28 april 2024, 10:54:41

Chico is er niet meer...

Gestart door Mandy, 26 november 2003, 22:38:04

« vorige - volgende »

Mandy

26 november 2003, 22:38:04 Last Edit: 6 november 2006, 10:50:00 by Mandy
Hallo allemaal,

De meesten weten ws wel dat ik een grijze roodstaart papegaai heb, genaamd Chico. :)
Eigenlijk zou het Chica moeten zijn, want uit een DNA test is gebleken dat het een pop is. ;D

Ik heb ze bij een kweker gehaald en alleen de eerste 2 weken hier 1 keer per dag pap gegeven, ze was al vrij zelfstandig, maar dat was ook de bedoeling. Ze hebben haar zelf zo ver op weg geholpen.
Ze is nu 1,5 jaar, ze is van 14 februari 2001. :P

Hier een paar foto's;



Ik met Chico, lekker knuffelen


ze is helemaal verzot op telefoongeluidjes


Chico op d'r kooi


Chico op d'r klimstok


Chico op d'r zitstok voor buiten


Chico snoepend van een Festini peer ijsje  :P


Ikke en Chico

Zoals de meeste grijze roodstaarten is het er een met een gebruiksaanwijzing. Ondanks dat het een pop is zijn we de beste maatjes, ze ziet me echt als partner. Vaak is ze zo blij mij me te zien dat ze helemaal opgewonden wordt en heel wild met me gaat spelen, soms tot voerens toe. Ze heeft ook een vreemde tic met m'n voeten als ze die ziet wilt ze daar altijd mee kroelen, of ze nou stinken of niet!  :D
Mijn vriend mag ze ook wel, maar in mindere mate.

We hebben ze vooral het laatste half jaar veel leren zeggen, dit zegt ze zoal;

hallo, chico, mandy, audoe hé, koppie krauw, asjemenou, potverdorie nog aan toe, hatsjikidéé, paco, kom eens hier, geef eens een pootje, plasje doen, kijk eens poesje, gatverpielekes, dikke drol, tjonge jonge, koekebakker en ja ja ja chico dansen en als ze ja ja ja zegt schudt ze met d'r koppie mee en ik doe dan ook net zo hard mee!  ;D
En ze zegt kusje en maakt daar dan kusgeluidjes bij. :-*

Ze fluit ook verschillende deuntjes en ze doet heel hard de telefoon na, lachen, niezen, valkparkietgeluidjes, piepgeluidjes van paco z'n speelgoed. En ze tokt als een kip, kukelt als een haan, roekt als een duif en miauwt als een poes.

Momenteel leren we ze "helaas pindakaas".

Iemand anders nog ideeën? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi Mandy,

heb geen ideeën maar he, ik wist dat je een grijze roodstaart had, maar zo'n leuke???? Jee, wat is ze lief :). Ik wil ook al erg lang een grijze roodstaart, maar heb gelezen, dat als je ze tam wil, dat je ze echt moet bijvoeren met de hand. Dat lijkt me wat riskant, want als het misloopt :(. Het zijn zeer dure vogels natuurlijk, en erg leuk. Ze zegt er veel en erg leuke dingen, en de foto's zijn ook erg super :).

Veel plezier met d'r ;). Hopelijk zal ze nog veel leren.

Een grijze roodstaart, die ik ken, die in het klooster woont hier een tijdje vandaan (bij de tante van m'n ma) kan een ambulance nadoen enzo. Pootje geven, maar nog veel meer. Hij's al heel oud, vraag me af hoe het gaat er mee, is al weer een tijdje geleden :-/.

