4 mei 2025, 23:27:32

wil niet meer terug in kooi :(

Gestart door biene, 11 maart 2010, 14:26:23

« vorige - volgende »

biene

we hebben sinds Aiko bij ons is (oktober) problemen met haar terug in de kooi te zetten, in het begin viel het nog wel mee om haar te pakken(op vinger laten stappen) en ze liet t meestal rustig toe
maar sinds een tijdje wil ze helemaal niet meer de kooi in en word aggressief  :( .
ik snap het wel omdat ze erg op ons gericht is en nog geen vriendinnetje heeft, en in de kooi heeft ze behalve natuurlijk speeltjes erg weinig, ze wilt alleen maar bij ons zijn(lees mijn vriend)
sinds een week mogen we haar ook bijna niet meer aaien omdat ze waarschijnlijk denkt dat als we met onze hand in de buurt komen , ze in de kooi moet.
dus bijt en blaast ze er op los en probeert weg te komen, wat voor haar nogal wat stress opleverd.
nou krijgen we in mei nog een valkparkietje erbij om haar gezelschap te houden en dan hoop ik dat ze het wat minder erg vind om in de kooi te moeten, maar ja tot die tijd hebben we dus nog wel een probleem.ik wil ook niet dat als we een nieuw tam valkje erbij krijgen, Aiko niet meer tam is  :'( .

heeft iemand een goede oplossing? (sorry voor het lange verhaal maar wilde het ff duidelijk uitleggen :P )

Landiej

Wij hebben dit probleem ook wel eens. Lastig verhaal waar je eigenlijk maar weinig aan kan doen. Kan je haar lokken met trosgierst? Of iets anders dat ze leuk/lekker vindt?
Hier leiden we Loekie altijd af door een kusje te geven of een melodietje te fluiten als we hem in de kooi zetten. Dan is hij even zo in de ban dat hij niet direct doorheeft dat hij in de kooi gezet wordt :D Helaas werkt dat niet altijd, en het lastige is; als de ene niet in de kooi wil, wil de ander ook niet :/

biene

ja lastig is het idd  :(
mischien dat we haar zelf in de kooi kunnen laten gaan met trosgierst, dat valt te proberen, maar  trucjes werken bij haar vaak maar 2 x en dan heeft ze precies door wat de bedoeling is  ::)
fluiten gaat denk ik niet helpen omdat wij haar dan in de kooi zetten en dan is ze echt met niks af te leiden.
kusjes geven snapt ze helaas nog niks van, als je dat probeert zit ze je heel raar aan te kijken wat je tog allemaal voor rare dingen aan t doen bent  ::) .
zou het wel jammer vinden als ze strak niet meer zo tam is omdat we haar elke keer moeten vangen wat natuurlijk ook niet echt bevordelijk is  >:(

Marjon

Oei, dat is lastig. Probeer haar eens in de kooi te zetten met iets lekkers (b.v. trosgierst) zonder de kooi dicht te doen. Herhaal dit een aantal keer, zodat ze leert dat de kooi ook leuk kan zijn en niet altijd betekend dat ze weer "opgesloten" wordt.

Succes!

biene

ja dat ga ik nou proberen, hoop dat het werkt.
we proberen sinds een week ook zoveel mogelijk de kooi  erbij te betrekken als ze er uitmag, we zetten de uitgang open met het deurtje op de leuning van de bak zodat ze er zelf uit kan komen, en het stomme is dat ze ook regelmatig op het deurtje gaat zitten als ze eruit is  ??? je zou toch denke dat ze zo ver mogelijk van de kooi gaat zitten?
maarja ze is ook niet met alle dingen de snuggerste  ::)

ruben08

En wat als je het heel donker maakt.
Zodat je dan hem kan oppakken op je vinger
(gaat meestal blazen maar normaal niet gaan vliegen)
ik weet niet als dit help...

Grtz Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^

biene

ja dan is ze wel wat suffer, mischien dat ze zich dan wat beter om de tuin laat leiden :p

bedankt :)

biene

gisteravond zijn we gelijk begonnen met t in de kooi lokken van Aiko, en het lukte!  ;D ze twijfelde wel heel erg tussen bij ons zitten en de trosgierst, dat zag er wel heel grappig uit   ;) maar toen mn vriend haar op liet stappen en in de kooi zette stribbelde ze gelukkig niet tegen.
van de week  laten we haar ook een paar keer de kooi in en uit gaan wat Marjon zei. ben benieuwd hoelang dit blijft werken  ::) .
het scheelde gisteren in elk geval heel wat stress voor haar.  :)

Marjon

Dat klinkt goed!  :)
Gewoon blijven doen, zodat ze nooit weet wanneer je haar kooi dicht zal doen en wanneer niet. En het in de kooi gaan spannend maken met iets lekkers, dan komt het vast wel goed!

Kimm

hoi biene,

ik zou het elke dag gaan doen als je dat kan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

biene

hoi hoi,

ja ik ga het idd zo veel mogelijk doen,
ik hoop dat ze zo een beetje doorheeft dat de kooi geen straf is, en dat er soms in de kooi iets lekkers op haar wacht :) .

toch kan ik niet wachten tot het mei is en ze niet meer alleen in de kooi hoeft te zitten  ;D

Creatura

Tja, dat is wel lastig ja.
Ik heb drie valkjes, en bij alledrie is er een ander trucje om ze erin te krijgen.
Mijn ene vrouwtje vindt het enorm interessant als ik met de beukensnippers op de bodem van de kooi ga spelen. Ze MOET dan gewoon even komen kijken, en dat betekent vaak dat ze daarvoor zelf de kooi in moet gaan, en dat doet ze dan ook ;D
Mijn mannetje vindt eivoer met insecten erg lekker, dus als ik dat in de kooi hang gaat hij er vaak bijna direct in. Maar hij wil er ook vaak niet in, en dan vooral als hij een beetje opgefokt is. Het belangrijkste is wel dat je rustig moet blijven en niet zelf ook gaat stressen, want dat pikken valkjes direct op en dat nemen ze over.... ::)

biene

hey Creatura bedankt voor je tips :) .
sinds ik haar met trosgierst probeer te lokken gaat het best wel goed, we zetten haar ook een paar keer op een avond in de kooi zodat ze er weer uit kan klimmen (de ene dag 5 x de andere bijv 2 x anders heeft ze het veels te snel door :P )en dat gaat prima, alleen als je haar op je hand hebt en je wilt haar de kooi in zetten loopt ze heel sneaky je arm op zodat het niet lukt  :P maar ja dat zijn we wel gewend.
nu in elk geval geen stress meer voor haar, en dat is erg fijn   :) .ze is nou sinds die tijd ook heel erg knuffelig  ;D en komt af en toe zelfs bij mij zitten om een knuffel te halen om dan snel weer naar mn vriend te waggelen  ::) .
iedereen bedankt voor de tips en ik hoop dat het zo goed blijft gaan  ;D anders kom ik nog wel een keer hier terug voor nog meer tips  :P  :-*

Kimm

goede berichten hier  :D
als je zo doorgaat, wordt het steeds beter.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

biene

ja het gaat echt een stuk beter al, maar ik snap niet dat ze nou ineens wel uit zichzelf naar me toe komt  ??? normaal als mn vriend en ik samen op de bank zitten wilt ze alleen maar bij hem zitten, ik mag dan alleen af en toe aaien en verder niks  ::) . ik ben alleen goed genoeg om bij te zitten als hij er niet is  :censuur  :P