17 juni 2024, 15:08:40

::Jel's Valkjes:: 24 jun; Update

Gestart door Jel, 23 februari 2010, 20:31:21

« vorige - volgende »

Jel

23 februari 2010, 20:31:21 Last Edit: 24 juni 2012, 12:44:34 by Jel
Jel's Valkparkieten


Ik ben Jel en ik ben 20 jaar oud en kom uit Munstergeleen dit ligt dicht bij Sittard.
Ik heb een tijdje het idee gehad om een dagboek te gaan maken over mijn valkjes.
Ik zal even vertellen hoe het valkenvirus ook mij te pakken heeft gekregen.

Ik was ongeveer een jaar of 10 en ik kreeg van me ouders een zebravinkje cadeau deze werd in de kooi gezet die op zolder stond. In deze kooi had vroeger een Japanse nachtegaal gezeten. Ik vond dat ene vogeltje zo zielig dat ik een 2de wilde, ik had nu dus een koppeltje zebravinken.
Toen deze na een tijdje een nestje gingen maken ging het snel ik kreeg van me ouders een kamer volière voor in de tuin. Het koppel zebravinken ging er in en er kwamen nog kanaries, putters en andere vogeltjes bij. Op een morgen toen ik ze wou gaan voeren in de vakantie trof ik een legen volière aan met geen vogels erin maar een kat. Deze kat heeft het deurtje weten te openen en heeft toen ontbeten. Heel erg jammer maar helaas.
Ik heb toen een tijdje geen vogels meer gehad tot men 15de verjaardag. Ik kreeg van me ouders een koppel grasparkieten voor me verjaardag. Deze kregen uit eindelijk een nest, waarna ik ze in de volière heb gezet die buiten leeg stond. Ik heb toen de volière aangevuld met nog enkele koppeltjes grasparkieten.
Een half jaar later kreeg ik van een collega van me moeder een kamer volière. Deze werd niet meer gebruikt en werd anders weg gegooid. Ik heb toen een koppel valkparkietjes weten uit te halen bij een dieren winkel in de buurt. Het was een Wildkleur mannetje die ik nu nog altijd heb en een lutino popje split cinnamon. Deze kregen hun eerste nestje in Oktober 2006 hier uit kwamen 2 Cinnamon mannetjes. Deze werden echter toen ze net in de veren begonnen te komen niet meer gevoerd. en zijn door de ouders uit het nest gegooid, ik vond ze allen bij in een hoekje op de grond de jongste heb ik echter niet meer kunnen redden. De oudste wel deze heb ik geheel on ervaren met de hand opgevoed. Hij was mijn eerste tamme valkje en heten Crokky. Deze valkparkiet was zo extreem tam dat ik alles er mee kon buiten lopen in de tuin en noem het maar op. Dit koppel had nog een nestje gehad maar nu stierf het popje tijdens het nest en de jongen heb ik toen onder een koppeltje grasparkieten gelegd deze werden gevoerd en al ze hebben het daar een weekje gered waarna ze als nog stierven.
Uit eindelijk heb ik nog 2 kamervolières gekregen. Ook hier in kwamen valkjes. Een koppel Witmaskers waarvan het Mannetje Witmasker waarvan de split onbekend is het popje is  een Witmasker Bont Cinnamon Gepareld. In de andere kooi heb ik een Wildkleur mannetje zitten en een Lutino gepareld popje.
Ook heb ik een Tamme Witmasker bonte man genaamd Zilver hij komt bij Carolien vandaan die ook actief is hier op het forum
Ik zal hier onder mijn valkjes allemaal voorstellen met een foto erbij:


Henkie

Henkie is een van mijn eerste valkjes zoals in het verhaal hierboven beschreven is.
het is een Wildkleur split Cinnamon X1 MAN
Hij is nu ongeveer 5 jaar oud.


Tequila

een Opaline popje van ander half jaar ouden ze samen met Henkie een koppeltje.

Gino

een Wildkleur MAN split onbekent van 2 jaar oud

Gypsy

een Lutino Opaline POP van ongeveer ander half jaar oud. Zij is nu samen met Gino een koppeltje.

Lotus

een Witmasker split Lutino X1 MAN van ongeveer 4 jaar oud

Princess

een Bonte cinnamon Opaline witmasker POP split onbekend
van ongeveer 4 en een half jaar oud, zij is nu samen met Lotus een koppeltje


Verder heb ik nog Zilver een tamme bonte witmasker split voor {X1:  cinnamon} {X2: gepareld}
Hij komt bij Carolien vandaan wie ook actief is hier op het forum.
Hij is van 21-12-2009 en zit nu lekker in de woonkamer hier bij mij:



Ik hoop dat ik jullie bij deze even genoeg heb voorzien van informatie.
ik kom snel met een update over de nestjes van mijn valkjes dit seizoen.
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Kimm

hoi jel,

welkom hier op het forum en leuk dat je een boekje bent begonnen.
je hebt hele mooie valkjes hoor  :D
en mooie zilver erbij!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Hoi hoi!!!!

