17 mei 2025, 23:29:12

Kweken met tamme valken?!

Gestart door Liek, 3 januari 2004, 19:48:36

« vorige - volgende »

Liek

Ik heb drie valkjes bijelkaar zitten. Twee daarvan zijn tam en zitten al een jaar bijelkaar en het is een man en pop. Alleen ze hebben naar mij idee geen contact met elkaar. Ze hebben alleen oog voor mensen en gaan elkaar uit de weg. Sinds een maand heb ik nog een mannetje erbij, deze is wat jonger en minder tam. Kun je eigenlijk wel kweken met tamme valken? Volgens mij denken mijn tamme vogels dat wij mensen de vogels zijn. Een echte vogel snappen ze volgens mij helemaal niet. Wie heeft er ook ervaring met kweken en tamme vogels?
Groetjes Liek

Kolkkie

Hoi Liek,

Volgens mij moet het wel mogelijk zijn met tamme valkjes.

Paul had laatst een nestje waarvan het mannetje zo en zo tam is.
Het mannetje heeft het wel niet met het popje gedaan, maar heeft wel de jongen met veel plezier opgevoed (niet de lusten, maar wel de lasten :D).
Dat is allemaal goed gegaan, op het plukken van het popje daargelaten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Stijn dc

ik denk dat kweken met tamme valkjes wel mogelijk is, alleen wat moeilijker, watn zoals je zie zien ze ons, de mens, als partner. maar het moet wel mogelijk zijn. geef ze meer eivoer, een nestkast en zo, probeer de broedlust te stimuleren.

SDC:D

caroliendewit

Hoi,
Ik denk ook dat het wel mogelijk is om te kweken met tamme valken. Het mannetje is bij ons super tam en de pop een stuk minder. Toch hebben ze het leuk met elkaar. Ik denk wel dat ze elkaar leuk moeten vinden. Succes met kweken.
groetjes carolien ;D

Tara

Hoi hoi,

tuurlijk kan je kweken met tamme vogels, alleen zijn sommige wat moeilijk voor de hand liggend. Misschien zijn ze niet op die manier geïnteresseerd in mekaar ...

Nog een mannetje erbij kan wel het ander mannetje jaloers maken, straks gaan ze vechten voor het popje, maar het kan zijn dat die schuwere valk sneller gaat paren met het tamme popje.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Liek,

Zelfs twee van onze jongen die hier geboren zijn en ook redelijk tam zijn zijn nu regelmatig aan het paren en als die oud genoeg zijn krijgen ze zeker een nestje.
Vaak heb je wel problemen met vogels die al heel lang alleen gezeten hebben.
Die zien dan de mens als soortgenoot en andere valkjes soms als een bedreiging.
Ik zou gewoon een keer een broedhok aan de kooi hangen kijken wat ze gaan doen.

Groetjes, Paul

Liek

Ik ben echt benieuwd!
In het begin vonden ze elkaar echt heel erg vreselijk, maar dat is nu niet meer zo. Misschien wordt het wel wat. Van het voorjaar krijgen ze inelk geval een nestkastje, want misschien helpt dit inderdaad de drang te vergroten. Het tamme mannetje vind de eitjes die het popje op de bodem legt wel geweldig, daar zit hij constant bij.
Gisteren liepen ze alle drie op de grond en het tamme mannetje ging onder de bank waar hij liedjes begon te fluiten en te kletsen. Het popje zat 10 minuten later ook onder de bank! Nu ik deze berichtjes lees heb ik inderdaad hoop dat de vogels verliefd op elkaar worden ipv op ons!
Groetjes Liek

Is het waar dat je niet meer kunt kweken met een mannetje van vijf jaar of ouder?

Tara

CitaatIs het waar dat je niet meer kunt kweken met een mannetje van vijf jaar of ouder?

