18 juli 2025, 17:39:40

::Jel's Valkjes:: 24 jun; Update

Gestart door Jel, 23 februari 2010, 20:31:21

« vorige - volgende »

Caroline

Leuke foto's hoor, Jel.

Hopelijk gaat het snel beter met het oogje. Laat je oma de andere oogjes van de jongen ook goed in de gaten houden, zeker omdat het zo besmettelijk is.  ;)

Een hele fijne vakantie, geniet er lekker van.

Geef je nog een kusje van me aan Zilver voor je vertekt.  ;)

Groetjesssssssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

hoi hoi meis,

Gave fotos van je kleintjes!!

Ik wens je een heel fijne vakantie toe!
Geniet er maar lekker van  :-*

Liefs Manon

Jel

Citaat van: Caroline op 18 juli 2010, 00:00:52
Leuke foto's hoor, Jel.

Hopelijk gaat het snel beter met het oogje. Laat je oma de andere oogjes van de jongen ook goed in de gaten houden, zeker omdat het zo besmettelijk is.  ;)

Een hele fijne vakantie, geniet er lekker van.

Geef je nog een kusje van me aan Zilver voor je vertekt.  ;)

Groetjesssssssssss

Ik zal Zilver zeker een kus geven van je ;)
Natuurlijk laat ik haar deze ook in degaten houden vooral omdat ik denk dat Angel het ook gegint te krijgen ff 2 dagen aan zien en dan meteen druppelen

Citaat van: *Manon* op 18 juli 2010, 00:01:16
hoi hoi meis,

Gave fotos van je kleintjes!!

Ik wens je een heel fijne vakantie toe!
Geniet er maar lekker van  :-*

Liefs Manon

Dankje Manon
haha met meis zit je denk ik verkeerd:P
maar geeft niks[/color
]
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Paula

Leuk zo al die kleintjes.
Hopelijk geneest het oogje snel en krijgt Angel het niet.

Heel veel plezier op vakantie!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Caroline

Hihihi, die Manon.  ;)

En inderdaad, op de foto wat moeilijk dat ik dacht ook bij Angel wat te zien.  :-\

Ik schreef het al, oogontsteking is één van de besmettelijkse aandoeningen bij vogels.  :(

Ik duim voor je dat het hierbij beperkt blijft.

Succes, ook voor je oma.

Goeie reis.  8)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

oeps foutje whahahahahaha twas al laat he... effies vergeten sorry   :-[

Jel

Zo zo hier ben ik dan met een MEGA update

Na 2 en een halve week weg te zijn geweest uit Nederland
ben ik sinds gister avond weer thuis
mijn vakantie is heel erg goed bevallen veel kunnen fietsen en genieten van het mooie weer en het lekkere water in het meer ;D

Nu zal ik maar beginnen over mijn valkjes
Mijn valkjes zijn in die tijd super verzorgd dor mijn oma waar ik haar heel erg dankbaar voor ben. Ik vertrouw niet iedereen mijn valkjes toe nog niet voor 1 dag laat staan 2 weken en 3 dagen
Alpha is helemaal van zijn oogontsteking af de druppels hebben hun werk goed gedaan natuurlijk ook mijn oma die Alpha 4x per dag moest druppelen een hele klus dus..
Alle valkjes zijn nu uitgevlogen alleen Ayo ging s'nachts nog altijd terug in het blok zitten...
Ik ontdekte vanmorgen toen ik hem ging vangen om, om te zetten naar de kooi waar het tam maken gaat beginnen dat hij las heeft van een centenbakje, hier was voor mijn vakantie weinig tot niets van te zien ??? Ik vindt dit dan ook heel erg jammer want verder is het een super mooi valkje.
Nu weet ik niet wat ik precies moet beginnen met een valkje dat een centenbakje heeft en wat de gevolgen in zijn verdere leven hier van zijn..
Het tam maken is nog een hele klus omdat Angel en Ayo zich bijna niet laten pakken en zodra ze buiten de kooi zijn meteen gaan vliegen door de hele huis kamer met vele botsingen tot gevolgen.. :(
Alpha laat zich wel pakken en vliegt niet door het hele huis hij vindt Zilver namelijk veel interessanter en gaat dan ook meteen op Zilver zijn kooi zitten, iets wat Zilver niet erg leuk vindt.
Ze zitten nu met hun 3tjes lekker binnen in de woonkamer in een kleinere kooi zodat ik ze tam kan maken.

De B-tjes die zijn ook allemaal uitgevlogen en zitten gewoon naast papa en mama op de stok. Zij zitten nog niet binnen omdat ik geen legen kooi meer heb buiten een grote transsportkooi zo een grote zwarten van hout is dat ik weet niet of ik ze hier in kan zetten zolang
Ook hun zijn totaal niet tam en ik zie er best van af om ook hun tam te maken omdat ik er binnen al 3 heb zitten en omdat ook Zilver mij lang heeft gemist wilt deze alle aandacht en begint heel irritant te fluit op me zodra hij deze niet krijgt..

foto's heb ik helaas niet omdat Alpha zich nog wel enig sinds liet fotograferen maar Angel en Ayo niet zij vonden het weg vliegen vel leuker..
Zodra ze verder tam zijn komen er natuurlijk heel erg veel foto's ;D

Zilver vindt het goed als hij maar kan kroelen en bij me zitten ik snap best dat hij me gemist heeft ik hem ook stiekem hoor :-X net zo als mijn andere valkjes.

