14 mei 2025, 03:25:17

jong pluisje net uit ei

Gestart door tmlubbers, 15 april 2010, 14:13:11

« vorige - volgende »

kan ik het jong met de hand grootbrengen ?

Wat moet ik dan doen
0 (0%)
en hoe ?
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

tmlubbers

15 april 2010, 14:13:11 Last Edit: 15 april 2010, 14:53:54 by tmlubbers
Help heb dringend advies nodig. Heb een jong pluisje net uit ei en de ouders zijn er bang voor. Het lijkt erop dat ze er niets van wil weten. Het jong ligt niet in een blok dat wilde de moeder niet. We hebben een grote kooi in de kamer en daar ligt het in een soort netsje onder in de kooi. Heb de kooi iets donkerder gemaakt en hoop dat ze haar angst overwint. Wat kan ik eventueel zelf gaan doen.
iedreen alvast bedankt voor de hulp.

Larissa

hey Tm

Ik zou als aller eerst afwachten wat de ouders gaan doen heb hier zelf inmiddels 2 donsjes liggen in een blok en de ouders zorgen er goed voor
Is dit het eerste nest van de ouders ?

Als de ouders het dan helemaal niet voeren of warm houden dan kun je misschien gaan denken aan handopfok...de kans van slagen lijkt me wel onwijs klein omdat het nog zo'n kleintje is

Kijk anders hier op het forum ff als het echt niet anders kan dat je toch handopfok wilt gaan doen. 
Daar staan veel tips...voedingsschema en tempratuur schema
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html

Hoop dat een van de ervaren kwekers ook nog reageert aangezien ik hier zelf me eerste nestje heb de ouders dus ook en die het allemaal wel goed doen

Heel veel s6
Larissa

tmlubbers

:'(het is inmiddels dood pa heeft het volgens mij doodgepikt. Dit was hun eerst nest.

Gerda

Hoi,

Probeer de ouders zoveel mogelijk met rust te laten.
Wanneer het donsje na 24 uur nog geen eten heeft gehad, zou je het een kleine beetje druivensuikerwater kunnen geven (met een spuitje, als je dat durft).
Voor de rest kun je weinig tot niets doen. Begin absoluut niet met handopfok vanaf dag 1.
Dat is tot mislukken gedoemd en bovendien leren de ouders er niets.
Soms laten de ouders ook een donsje liggen omdat er iets aan mankeert.

Het lijkt hard, maar een donsje pappen vanaf dag 1 vind ik een vorm van mishandelen. Niemand heeft er baat bij.

Hoop dat de ouders snel weer in het blok gaan en gaan voeren.
Het komt wel eens voor dat ze schrikken van een donsje, maar hopelijk wennen ze snel.

Groetjes, Gerda

Gerda

Citaat van: tmlubbers op 15 april 2010, 17:54:39
:'(het is inmiddels dood pa heeft het volgens mij doodgepikt. Dit was hun eerst nest.

Wel heel sneu. Maar de ouders moeten het toch zelf leren. Leren ze het niet, dan moet je niet meer met ze kweken.

Maar ik kan me voorstellen dat het wel even flink slikken is!
Sterkte!
Groetjes, Gerda

Larissa

Hey Tm

sneu dat 1 van de donsjes al is overleden
hoop dat pap en mam het nu wel goed gaan doen met de rest

@gerda

Bedankt voor de tips en toelichting ik wist namelijk niet dat als je een donsje papt vanaf dag 1 de ouders nooit zouden leren wat ze moesten doen dacht dat dat een soort instinct was

groetjes Larissa

tmlubbers

Bedankt voor jullie reactie het was niet de bedoeling dat we de eitjes lieten uitkomen. Ze had ook al eens een hele dag en nacht niet gebroed dus ik dacht het komt toch niet uit. Er was nog 1 ei over. Ik vind het wel jammer, maar ze wil niet in het broedblok wat ik probeer. Ik hoop dat ze nu even stopt met eieren leggen.

Valk1969

Hallo,

Misschien klink ik nu hard en bot maar als een kweekkoppel bij 1 of 2 donsjes niet voeren doe ik er helemaal niks aan. Ook niet als ze al 3 weken oud zijn.
Ook zeer ervaren koppels laten wel eens een donsje dood gaan of trappen die in een hoek. In de natuur is dit normaal gedrag als er iets aan zou mankeren om er verder geen energie meer in te steken en zich meer richten op de gezonde donsjes.
Vooral met een eerste nest en onervaren koppels komt dit meer voor en meestal gaat het met het 2de nest wel goed.

Net als Gerda ben ik ook tegen pappen van donsjes en al helemaal vanaf dag 1 (heb trouwens geneens pap in huis terwijl ik wel al 17 met valkparkieten bezig ben).

Gr,

Patrick