23 mei 2025, 21:01:15

veel dode valkjes

Gestart door lucassenhck, 25 mei 2010, 22:23:11

« vorige - volgende »

lucassenhck

Ik heb nu voor het 2de jaar op rij al verschillende dode valkjes. Ze komen uit het ei en na enkele dagen soms wel 1 week vind ik ze dood het lijkt wel begraven onder de houtkrullen. ik kweek al 10 jaar valkjes en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Sinds er een mannetje is dood gegaan en een nieuwe is gekomen heb ik elk jaar dode kleine valkjes. Het nieuwe koppel is wel erg lief voor elkaar. Laatst vond ik een klein valkje waar de hele bovensnavel vanaf was getrokken. Na een paar uur was hij dood en zijn broer of zus ook. Helemaal verstopt onder het zaagsel, de oudste heeft wel overleefd. Ik snap het niet. ook van het andere koppel dat al jaren bij elkaar is vond ik vandaag een dood valkje in het hok onder het zaagsel. heeft iemand hier ervaring mee? Gr Carla

Paula

Zoals ik het lees, krijg ik de indruk dat de jonkies dood gaan vanaf het moment dat er een nieuw valkje bijgekomen is?
Als dat klopt zou het wel eens kunnen zijn dat de nieuwe valk de jongen doodt. Zeker als jij schrijft dat er een jong bij was waarvan de bovensnavel afgebeten/afgetrokken was.
Je zou de 'nieuwe' man apart kunnen zetten en eens kijken hoe het dan gaat.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

carco

Zijn alle jongen zo toegetakeld? Of alleen die ene?
Heb je al eens sectie laten doen op een jong of ontlastingsonderzoek?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

shaka

Hallo, ik heb laatst ook 5 jonge valkjes gehad die gedoodt zijn door een andere pop. Dit kwam denk ik doordat haar mannetje ineens een andere pop had uitgezocht en daar mee was gaan broeden. Vanaf het moment dat de eitjes uitwaren gekomen leek het goed te gaan, totdat ik een paar dagen later erbij kwam en de jongen begraven lagen onder de houtkrullen. Heel zielig. De jaloerse pop was in het blok gaan broeden want ze had haar ei naast de dode jongen gelegd. Dus volgens mij was hier jaloezie in het spel. Papa heeft er kennelijk van geleerd want het is nu echt weer een koppel en de andere pop is ook weer bij de oude man terug.

lucassenhck

ik heb niet het idee dat de koppels ongelukkig zijn en eigenlijk niet gezien dat ze in elkaars kast zitten. Dus ik weet niet waardoor het nu komt. Ik zal proberen om het in de gaten ye houden, maar moet wel werken en dan kan ervan alles gebeuren. Gr carla