier nestkastjes hebben hangen en het dus aan "moeder natuur" over willen laten.
Uiteraard kijken we de nestkastjes regelmatig na op onbevruchte eitjes en/of er al jongen zijn... Helaas kwamen we er achter dat de drie baby valkjes helemaal kaal geplukt zijn. Het viel ons ook op dat er eieren bij de jonkies lagen. Die hebben we meteen weggepakt maar pap en mam zitten niet veel meer in het blok en de jonkies zijn dus tot bloedens aan toe kaal geplukt.
We hebben het blok nu naar binnen gehaald en daar zagen we dat de kropjes ook bijna helemaal leeg waren. Aangezien we hier niet op voorbereid waren heb ik maar van een beetje krachtvoer een dun papje gemaakt met water en dat op een lepeltje geprobeerd te voeren. Ze hebben wel iets naar binnen gekregen en ik hoop dat dat even genoeg is tot morgen ochtend. Ik ga dan direct naar de winkel/dierenarts om iets van pap te halen.

Maar omdat ik helemaal geen ervaring heb met het voeren van de baby valkjes zou ik graag wat hulp en adviezen willen hebben....

Wie o wie is bereid mij te helpen???? Alle info, tips, adviezen zijn welkom... ook hoe en waar ik de jonkies het beste kan "bewaren".... We hebben ze nu in het nestkastje in de kamer staan aangezien ze hier toch nog niet uit kunnen komen....

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!!! Ik zal morgen foto's proberen te maken en deze ook plaatsen, dan kunnen jullie zien hoe erg ze er aan toe zijn.....

Gr Emely

Kimm

hoi emely,

je moet zorgen dat de jonkies wel warm zitten. heb je geen enkel idee hoeveel dagen ze zijn?

verder zou ik ze nog een keer voeren met wat je nu ook hebt gedaan, dat ze de nacht goed door gaan komen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Emely

Hoi Kim,

Bedankt voor je snelle reactie en je tips... hoe kan ik ze het beste warm houden??? Het is gelukkig wel vrij warm op dit moment maar is een kruik misschien een goed idee (niet te heet uiteaard)???

Helaas... maar misschien dat jullie dat aan de foto kunnen zien.... Ik weet wel dat ik het volgende nestje weer netjes ga noteren wanneer het eerste eitje uit is!!! Vorig jaar wel gedaan namelijk maar ja, toen is alles perfect gegaan bij de andere koppels....

Ik ga ze straks nog eens proberen te voeren... het gaat niet van harte en ik zie de krop niet enorm groeien ofzo... wel het idee dat ze iets naar binnen krijgen. Misschien nog een tip hoe ik ze het beste kan voeren via het lepeltje??? Is daar misschien een bepaald trucje voor oid???

Zoals je kunt zien op de foto zijn ze echt flink toegetakeld!

Groetjes en slaap lekker,
Emely

Paula

Ik heb hier altijd een paar lepeltjes van de McDonald ijsjes.
Die kun je mooi ombuigen tot een soort tuitje. Op die manier hoeven de jongen niet echt van het lepeltje af te happen, maar kan het als het ware in het bekkie lopen.

Verder denk ik dat de jongen zodanig goed in de veren zitten (oud genoeg zijn), dat ze niet meer warm gehouden hoeven te worden. Ook omdat het momenteel behoorlijk warm is. Maar dat weet ik niet zeker.

Succes met de kleintjes.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Emely

Hoi Paula,

Bedankt voor je reactie en advies en mening.... morgen even opzoek naar iets waarmee ik het makkelijker naar binnen kan laten glijden....

Nu het papje weer klaar gemaakt om voor de nacht te voeden...dan morgen vroeg nog een keer een papje van krachtvoer en dan gauw iets beters halen.... wat is dat... nutribird???? Of heb je daar ook nog verschillende soorten in???

Slaap lekker!
Emely

*Yvon

Hoi hoi

Je kan ook even de topic handopfok even goed doorlezen en desnoods uitprinten.  ;)
Daarin staat alles wat je moet weten over handopfok.

Ik denk dat de jongen toch al een weekje of 4 zijn en zeer binnenkort uit gaan vliegen.
Je zou ze in een kooi kunnen zetten met bakjes grasparkietenzaad en trosgierst.  :)
Overigens vind ik ze niet heel erg geplukt.
Kan je de kleintjes in een kooi in de voliere zetten ??
Dan kan je het deurtje open laten staan zodat pa en/of ma misschien weer verder voeren.
Misschien dat ze dan ook niet meer plukken.
Ik weet niet of je ook andere soorten vogels in de voliere hebt,maar ook die anders in de gaten houden.

Succes met de mooie kleintjes !

