16 juni 2024, 06:12:12

Mag je kortwieken??

Gestart door Angelique05, 16 april 2010, 20:16:53

« vorige - volgende »

Angelique05

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, als het weer wat warmer gaat worden buiten, lijkt het me super om koco mee te nemen naar buiten en lekker samen van het weer te genieten...

Kan ik koco dan gewoon laten kortwieken?? Of kan dat niet meer gezien de leeftijd, koco is vandaag 11 weken oud.

Als het wel kan/mag, waar kan ik dat dan het beste doen hier in de buurt, weet iemand hier in de buurt van berkel/zoetermeer of rotterdam nog iemand?

En heeft het kortwieken invloed op koco? Want het is zo een schatje nu..

Ik ben erg benieuwd

groetjes angelique
Lieve groetjes
Angelique
http://hobby-angel.blogspot.nl

Kaatje

Hoi Angelique,

Het mee naar buiten nemen van een valkje lijkt misschien wel super, maar er kleven nogal wat gevaren aan. Zo kan een valkje wat gewiekt is echt nog aardig vliegen.

Ook de indrukken die een valkje buiten in zich op neemt kunnen meer stress dan ontspanning geven voor je valk. De wind is een groot gevaar, mocht je valk schrikken dan kan het door de wind opgetilt worden waardoor hij of zij nog verder komt. Het gevaar van andere dieren die buiten lopen, ( een hond of kat bijvoorbeeld ) en je valkje kunnen verwonden of mogelijk doden is dan ook aanwezig.

Vaak vraag ik me af, vind een valkje dit echt leuk of vinden wij het gewoon leuk  ;)

Ik zou er in ieder geval heel goed over na denken, persoonlijk zou ik het je afraden, maar het blijft natuurlijk jouw beslissing!

Succes in ieder geval, hopelijk krijg je nog meer adviezen, want ervaring heb ik er niet mee.

Groetjes, Karin

*Yvon

Hoi hoi

Ik ben het helemaal met Kaatje eens.  :)
Het blijft een heel groot risico om een gekortwiekte vogel los mee naar buiten te nemen,zelfs een papegaai kan dan nog wevliegen.
Ze hebben maar een klein beetje wind onder de vleugels nodig en ze vliegen nog enkele meters weg.
Het zal maar gebeuren wanneer er een hond of auto's in de buurt zijn.  :-\
Of een sloot waar ze zo in kunnen belanden.  :-\
Als je je valkje wilt laten genieten van de buitenlucht,zou ik ze zeker in een goede kooi buiten zetten.
Niet volop in de zon,beetje zon en beetje schaduw.  :D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Angelique05

Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor de reacties, dan heb ik mijn keuze snel gemaakt en doe ik het niet, en dan gewoon als het mooi weer is lekker mee de tuin in, in de kooi..

Wat een aardige reacties krijg je hier zeg, op een anders forum voor grasparkieten zijn ze nogal bod als je wat vraagt, dus was al erg nieuwsgierig naar de reacties, maar jullie leven echt erg mee, dat is fijn om te lezen.

Heel erg bedankt allemaal en nog een fijne avond

groetjes angelique
Lieve groetjes
Angelique
http://hobby-angel.blogspot.nl

Kaatje

Graag gedaan Angelique,

En wat betreft de reacties, we zijn er om elkaar van raad te voorzien of ervaringen te delen, wat dat betreft is dit een heel fijn en warm forum  :D

Een fijn weekend gewenst.

Groetjes, Karin

Peggel

hallo.

ik neem ook wel eens een vogel mee naar buiten, maar ik heb een tuigje voor ze.
want inderdaad ze springen zomaar weg als ze ergens van schrikken, brommers enzo, of als je over een bruggetje loop kunnen ze het water in springen.
ik heb tuigjes van het merk aviator en je heb verschillende maten.



;D ;D


KiP

12 mei 2010, 13:45:49 #6 Last Edit: 12 mei 2010, 13:47:38 by KiP
Ha Angelique05!

Je hebt je besluit al genomen, maar ik heb ook een leuke wegvliegervaring ;) Mijn Juci is nogal gehandicapt en heeft nooit willen vliegen. Heel soms doet ze het, maar ze vliegt nooit hard of hoog, stort zo weer neer en is dan helemaal buiten adem. Voor de zekerheid heb ik haar gekortwiekt in de zomer. Ik zat met haar in de tuin, er kwam (kennelijk) een zuchtje wind, en ze is de halve straat doorgevlogen, over allerlei schuren heen! Ze belandde uitgeput op een schuurdakje en we hebben haar teruggekregen, maar we zijn ons echt rotgeschrokken! We waren enorm dankbaar dat we zagen waar ze neerkwam en dat het niet ergens op de grond bij een kat of op een autoweg was. Niet te geloven wat voor kracht er nog in die vleugeltjes zit als ze eenmaal de vliegkriebels krijgen!  ;D