Verder kreeg ik gister op de terugreis nog een smsje van mijn oma dat ze bij Lotus en Princess 3 eitjes heeft gevonden ;D iets wat ik fantastisch vindt omdat het een heel erg raar koppel is om me te kweken. ze wip wappen bijna nooit en als ze broeden bij de minste of geringste tegen slag meteen stoppen :(
Zij hadden begin dit jaar hun eerste nestje wat ook uit kwam maar het jong is toen gestorven omdat het in eens wel heel koud werd zelfs nog in de serre..
Nu hoop ik deze keer toch op succes en dat ik mijn eerste eigen gekweekte witmaskertjes kan verwelkomen spannend dus ;D

Ik zal snel foto's maken en dan ook meteen van Zilver!
Ik hoop wel dat iemand mij kan helpen met het probleem van Ayo zijn centenbakje..?
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

*Manon*

Hoi hoi,

Fijn dat je een fijne vakantie gehad hebt en dat je oma de valkjes zo goed heeft verzorgd!!

Jammer dat Ayo een centenbakkie heeft... ik weet dat Caroline ook een valkje heeft met een centenbakje en dat ze ooit een jong had die dat ook heeft, zij kan je er wellicht meer over vertellen...

Eet Ayo wel gewoon zaadjes, of lukt hem dat nog niet erg?

Groetjes Manon

Jel

Citaat van: *Manon* op  4 augustus 2010, 16:53:42
Hoi hoi,

Fijn dat je een fijne vakantie gehad hebt en dat je oma de valkjes zo goed heeft verzorgd!!

Jammer dat Ayo een centenbakkie heeft... ik weet dat Caroline ook een valkje heeft met een centenbakje en dat ze ooit een jong had die dat ook heeft, zij kan je er wellicht meer over vertellen...

Eet Ayo wel gewoon zaadjes, of lukt hem dat nog niet erg?

Groetjes Manon

Ok ik zal er eens met Carolien over babbelen ;)
Ik vindt het zelf ook jammer van Ayo
Ik ben pas een dag thuis en hij zit nu met Alpha en Angel appart en ik hou dus in de gaten wie er wel en niet eet.
Alpha heb ik al betrapt op het pikken in het bakje met grasparkietenzaad
Verder ligt er voldoende trosgier op de bodum dus ze kunnen snoepen.
Als Ayo maar zelf kan eten dan is het kij een grote zorg minder..
Hopelijk krigjt hij ook een goed baasje en anders krijgt mijn broertje zijn zin en blijft hij bij kijn broertje wonen als hniemand hem wil hebben en hij wel zelf kan eten.

*Manon*

Ja dat is zeker jammer van Ayo.
Heeft hij een achterstand gehad dan toen hij kleiner was, want volgens mij kan het daar door komen of door kalkgebrek maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.

Volgens mij kunnen ze hier goed mee uit de voeten hoor, maar wat ik er van weet moet je het snaveltje in de gaten houden en evt wat bijvijlen zodat ze goed kunnen blijven eten.

Je broertje zal hopen dat hij Ayo mag hebben denk ik  ;)

Hopelijk doet hij zijn broertjes/zusjes na die al wel lopen te scharrelen in de voerbak  :D

Groetjes Manon

Caroline

4 augustus 2010, 22:23:54 #145 Last Edit: 4 augustus 2010, 22:29:47 by Caroline
Ha die Jel, leuke update hoor!!  :D

Balen van je centenbakkie ....  :-\

Manon schreef het al, ik heb ervaring met centenbakkies. Zelf heb ik een centenbakkie opgevangen, mijn Noa, zij wordt deze maand al 5 jaar en vorig kweekjaar kweekte ik er zelf 2 .... precies zoals Manon al aangaf, een door een groei achterstand door verwaarlozing van de ouders, enigskind en één nadat hij heel erg ziek was geweest.

Je ziet dan dat de groei ontregeld is en de ondersnavel iets harder groeit dan de bovensnavel waardoor de bovensnavel in de ondersnavel valt.  :-\

Op dit moment is het, het aller aller belangrijkste voor jouw Ayo dat je hem zo tam mogelijk gaat maken.

Ik vertel je mijn ervaring met centenbakkies.

