11 mei 2025, 19:44:09

Ik probeer het te begrijpen...

Gestart door bianca_, 16 mei 2010, 12:46:58

« vorige - volgende »

bianca_

Na enkele "huis-tuin-en-keuken-nestjes" wilde ik voor een volgend valkje eens specifiek op de kleur gaan letten voor het geval ik er ook jongen van mag gaan krijgen.
Daarom ben ik eens in het hele mutatie verhaal gedoken, maar ik ben toch nog flink van het pad af geraakt!

Ik heb hier een koppel wildkleurtjes zitten.
Pa komt ook van een koppel wildkleurtjes.

Als ik kom tot de volgende mutaties voor pa en ma:
Pa: Wildkleur split voor Bont {X1:Opaline}
Ma: Wildkleur split voor Bont

Dan zijn de mannelijke jongen:
12.5% Bont split voor {X1:Opaline}
12.5% Bont
25% Wildkleur split voor Bont {X1:Opaline}
25% Wildkleur split voor Bont
12.5% Wildkleur split voor {X1:Opaline}
12.5% Wildkleur

En de popjes:
12.5% Bont Opaline
12.5% Bont
25% Opaline split voor Bont
25% Wildkleur split voor Bont
12.5% Opaline
12.5% Wildkleur

Dat zou helemaal kloppen (1x wildkleur mannetje, 1x wildkleur vrouwtje en 2x bonte man) behalve het feit dat ik zeker weet dat in zowel het eerste als het tweede nest een gepareld wildkleurtje zat, waarvan uit het laatste nest de geparelde zeker een man is. Dus dan ben ik toch wat van het pad af.....
Want ik weet zeker dat pa niet gepareld is geweest (heb hem met pap groot gebracht en als pap jong van 3.5 week had hij al geen parels) en opa&oma van pa's kant zijn ook niet gepareld geweest.

Waar ga ik in de mutatie berekening nu dan de fout in?
Om bonte jongen te krijgen moeten zowel pa als ma bont meegeven, maar om geparelde jongen te krijgen, moeten ook beide gepareld meegeven, maar omdat ma al bont heeft en niet zichtbaar gepareld is, hoe werkt dat dan?
Waarschijnlijk maak ik ergens een hele (logische) "reken" fout, maar ik wil graag begrijpen hoe dit werkt  :)

mariejj

Hoe weet je zo zeker dat de geparelde jong een man is?
Zijn moeder moet namelijk dan wel gepareld zijn, dat kan niet anders.

Citaat van: bianca_ op 16 mei 2010, 12:46:58
Om bonte jongen te krijgen moeten zowel pa als ma bont meegeven, maar om geparelde jongen te krijgen, moeten ook beide gepareld meegeven, maar omdat ma al bont heeft en niet zichtbaar gepareld is, hoe werkt dat dan?

Voor geparelde jongen hoeven niet allebei de ouders het geparelde doorgeven.  Kijk maar naar je eigen berekening.  ;)
Bont heeft niks met gepareld te maken, het zijn losse mutaties.

Plaats anders even wat foto's van de ouders en jongen, misschien zie je wat over het hoofd.  ;)

Caroline

Ik ben het met Marie eens, hoe weet je zo zeker dat de opaline wildkleur een man is??

Dit kan absoluut niet als de moeder niet gepareld is.  ::)

Aangezien de vader split opaline (gepareld) is, is het logisch dat er geparelde popjes geboren worden.

Voor parels, cinnamon, geelwang en lutino hoeft de man het alleen bij zich te dragen (visueel of als split) om het aan zijn dochters mee te geven.

Zijn zonen krijgen het alleen als de moeder het ook draagt, zij kan deze geslachtsgebonden mutaties alleen visueel hebben, zij kan er geen drager voor zijn.  ;)

Groetjes en succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

bianca_

Ik ben er 99% zeker van dat het geparelde wildkleurtje een mannetje is omdat hij meer en mooier fluit dan pa. Ik heb wel een popje die veel fluit, maar niet zoveel als dit jonkie en zeker geen melodietjes.

Hierbij een foto van pa en ma.

Caroline

Zekerheid van het geslacht van het geparelde jong heb je alleen als het ouder als een jaar is en zijn pareltjes heeft verloren of door een geslachtsbepaling d.m.v. DNA-analyse.

Fluiten wil niks zeggen, ik heb hier popjes die hele deuntjes sluiten en het bouwvakkersfluitje mooier fluiten dan menig mannetje dus dit is niet betrouwbaar.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

bianca_

Dus als ik het goed begrijp...
Het andere koppel dat ik heb is ook beiden wildkleur en heeft als nest 3x wildkleur en 1x gepareld gehad, dan moet deze geparelde ook een popje zijn, omdat anders moeders gepareld zou moeten zijn?

Caroline

Ja ....klopt!!!!

Als ma NIET gepareld is, is het geparelde jong altijd een popje.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

bianca_

Ah super, dan begrijp ik waar de verwarring vandaan komt.... Want een vriend van mij heeft uit beide nesten een gepareld.... maar fluitend valkje gekregen, dus wij vonden het al zo jammer dat hij twee mannen had.... maar dit zijn dan toch gewoon popjes...
Wel typisch, ze fluiten allebei zo veel  :o

Dat moet ik hem toch nog eens vertellen dan  ;D

Bedankt voor het meedenken.
Ben er inmiddels ook uit met de mutatiekalender dat ik een lutino popje wil voor het volgende koppel.... Maar dat pas als ik een voliere heb zodat ze ook de ruimte krijgen  :)