Ik zie nu je boekje maar moet rennen - zwemles met Thomas  ;) - ik kom later even je introductie lezen.  :D

Heel erg veel plezier in en met je dagboekje, groetjes van  Caroline

KNuffie voor Zilver.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi, wat een mooie valkjes heb je, en veel plezier mer Zilver erbij, is een heel mooi valkje ook! Leuk dat je een dagboekie bent begonnen, ik probeer je bij te houden he ! Proberen he...grtjs.



Jel

25 februari 2010, 18:04:17 #4 Last Edit: 25 februari 2010, 18:07:41 by Jel
Even een kleine update met betrekken tot de nesten van mijn valkparkieten.

Dit eersten nestjes van dit jaar zijn een feit.

Bij Princess en Lotus heb ik pas een nest gevonden van 4 eitjes 1tje was uitgekomen het donsje was dood toen ik hem ondekte en de andere eitjes waren koud en vertoonde geen teken van leven. Ik heb de eitjes weggehaald en opengemaakt in 2 van de nog 3 dichten eitjes zat een jong maar ook niet meer in leven. Dit was het eerste echte nest van Lotus en Princess bij eerder nestjes kwamen er alleen mega veel eitjes. Ik dacht altijd van die 2 kunnen het niet maar ze kunnen het dus wel ;D Waarschijnlijk is het nestje niet goed gegaan door de kou ik denk dat de temperatuur in de aanbouw aan de lagen kant was :(
Maar nu zijn ze vrolijk bezig met hun 2de nestje ;D

Bij Gino en Gypsy heb ik zo juist het vierde eitje gevonden! ik hoop dat er een paar mooie valkjes uitkomen ik wacht gespannen ik hoop over 18 dagen ongeveer het eerste donsje te verwelkomen

Bij Henkie en Tequila heb ik zo juist het blok gecontroleerd hier lagen maar liefst 7 eitjes in dus ik verwacht van dit nest niet veel, maar zeg nooit nooit al lijken mij 7 donsjes een beetje onwaarschijnlijk. Ik ga dan ook regelmatig een eitje wegnemen en controleren op bevruchtheid!


---------------------------------------


Verder gaat het met Zilver uitstekend hij wil de hele dag uit zijn kooi en lekker bij mij zijn maar door school kan dit helaas voor hem niet.

Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben ik ik hou jullie op de hoogte over hoe de nestjes ontwikkelen

----------------------------------------

Verder iedereen bedankt voor de reactie 's op het eerste deel van min dagboek
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

anika_en_spirit

Hoi Jel,

Leuk dat je ook een dagboekje bent begonnen. :)
Je hebt een stel leuke valkjes daar.
Nog gefeliciteerd met Zilver, je nieuwste aanwinst. Zo te horen is hij net zo tam als mijn Sero, ook hij komt bij Caroline vandaan.

Leuk zeg, zoveel nestjes al. Hopelijk komen de eitjes uit & heb je straks prachtige jongen :D.

Ik ga proberen je bij te houden.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Anke

Hoi Jel,
Leuk dat je een dagboekje bent begonnen.
Je hebt leuke valkjes hoor.
Veel succes met de nestjes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

Leuk hoor, ik ben zoals beloofd nog even terug gekomen om bij te lezen.  ;)

Ik weet niet op het twee typfoutjes zijn maar ik schrijf het toch even op ....

* Princess is een Bonte cinnamon geparelde witmasker POP

* De foto van Gino, is dit een ouwe foto?? De valk op de foto is namelijk geen man van 2 jaar oud.  ::) Als deze foto van nu is en Gino is 2 jaar dan is het een popje. Een wildkleur man van 2 jaar heeft net zo'n gele kop als Henkie.  ;)

Heel veel succes met de kweek.

KNuffie voor Zilver, hij staat echt super in de foto van je handtekening.  :D

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Jel

25 februari 2010, 21:07:05 #8 Last Edit: 12 juli 2010, 11:39:27 by Jel
Hoi Caronlien,

* De foto van Gino is inderdaad al een oudere foto deze is vanaf gelopen zomer. Maar nu is hij net zo Geel als Henkie.
Ik heb Gino wel gekocht als zijnde een POP maar toen hij bij Henkie zat bleek al snel naar maten hij ouder werd dat het een Man was aangezien hij constant ruzie had met Henkie en steeds meer op Henkie ging lijken kwa Geel in zijn gezicht.

* Inderdaad Princess is een Bonte cinnamon geparelde witmasker POP, dit was iderdaad een schrijf foutje. bedankt dat je zo attent bent geweest ik heb het aangepast.