- Mijn Noa kon in het begin niet zelf eten, geen zaadjes pellen en heeft pap gehad tot ze zeker 10-12 weken oud was. Toen kon ze in eerste instantie zonnebloempitjes pellen maar dit is natuurlijk niet gezond. Nu kan ze nog niet de kleinere zaadjes goed pellen maar eet ze wel een gevarieerd zaagmengel. Tot zeker 8 maanden oud heb ik haar ondersnaveltje moeten knippen omdat deze te lang werd waardoor ze er net meer mee kon eten/pellen. Ze was een maand of 8 toen ze zelf een manier vond om haar snaveltje in vorm te houden, hoe weet ik niet.  ::) Zo eens in de zoveel tijd knip ik hem nog wel eens puur om hem weer mooi in model te brengen.

- Tommie, mijn eigen gekweekte jong wat besmet werd met een ernstige ziekte doordat ik pleegjongen had opgevangen  :-\ Hij en zijn nestgenootjes zijn weer helemaal genezen, helaas hield Tommie er als enige een centenbakkie aan over. Tommy kon wel al heel snel zelfstandig eten in tegenstelling tot Noa. Voor Tommie vond ik een heel fijn adresje en vorige maand was zijn vrouwtje bij me om een nieuw valkje erbij te halen  ;) en toen spraken we uiteraard ook over Tommie. Hij is nu 18 maanden, maakt het heel erg goed maar hij kan niet zlef zijn snaveltje kort houden, ze moet hem soms wekelijks, soms om de week zijn ondersnaveltje korter knippen om te zorgen dat hij kan blijven eten.

- Remy, mijn eigen gekweekte jong deed er ook wat langer over om zelfstandig te kunnen eten en eet nu ook niet de hele kleine zaadjes. Ook voor Remy vond ik een fijn adresje en ik ging in het voorjaar nog bij hem op visite.  :) Ook hij moet regelmatig nog bijgeknipt worden, hij is inmiddels 14 maanden.

Ik schrijf dit allemaal om aan te geven dat je van te voren niet kunt zeggen hoe Ayo zich gaat ontwikkelen.  ;)

Verder ken ik nog enkele verhalen over valkjes met centenbakkies, sommige hoeven nooit bijgeknipt te worden, sommige hun hele leventje ....

Daarom, Jel, moet je echt gaan zorgen dat Ayo tam wordt, hij moet gewend zijn om helemaal in de handen genomen te worden, hij moet misschien een tijdje met pap gevoerd worden en je moet hem misschien tijdelijk of misschien zijn hele leventje het snaveltje knippen. Dus de enige overlevingskans die ze heeft is als je haar nu eerst tam gaat krijgen.

Ik las dat hij niet meer bij de ouders zit, dit betekend als hij niet zelf kan eten, hij vanavond nog pap moet hebben of door de ouders gevoerd moet worden. Je zult hem dus ook moeten gaan wegen.

Als je nog vragen hebt, mag je me die altijd dat weet je.

Heel veel sterkte en succes met je zorgenkindje ....  :-*

PS. heb je een foto van hem waar zijn snaveltje goed op te zien is??

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

Hier nog even een fotootje van mijn lieve Noa ....

Zoals je ziet is haar snaveltje op de foto niet mooi, om die reden knip ik het regelmatig even wat bij. Met zo'n te lang snaveltje kan ze bijna geen zaadjes pellen.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Paula

Allereerst: Welkom terug thuis! Fijn dat je zo hebt kunnen genieten op jouw vakantie.  :)

Hopelijk worden Angel en Ayo snel tam en ontwikkelt Ayo zich toch nog zo goed dat hij toch snel zelf kan gaan eten.
Is het misschien een idee om Ayo eventueel pellets te geven? Die zijn groter dan zaadjes. Hierdoor kan hij misschien toch voldoende zelf binnenkrijgen en wellicht houdt het ook zijn snaveltje korter?  ::)

Veel succes met het nestje van Lotus en Princess!

Caroline

Pellets heb ik al geprobeerd, bij alle drie, inderdaad vooral ook omdat ze via pellets alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.  ;)

Mijn ervaring was dat ze de pellets geschikt voor de grote parkietachtige niet gegeten kregen, deze waren te groot en een maatje kleiner, die voor een grasparkiet zijn bijna dezelfde maat als de kleinste zaadjes van het zaadmengel wat ik ze hier geef, Teurling Eurotop 228, en deze krijgen ze niet goed geplet.

Mijn div. pogingen zijn in ieder geval niet geslaagd.

Wat Noa het allerbeste kan eten zijn gepelde zonnebloem - meloen - pijnboom - saffloorpitjes en dan natuurlijk brood, macaroni, spaghetti en groente.

Maar dit alles is prima voor erbij maar zie ik persoonlijk niet als een volledig uitgeballanseerd voedsel.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Paula

Dat is jammer dat er geen tussenmaat pellets zijn.
Wat betreft de gepelde zonnebloem - meloen - pijnboompitten, die verkopen ze in een bakje gemengd bij Jan Linders. (Misschien een tip  ::) )

Op het kakariki forum is iemand die een kakariki had die een ongelukje had gehad. Hij was met zijn snavel tussen de deur gekomen. Vanaf dat moment heeft zij de vogel ook iedere keer de snavel moeten vijlen. Dat is toch lange tijd goed gegaan.