13 mei 2025, 12:46:33

Donsje lijkt zwak te worde in ei

Gestart door Larissa, 12 april 2010, 18:11:52

« vorige - volgende »

Larissa

Hey

Ik heb nu ff hulp nodig
1 van de donsjes is sinds gistere morgen het eitje aan het kapot tikken...vanmiddag kon ik het luid en duidelijk horen piepen
Nu tegen de avond aan wordt het stiller en ik heb net even gekeken het gaat er op lijken dat het jong uit geput raakt

Wat moet ik doen
* Laten zitten en hopen dat het morgen uit het ei is
* ingrijpen met alle risico's van dien ?

Als ik moet in grijpen hoe kan ik dit dan het beste doen
zou het eeuwig zonde vinden als het jong sterft zo op het eind

groetjes Larissa

Valk1969

Enige wat je nu kan doen is de hygro omhoog gooien dat er wat extra vocht in de lucht zit waardoor het ei iets brozer wordt.

Spuit wat lauw water met een plantenspuit de randen(aan de binnenkant) van het broedblok nat (niet al te nat natuurlijk en vooral niet al te heet,pols warmte is voldoende).
Kalk neemt vrij snel vocht op en als het ei te hard en te droog is kan het heel moeilijk zijn voor een jonkie om eruit te komen.

Meeste jongen nemen ook een kleine pauze in het openbreken van het ei en vaak komen ze er snachts helemaal uit.

Succes,

Patrick

Larissa

Hey Patrick

Onwijs bedankt voor je hulp
Ik heb de hygro hier op 69% .....heb het blok nu nat gesproeid met lauw water.

Laten we hopen dat alles een goeie afloop krijgt

groetjes Larissa

Valk1969

Op je andere vraag om zelf in te grijpen ........ zou ik niet doen want je loopt meer risico dat het jong dood zal gaan. Ik zal ook nooit iemand aanraden om te helpen met een ei open te breken omdat hier ook aardig wat risico's aan zitten.

Vocht en warmte is het enige wat je ze kan bieden. Warmte krijgen ze van de ouders en vocht kan je een beetje mee helpen zoals in me vorige bericht.
Je kan ook beide ouders even nat maken op de onderbuik/borst (zullen ze niet lekker vinden vandaar de optie wanden nat spuiten).

Larissa

De ouders vinden godzijdank nat spuiten met plantensproeier niet erg dus kan ze ook nog via hun vochtig krijgen

Is het trouwens erg als er druppeltjes op het eitje vallen ?
Het open maken van het ei zie ik eigenlijk ook niet zitte ook omdat dit de eerste keer is en ik niet weet hoe de ouders daar op reageren en zolang moedertje natuur het kan regelen is het beter

groetjes Laris

Valk1969

Nooit water op het ei zelf spuiten of laten druppelen.

Eromheen kan wel dus gewoon de wanden een paar keer natspuiten vanavond en meer kan je niet doen.
Meestal als het ei uit begint te komen of er eieren liggen dan badderen de ouders vaker. Als je dit in de gaten houd dan zie je dan ze alleen de buik en borst natmaken en de rest niet. Ze wachten met in het broedblok gaan tot de natte veren een beetje de zelfde temperatuur hebben aangenomen van de ouder valk en dan pas gaan ze bij of op het ei zitten.
Soms doet een jonkie wel 3 dagen om uit het ei te komen nadat het de eerste pikjes heeft gedaan. Gewoon geduld hebben nu  ;)

Larissa

oke

Heel erg bedankt voor de tips ik hou de hygro vanavond  wel ff extra goed in de gaten.
Jammer genoeg badderen de ouders zeer weinig vandaar dat ze altijd een douche krijgen met de plantenspuit

En zal proberen geduldig te zijn...wat wel heel moeilijk is hoor vindt het zeer spannend  ;) :D

Valk1969

Binnenkweken en de luchtvochtigheid te laag is 1 van de meest voorkomende problemen bij vogels.
Probeer altijd de hygro rond de 70-75% te houden als je eitjes hebt liggen in het broedblok.
Zelf heb ik speciaal een plantenspuit die ik enkel voor water gebruik.
De laatste week als de eieren hier op uitkomen staan en het weer is buiten erg warm dan spuit ik ook altijd de wanden iets nat.

Geduld nu opbrengen is heel moeilijk maar je kan verder weinig doen als wachten. Laat verder de ouders er zoveel mogelijk zelf mee bezig zijn ipv iedere keer kijken of het jong er al uit is.
Vogels voelen ook aan als de baas zenuwachtig is dus probeer gewoon iets anders te gaan doen.

gr,

patrick

Anke

Hoi,
Ik zie dat het donsje sinds gisteren morgen ( dus zondag ochtend) aan het tikken is.

Het begint met dat je alleen tikken hoort.
De tweede dag gaan ze er ook bij piepen
Donsjes kunnen er wel 48 uur over doen om uit het eitje te komen.
Je luchtvochtigheid is prima zo te lezen.
Dus... geduld oefenen en waarschijnlijk vind je morgenochtend een lief donsje in het blok :)
Succes met wachten!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Larissa

Hey Patrick en Anke

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden....

@patrick

Ook ik heb speciaal een plantenspuit die enkel en alleen gebruikt wordt voor de valkjes...

Zal proberen heel geduldig te zijn want vindt het best wel spannend

Groetjes Larissa

amazingleeuwtje

Hoi Larissa,

De juiste hulp heb je al gekregen ;D Snap jou ongerustheid heel goed hoor. Maar heb vertrouwen ik denk dat wij morgenochtend of avond een heel leuk berichtje gaan lezen van jou..

Liefs Syl

Larissa

Hey Syl

Ik denk dat ik beetje te ongeduldig ben  :-[ tja wat wil je ook eerste keer voor dit koppel en eerste keer voor ons he
Vindt het al heel knap dat ze het zover hebben weten te brengen

Groetjes Laris

Valk1969

Snap je wel hoor dat het moeilijk is om geduldig te blijven.
Heb hier een koppel zitten waar de eitjes ook op uitkomen staan en kan ze er wel uitkijken hahahaha...... alleen al voor de nieuw schierigheid welke kleur eruit komt en ook wat ik eruit hoop te krijgen.

Gr,

Patrick

Larissa

Hey Patrick

Tja zo zit ik hier ook zou graag een donsje geboren zien worden en ben ook heeeeeeel nieuwsgierig naar de kleur omdat ik niet weet of Chika nog bepaalde splits heeft enzo

Hoop morgen vroeg goed nieuws te kunnen melden

Groetjes Larissa

Larissa

Hey Patrick,Anke en Syl

Heel erg bedankt voor alle hulp vannacht is het eerste donsje geboren

Dit topic mag opslot

X Larissa