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Emely

Hallo,

Ik heb de topic handopfok doorgelezen en jullie advies opgevolgt. Heb de kleintjes in een kooitje in de volliere gezet met het deurtje open. Binnen 5 min. vlogen ze alle drie door de volliere. Papa en mama houden ze goed in de gaten maar van voeren is nog niks terecht gekomen.... Ik heb de jonkies bewust nog niet bijgevoerd vandaag en ze vragen aan een stuk door.... pap en mam doen hier nu nog niks mee. Hoe lang moet ik dit aan kijken???? Vanaf wanneer moet ik ingrijpen om toch bij te voeren???

Ik ga in iedergeval handopfok voer in huis halen voor het geval dat...

Ik las ook dat het plukgedrag mogelijk te maken heeft met een volgend nest... pap en mam hadden alweer nieuwe eitjes gelegd tussen hun jongen in... dat zou een hoop kunnen verklaren maar de echte reden komen we toch niet achter.

Ik heb stilletjes de hoop dat mijn ervaren Paco die al meerdere nesten heeft gehad en op dit moment ook jonkies heeft (iets ouder dan deze) misschien gaat voeren...

Duim met me mee dat het allemaal goed gaat komen en dat ik de handopfok niet nodig zal hebben....

Liefs, Emely

Kimm

hoi emely,

ik zou niet lang wachten met gaan pappen.
ze hebben hun voeding nodig. ik ben bang dat de ouders het niet meer gaan doen.
ik zou in dit geval gaan helpen.

groetjes kim

Emely

Dan ga ik ze nu vangen....en pappen...

Wat is het beste, ze in een kooitje binnen te houden of toch telkens de volliere weer in met als gevolg dat ik ze steeds moet vangen????

Gr Emely

Kimm

als je binnen een ruime kooi voor ze hebt, dan zou ik ze naar binnen gaan halen en ze gaan pappen en ze binnen laten, dan hoef je ze niet steeds te gaan vangen, met alle stress vandien. ;)
ze hebben nu ook hun vocht nodig wat ze sinds gister toch minimaal hebben gehad.

groetjes kim

Emely

Ik heb binnen helaas geen hele ruime kooi maar kan ze wel regelmatig even vrij laten vliegen in een ruimte wat voor mij overzichtelijk is en voor hun groot genoeg...

Het pappen gaat redelijk, je merkt goed wie de oudste is, die eet het beste en is het zwaarste...

Ik heb veel aan het topic "handopfok"!!! Fijn dat jullie dat er op hebben staan!!!

Sowieso wil ik jullie even complimenteren over hoe jullie met deze spoedjes om gaan!!! Ik heb al heeeeeel lang niks van mij laten horen en toch helpen jullie direct. Echt SUPER gewoon... mag ook wel eens gezegd worden vind ik!

Ik hou de kleintjes goed in de gaten kwa gewicht en zelfstandigheid. Ik heb een bakje gekneusde zaadjes neer gezet en een stengel trosgierst neer gelegd. Heeft het al nu om een bakje water neer te zetten???

Groetjes, Emely

Kaatje

Hoi Emely,

Fijn dat het pappen nu redelijk gaat, de kleintjes komen er wel, daar heb ik alle vertrouwen in ! Je kan altijd een bakje of klein laag schaaltje met water neerzetten vooral als ze een beetje beginnen met zaadjes pellen of aan de trosgierst beginnen te knabbelen kan dat helemaal geen kwaad.

Vooral nu het zo warm is lijkt het me ook wel goed, willen ze niet dan zullen ze het ook niet nemen denk ik.

Succes!

Groetjes, Karin

Kimm

hoi emely,

het is nu nog niet zo erg dat je nog niet een ruime kooi hebt. zoals je het nu doet is het toch prima!! ik ben blij dat het goed gaat hoor :D

groetjes kim

Kimm

gaat het nog allemaal goed emely? lukt het een beetje?

groetjes kim

Emely

Hoi Kim,

Ik heb gister de vogels eventjes hun vrijheid gegeven in de volliere en toen zag ik dat paps van hun ze ging voeden maar ik vrees dat het niet genoeg is... mams van hun is de plukker... Ik ben tot op heden nog aan het twijfelen wat het beste is.... Het vervelende is dat het niet echt heel gemakkelijk uit komt. Over precies een week ga ik trouwen dus ben nog druk bezig met de laatste dingen voor bereiden. Daarbij hebben we ook twee puppies in huis die ook hun aandacht nodig hebben en waar ik dus ook mijn handen aan vol heb.

Het voeren van de vogels neemt al gauw 1,5 uur in beslag per keer... het word een beetje druk en veel... ik doe mijn uiterste best en zou het echt heel erg vinden als de kleine valkjes het niet overleven maar weet nu ff niet wat wijsheid is....

Ik denk dat ik ze straks toch maar weer naar binnen haal.... Al vliegen ze nu een stuk beter dan gister en zitten ze al een heel stuk beter op stok, wat dat betreft leren ze in de volliere natuurlijk heel snel heel veel... maar heb ze helaas nog niet zelfstandig zaadjes zien pellen....

Groetjes, radeloze Emely