Dat is helemaal geen waar! Valkjes kunnen erg lang kweken, bij Paul is er al een tamelijk oud valkje die nog steeds goed kweekt (weet nu wel nie meer hoe oud die is ::))

Maar 5 jaar is een mooi jaar om nog te kweken, zou nie begrijpen waarom het niet meer mag, maar is absoluut geen waar ;-).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Liek,

Mannetjes kunnen tot op hoge leeftijd kweken zoals Tara al zei.
Ik heb een mannetje van 24 jaar die soms nog wel een een wipwap probeerd  :D
Maar in het algemeen zeggen ze te kweken tot ongeveer 17 jaar dat gaat in elk geval nog prima.
Ik heb zelf een nestje gehad met een popje van 11 jaar en dat ging prima.

Groetjes, Paul

Liek

Ik was een halfjaar geleden op een vogeltentoonstelling, waar ik een tijdje met een kweker (geen valkparkieten kweker, maar iets anders) heb staan praten. Deze vertelde mij dat een valkparkiet van een jaar of 6 a 7 zijn beste tijd wel heeft gehad! Ik vond het zelf ook wel een beetje vreemd, want valkparkieten worden best wel oud en ik vond die verhouding al niet echt kloppen. En als ik naar mijn eigen tamme man kijk die dus ook rond deze leeftijd is dan is hij nog vollop aan het uitsloven. Dat zo hij ook niet doen als hij zijn tijd gehad zou hebben! Nu weet ik tenminste zeker dat het onzin is!
Ook als ik de verhalen lees bij sexlustige valkpakieten blijkt maar weer: Een valkparkiet is nooit te oud om mee te kweken!
Groetjes Liek

Paul

Hoi Liek,

Een echt kletsverhaal hoor daar klopt echt niks van.
Taco heb ik zelf 12,5 jaar en die is nog volop bezig met vliegen en druk te zijn :-)
En ik heb al een paar nestjes gehad met een popje van 11 jaar oud :-)
Zelfs mijn valkje van ruim 24 jaar is vaak bezig met versierpogingen maar die is wel iets rustiger dan de rest in het algemeen maar dat lijkt me normaal met zo'n leeftijd.
Ik denk dat die kweker mussen gewend is of zoiets  :D
Zelfs een kanarie kan 14 jaar worden dat hebben we pas nog bij een kennis van ons gezien dus ik weet niet of die kweker zijn vogels zo slecht behandeld dat die de 6 jaar amper halen.
Ik heb hier meerdere valkjes die ouder zijn dan 6 jaar en die zijn juist behoorlijk in hun element :-)
Dus geen zorgen maken over je valkje die zit amper in de bloei van zijn leven en is juist nog jong :-)

Groetjes, Paul

Tara

Hoi hoi,

inderdaad allemaal onzin wat die heeft gezegd, volgens mij wou hij 'meer weten' dan jij, en heeft ie dat gewoon verzonnen ... Klopt idd niets van wat hij zegt.

Net als hun leven 'begint' zouden ze al nie meer kunnen kweken zeker ::)

Groetjes, Tara

caroliendewit

Hoi,
Wat voor kweker was dat joh, van eendagsvliegen ofzo? Mijn buurman heeft ook een valkparkiet, die is inmiddels ook al een jaar of 28 ofzo. Hij kan niet vliegen, maar dat kan hij al jaren niet, dat komt omdat toen zij hem kregen al een velamde vleugel had. Maar hij kan nog slopen als de beste :D :D :D!!
Succes met kweken!!!
Groetjes Carolien

carco

8 januari 2004, 17:55:38 #13 Last Edit: 8 januari 2004, 18:01:15 by carco
mijn valkenouders zijn beiden super de supertam en hebben ook jongen, dus het kan wel hoor: misschien nog wat geduld hebben? :D ::) :P
Klik op het plaatje voor onze site!

Paul

Hoi Caroline,

Wat leuk dat er een totaal andere kleur jong uit gekomen is dan de ouders zijn :-)
Dat verwacht je echt niet maar dat is juist de verrasing :-)
Ze zitten er wel heel lief bij zo met zijn drieen :-)

Groetjes, Paul