5 mei 2025, 14:10:03

Tam maken

Gestart door Leandro, 1 mei 2010, 16:01:38

« vorige - volgende »

Leandro

1 mei 2010, 16:01:38 Last Edit: 1 mei 2010, 16:09:44 by Leandro
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb een beetje rond zitten neuzen en ik ben veel leerzame tips tegengekomen.

Toch wou ik nog iets vragen, ik heb vorige weekend na lang aarzelen toch een valkje aangeschaft.

Ik heb veel gelezen over trosgierst, ook deze heb ik aangeschaft. Vanaf Maandag probeer ik mijn valkje trosgierst te voeren, maar zodra hij ziet dat ik trosgierst in mijn hand heb vliegt hij weg en gaat hij tegen de tralies aanklimmen. Hij eet wel zijn normale voer (van de grond), ook heb ik een stukje trosgierst op de grond gezet daar lijkt hij wel van gegeten te hebben. Ook als ik mijn vinger in de buurt van de kooi zet begint hij te blazen en maakt hij zijn snavel open. Ik denk dat ik wat geduldiger moet zijn, maar tips zijn altijd welkom
Zazou, drukte makertje

Anke

Hoi,
Ik denk dat je te snel wilt.
Ga eerst eens gezellig naast de kooi van je valkje zitten.
Gewoon rustig praten zodat hij aan je stem went.
In een later stadium kan je met je hand de kooi in gaan.
Je valkje is nu gewoon nog te bang.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Leandro

1 mei 2010, 19:36:57 #2 Last Edit: 1 mei 2010, 19:42:59 by Leandro
Hey Anke,

Dank je wel voor je reactie ! Ik heb nog een vraag, volgens een medewerker van Discus waar ik Zazou heb gekocht is zij niet veel ouder dan 10 weken. Dat betwijfel ik echter, ik zal proberen een foto up te loaden.

Update: Dit is Zazou van de zijkant, lijkt me best groot voor een 10-15 weken oud valkje ?
Zazou, drukte makertje

Anke

Hoi,
Ik vind het moeilijk te zien vanaf deze foto.
Heb je geen foto waar je valkje duidelijk helemaal opstaat?
Heeft het valkje een ring om?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Leandro

Citaat van: Anke op  1 mei 2010, 20:09:07
Hoi,
Ik vind het moeilijk te zien vanaf deze foto.
Heb je geen foto waar je valkje duidelijk helemaal opstaat?
Heeft het valkje een ring om?
Groetjes Anke

Het is best moeilijk om een goeie foto te schieten haha, ze wilt niet echt stilzitten. Ze heeft een paars ringetje om haar linkerpootje waar NB 09 op staat. Ook zie ik 7 P D H 9 staan. Misschien kan je hier wat mee ?

Groetjes Leandro
Zazou, drukte makertje

Anke

Hoi,
Paars is een ring van vorig jaar.
Je valkje is dus zeker ouder dan 10 weken.
De letters die erop staan verwijzen naar de kweker van het valkje.

NB verwijst naar de Nederlands Bond voor vogelliefhebbers.
09 is denk ik het geboorte jaar.
De andere cijfers en nummers zijn het kweeknummer van de kweker. en het nummer van het valkje.

Op mijn ringen staat:
EP ( europarrot = de vogelverening)
AL174 = mijn kweeknummer
001 = het nummer van het valkje.
Groetjes Anke

Leandro

Hey Anke,

Hartelijlk dank voor je leerzame reacties, ik waardeer het enorm.
Ik heb nog een laatste vraag als u het niet erg vindt. Is het moeilijk om een valk van 6 maanden of ouder tam te krijgen ? Heeft u er ook ervaring mee ? Ik vind het wel erg jammer dat Discus zo te werk gaat, zodra ik weer in de winkel ben zal ik ze dit ook duidelijk maken. Niet dat ik het erg vind want ik vind mijn valkje superlief, ookal wilt hij mij af en toe bijten, maar dat hoort erbij !

Nogmaals bedankt !
Zazou, drukte makertje

Anke

Hoi,
Ja hoor met veel geduld kan je het valkje tam maken.
Maar doe het heel rustig aan, kijk goed naar je valkje wat hij wel en niet wil.
En vragen staat vrij hoor, daarvoor zijn we hier op het forum om elkaar te helpen :)
Groetjes Anke

Leandro

Hey,

Ja dat zal ik zeker doen ! Bedankt  :)

Groetjes Leandro
Zazou, drukte makertje

Sanna

Citaat van: Anke op  1 mei 2010, 21:20:59
Hoi,
Paars is een ring van vorig jaar.
Je valkje is dus zeker ouder dan 10 weken.
De letters die erop staan verwijzen naar de kweker van het valkje.

NB verwijst naar de Nederlands Bond voor vogelliefhebbers.
09 is denk ik het geboorte jaar.
De andere cijfers en nummers zijn het kweeknummer van de kweker. en het nummer van het valkje.

Op mijn ringen staat:
EP ( europarrot = de vogelverening)
AL174 = mijn kweeknummer
001 = het nummer van het valkje.
Groetjes Anke

Wat ook altijd nog zou kunnen is dat de kweker nog ringen van vorig jaar over had en die dit jaar nog gebruikt heeft. Kun je niet aan de hand van het kweeknummer op de ring de kweker bij de Nederlandlandse Bond voor Vogelliefhebbers achterhalen? Dan kun je aan de kweker zelf vragen hoe oud je valkje is.

Veel succes verder met tammaken.

Groetjes, Sanna

*Manon*

Hoi hoi,

Balen is dat van zo'n dierenwinkel.... vaak betaal je er ook nog grif voor, terwijl je bij een kweker minder betaald en hem vaak ook handtam thuis krijgt....

Ik ben ook lid van de Nnvb

Mijn nummer is bv:
NB 09 4RAZ 1
NB= Nederlandse bond
09= het jaar van geboorte
4RAZ = is mijn nummer van de bond, hier is elk valkje weer terug te herleiden naar de kweker, ik dus in dit geval
1= het nummer van de ring, het eerste valkje wat een ring heeft gekregen.

Ik zou als ik jou was eens kijken op de website van de Nnvb, om te zien waar dit valkje geboren is, vaak kunnen ze je dan ook wat meer over dit valkje vertellen.

Succes!!

Groetjes Manon

Leandro

Goedemorgen allemaal,

Ik las net even rond op de site van de NB, ik zie echter nergens waar ik het kweeknummer op kan vragen. Misschien dat iemand mij even kan helpen ? Ik ben namelijk op de site www.nbvv.nl

Groetjes Leandro
Zazou, drukte makertje

Anke

Hoi,
Ik denk dat je het beste een email kan sturen.
Groetjes Anke

Leandro

Hoi Anke,

Bedankt voor je snelle reactie  ;D, ik zal dat meteen maar even doen !

Groetjess
Zazou, drukte makertje

Kimm

hoi,

ik heb ook een keer gegevens opgevraagd via een email en zo ben ik aan de geboorte datum gekomen van mijn valkje. ik kreeg een telefoonnummer van de kweker en die heb ik toen opgebeld.

succes,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010