valkjes worden na 4,5 week niet meer gevoerd

Gestart door shaka, 21 mei 2010, 22:11:26

« vorige - volgende »

shaka

Hallo allemaal, ik heb een voliere met 3 koppels valken erin. Ik had 2 koppels met jongen, alleen wilde het ene koppel na 2 weken niks meer van hun ene jong weten. ondertussen was er ook nog een heel klein donsje geboren in dit blok..)Het kleinste jong van 2 dagen oud heb ik helaas niet kunnen redden maar het jong van 2 weken oud heb ik overgelegt. Dit gaat super, wil het niet dat zijn ouders nu ineens wel weer voor hem willen zorgen. Sterker nog voor het hele nest van 6 jongen! Ze denken dat ze allemaal van hun zijn. De 2 koppels accepteren elkaar volledig en het leek dus super te gaan. Ze hebben de zorg gewoon verdeeld over 4 volwassen valken.
Alleen zijn vandaag de 1e 2 valkjes uitgevlogen, en nu lijkt het erop dat de jongen die uitgevlogen zijn niet meer gevoed worden. Bedelen doen ze wel en de valken willen wel voeren maar zodra een volwassen valk hieraan begint komt er heibel in de tent en wordt er gevochten met als resultaat de hele dag een lege krop. Vanavond heb ik de 2 in het broedblok gezet en toen werden ze gelijk gevoerd. Maar ja, dit kan natuurlijk niet zo doorblijven gaan, als ze allemaal zijn uitgevlogen en goed kunnen vliegen. Nu wil ik ze evt. wel bijvoeden maar wat moet ik valkjes van 4,5 week geven. Dan zorg ik dat ik dit alvast in huis heb mocht het nodig zijn. Ik hoop dit uiteraard niet, maar aangezien de pinksteren eraan komt wil ik het risico niet nemen dat ik niks in huis heb. Een koppel eruit halen is geen optie want dan moeten ze in een klein kooitje zitten  en zijn ze absoluut niet gewend, een koppel (van het ene in de steekgelaten jong) begint alweer interesse te krijgen in de broedblokken. Weet iemand hier wat ik het beste kan doen, ik zou het zonde vinden als ze het niet redden!

Valk1969

Beste kan je de jongen paar keer per dag terug in het broedblok doen als de ouders ze daar wel voeren.
Leg voer op de grond en ook trosgierst als de jongen uit het blok zijn.
Als de jongen honger krijgen zoeken ze de ouders op en als die aan het trosgierst zitten zullen ze dit met een paar dagen wel overnemen.
De jongen zullen in deze situatie wel iets in gewicht afnemen maar daar zou ik me geen zorgen om maken. Komt er vanzelf wel weer bij.

Een jonge vogel leert snel als die honger heeft en andere vogels ziet eten. Je moet er alleen voor zorgen dat ze er makkelijk bij kunnen komen en dat is voeren op de grond. Zolang je ze nog niet met een zaadje in de bek heb gezien moet je ze een paar keer helpen door ze in het broedblok terug te zetten als ze echt bedelen.

Succes en groetjes,

Patrick

shaka

22 mei 2010, 21:00:02 #2 Last Edit: 23 mei 2010, 13:00:26 by shaka
Ik heb een grote schaal voer op het dak van het hok van de konijnen gezet. We hebben namelijk 2 franse hangoren onder in de voliere lopen die de vogels geheel met rust laten maar het voer zelf ook erg graag lusten :D Dit werkt bij ons dus niet. Nu staat er dus een schaal halverwege de hoogte ongeveer. De jongen zitten gewoon op stok en vrijwel niet op de grond dus dit moet het probleem niet zijn. Het lijkt erop dat ze vandaag wat beter gevoerd zijn, erin terugzetten wil al niet meer ze hebben de uitgang goed in de gaten.