Groetjes Jel
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

*Manon*

Hoi hoi Jel,

Leuk dat je een dagboekje begonnen bent.
Ik heb je natuurlijk al wel eens voorbij zien komen in het boekje van Caroline  ;)
Leuk is dat hé wachten op een valkje, al duurt het natuurlijk altijd veel te lang dat wachten, maar.... het is beloond en nu heb je Zilver lekker bij je.

Gefeliciteerd met zilver en wat leuk dat je de naam zo hebt gelaten...  :D

Groetjes Manon

Landiej

Welkom hier! En gefeliciteerd met je jongste aanwinst Zilver :)
Ik ben toevallig laatst nog bij je in de buurt geweest om vastelaovend te vieren (Zitterd).

Veel plezier hier op het forum en met je dagboekje. Als ik het zo lees heb je genoeg te melden met al die nestjes!

Jel

2 maart 2010, 22:14:53 #11 Last Edit: 2 maart 2010, 23:17:34 by Jel
Bij deze een update over de nestjes van mijn valkjes.

Ik heb vanmiddag bij de nest controle een paar foto's gemaakt.

* Als eerste het nestje van Henkie & Tequila:
hier liggen nu 7 eitjes, hier komen er geen meer bij gelukkig.
Hier zitten ook enkele bevriuchten eitjes tussen, dus ik laat ze mooi allemaal liggen.
Toen ik vanmiddag een foto wilde maken van hun 2 op hun nestje wist Tequila niet hoe snel ze uit het nest moest komen en begon wild rond te fladderen terwijl Henkie de eitjes goed bewaakte. Hij deed niks anders dan blazen en zijn veren opzetten.
hier onder een foto van Henkie op het nest.


* Bij Gino & Gypsy liggen nu 5 eitjes ook hier komen er geen meer bij.
hier kon ik niet zien of de eitjes bevrucht zijn.
Ze broeden in ieder geval goed en wisselen elkaar mooi af.
hier onder een foto van de 5 eitjes van Gino & Gypsy:


* Omdat de foto van Gino nog al een oude foto was heb ik vanmiddag ook even hem opnieuw op de foto gezet.
Hier op is duidelijk te zien dat het een mannetje is het masker is dan ook net zo geel als bij Henkie.


* Verder nog een update over Zilver hij vermaakt zich prima. Ik merk wel dat hij heel erg gek is op alles wat maar glimt.
Kettingen en ringen zijn dan ook zijn favoriete speelgoed wanneer hij op mijn schouder zit is mijn ketting van hem zo ongeveer. Ook van Zilver enkele foto's



Er zal snel weer een update volgen hopelijk weet ik dan meer over de nestjes van Henkie & Tequila en van Gino & Gypsy.
Ik probeer dan ook meedere foto's te hebben.
Alleen het maken van foto's valt mee, ik moet ook naar school en heb 3 dagen stage in de week.


Grootte van de foto's aangepast naar [img width=480 height=360] - Gerda, global moderator
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Caroline

Hele mooie foto's, Jel!!!!

Even een tipje ....

In het blok kun je beter een paar cm zaagsel leggen en wat aandrukken. Dit voorkomt dat de eitjes snel beschadigen en als er eenmaal jongen zijn zorgt het voor een zachte ondergrond.  ;)

Groetjes en knuffeltje voor Zilver.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Jel

Even een update over de nestjes van mijn valkjes

* Het nest van Henkie & Tequila heb ik vandaag gecontroleerd de eitjes waren koud. Er zaten 2 bevruchten eitjes tussen de 7 die er lagen. Ik vindt het jammer dat er geen Jonkies zijn gekomen. Ik ga nu hun blok schoonmaken en dan kunnen ze hun 2de nestje gaan maken als ze dat willen.

* Het nestje van Gino & Gypsy ligt er nog altijd goed bij.
Er liggen nu 5 eitjes en ze broeden er goed op ik hoop dan ook dat dit nestje wel goed komt.

* Bij Lotus en Princess heb ik vandaag 3 eitjes gevonden deze lagen onder een laagje zaagsel en waren koud er was niet op gebroed deze waren niet bevrucht ik verwacht dan ook dat deze eitjes er al langer liggen.

* Carolien bedankt voor de tip maar ik had dit al eerder gehoord bij Lotus & Princess heb ik dit wel al gedaan. Alleen bij het vorige nest van Henkie vond hij het zaagsel niet zo fijn en had hij het er uit gehaald. Vandaar dat ik het deze keer niet heb gedaan.

Ik hou jullie natuurlijk up to date als er nieuwe nestjes komen en hoe het nestje van Gino & Gypsy zich verder ontwikkeld.
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Caroline

Leuke update!!!!

Jammer van de eitjes van Henkie en Tequila .... hopelijk broeden ze de volgende keer wel een volledige tijd de eitjes uit.

Succes, ik duim voor je.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.