Verder is er nog een probleempje, in het blok werden de koppies geplukt door 1 van de ouders maar wist niet welke. Ik las hier dat het meestal overging als ze uitgevlogen waren, nou mama (dat is dus de dader) blijft het mooi doen en niet zo'n beetje ook. Ze is constant aan het plukken. Heb dus nu valkjes geheel in de veren behalve hun kop...(heel klein kuifje dat wel) Het lijken wel gieren. Wat kan ik hier het beste aan doen? mama weghalen? en zo ja kan dat geen kwaad voor het koppel?

groetjes jacqueline

mariejj

Alleen de kop een beetje plukken kan geen kwaad  ;)  het ziet voorlopig alleen niet zo mooi  :)

shaka

23 mei 2010, 12:58:44 #4 Last Edit: 23 mei 2010, 13:03:14 by shaka
Hallo, de moedervogel plukt constant door!
De hele kop op een paar veren als kuif na en nek is kaal. Ze kan er gewoon niet vanaf blijven, zodra er een pen doorkomt trekt ze ze uit.
Aangezien de kop nu helemaal "leeg"is gaat ze door om de veren onder de vleugels uit te trekken.
Zelfs nu ze in de voliere zitten valt ze ze constant lastig.
Ik heb niet zoveel ervaring met plukken maar is de kop en nek helemaal kaal hebben, en nu verder gaan onder de vleugels een beetje plukken? of gaat het nu echt te ver?
Ik vind het zo zielig voor de kleintjes.

groetjes jacqueline

mariejj

Het lijkt inderdaad heel zielig, dat is het ook.  Maar aan de andere kant, je haal anders wel hun moeder weg, die alleen in een kooitje zonder man moet zitten, dat is ook zielig.  ;)
En het kan dan zijn dat de man zijn pop mist, naar haar gaat roepen en dan de jongen niet meer voert.
Anke heeft ook een koppel wat alleen de koppen helemaal kaal plukt, kijk maar eens in haar dagboekje.  ;)
Plukken word te erg als ze de hele rug ook nog plukken, dan pas zou ik in grijpen.  :)
Maar dat is mijn mening,  sommige kwekers gaan de jongen bij een beetje plukken al pappen, andere laten volledig kale valkjes zitten.
En ze zijn al 4,5 week oud dus grote kans dat ze over een paar dagen al niet meer geplukt worden.  :)

JAN-

Ik heb goede ervaringen met het apart zetten van 'de plukker', in mijn geval was het de man, die begint met plukken zodra de kuikens stoppels krijgen (en nog vrij jong zijn dus) Ik heb hem toen apart gezet, wel in 't zicht van de pop. Zij voedde haar kroost voorbeeldig op! Maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het bij iedereen werkt!

mariejj

Citaat van: JAN- op 23 mei 2010, 20:38:01
Ik heb goede ervaringen met het apart zetten van 'de plukker', in mijn geval was het de man, die begint met plukken zodra de kuikens stoppels krijgen (en nog vrij jong zijn dus) Ik heb hem toen apart gezet, wel in 't zicht van de pop. Zij voedde haar kroost voorbeeldig op! Maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het bij iedereen werkt!

Dat zou inderdaad nog wel een optie zijn,,  de plukker in een kooitje in de voliere zetten.  :)
Vanaf wanneer zette je hem weer terug dan?

JAN-

De 'plukker' (man) zette ik weer terug toen de jongen waren uitgevlogen, en hij plukte ze toen niet meer.
Overigens had ik 'm apart gezet buiten de voliere met de pop/jongen, maar wel in het zicht. Maar misschien kun je het kooitje ook in de voliere zetten, maar misschien leidt ie dan de andere vogel teveel af?? Succes.

nienke0104

hallo, bij mij hielp het om de dader eerst ff apart te hebben en daarna hout geven om op te knabbelen (wilg ofzo)

Rianne

De plukker apart zetten is de beste optie, tenzij ze beiden plukken. Maar 1 plukker is altijd minder erg als 2.

shaka

Helaas ben ik er achter gekomen nadat ik de pop weg heb gehaald en in zicht heb gelaten voor de man dat er nog 2 anderen en misschien wel 3 (dit weet ik niet 100%zeker) zijn gaan plukken. Zoals het er dus nu uitziet worden ze dus door 3 รก 4 volwassen vogels geplukt sinds ze zijn uitgevlogen. Heel raar dat dat nu begint. De andere vogels weghalen is geen optie want die zitten ook op eieren. Maar doordat er nu dus zoveel volwassen vogels (van de 6!) zijn gaan plukken gaat het erg hard en hebben ze geen moment rust. Heel jammer, heb dit nog nooit meegemaakt. Volgens mij kan ik het beste de jongen eruit halen, wat denken jullie? Ze beginnen al wat zelfstandig te eten dus de handopfok zal niet al te lang meer duren denk ik....