Groetjes, Tara

mastolk

HOi Mandy,

Gaaf zeg dat Chico zoveel kan. Misschien is: 'kwou het gewoon ff checke...ff checke' ook een idee? OF is di tte lang?! Kun je ook de laatste twee woordjes doen. Dit is nu een stopwoordje van mij hahaha.  En verder? Eigenlijk geen idee wat je kunt leren.
Is Chico zindelijk?! En heb je een ketting om z'n pootje als hij (oh sorry zij) los zit? Ik ben nl zo dom geweest om eens eenketting voor mijn 1e valkje te kopen zodat hij lekker mee naar buiten kan...blijkt dit een ring voor een papegaai te zijn. En nu weet ik ook dat voor valkjes zulke kettingen niet handig zijn  :-/. Nou ja...pech hoor.

Groetjes MArgrietha

Mandy

Hahaha wel een leuk idee, alleen heeft mijn vriend een gruwelijke hekel aan die reklame en die woorden van dat meisje; ff checke, dus dat zal niet lukken. ;D

Ze is niet zindelijk, maar je kan altijd goed zien wanneer ze een hoop gaat lozen. Dan gaat ze uitgebreid met d'r kontje naar achteren schudden en dan valt de bom! :D
Dus die vang ik meestal op tijd op in een zakdoekje ofzo.

Ze heeft geen ketting om d'r pootje, maar zover ik weet mag dat ook niet hoor? Dat kan heel gevaarlijk zijn, ze kan d'r pootje breken als ze zou schrikken en in paniek weg zou willen vliegen.
Ik laat ze kort wieken, maar inmiddels zijn er hier en daar alweer flinke slagpennen terug gegroeid.
Ik durf het echt niet met te proberen. Ze is al eens met geknipte vleugels, de 3 buitenste hadden ze voor het zicht laten zitten, weggevlogen! En ik ben al eens een valkje verloren doordat die naar buiten vloog en dan ga je kapot hoor. Raymon had Chico toen gelukkig gevonden omdat ze een bepaald deuntje floot. Toen hebben we die laatste 6 pennen er zelf afgeknipt! Sjezus wat was ik geschrokken, stond gewoon te shaken... :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi Mandy,

begrijp wat het is, had het al gemerkt dat Chico gekortwiekt is, maar op andere foto's zag ik ze dan ook weer eens wat langer, dus vroeg ik het niet echt.

Wat een geluk dat je haar terug hebt, het zou echt een ramp zijn geweest, dat is het ook altijd, als je een diertje verliest. Nou, ben blij dat je'r terug hebt gevonden, ze is echt een schatje :).

Groetjes, Tara

mastolk

Hoi Mandy,

Mijn valkjes zijn ook gewiekt..omdat ze hier overal tegenaan vliegen. We wonenn in een oud herenhuis met mega hoge ramen...en een superonlogische inrichting. Ze kunnen zo achter in de loods (soort schuur) komen en dan...zijn we ze kwijt. En als ik de deur (voordeur in de kamer) open zet kunnen ze ook zo wegvliegen. Ze kunnen nu nog wel vliegen...maar een stuk minder!

Nou ja...dat ff checke meisje kan ik zelf ook niet uitstaan :D  :D

Groetjes Margrietha

Mandy

27 november 2003, 18:31:27 #6 Last Edit: 27 november 2003, 21:24:43 by Mandy
Ik heb net ff wat foto's van Chico gemaakt nadat ik ze met Vitakraft happy shower nat heb gesproeit. Alleen wordt ze daar helaas nooit zo happy van! :D
Maar goed, hier is ze zich aan het poetsen en drogen en zie je goed dat er hier en daar alweer wat pennen terug gegroeid zijn;
Ze staat er niet op d'r charmants op;



Maar deze foto vond ik wel heel gaaf  ;D ;




Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

mastolk

HOi MAndy
 :o wat kun je die mooie rode staart zo goed zien!
SUPER Hoor.
Wat voor middel sproei je over haar heen? Is dat speciaal voor papegaaien ofzo? dat dat verzoring is ofzo?!

Groetjes echt een schatje is CHico hoor
Margrietha

Nes

Hoi Mandy,

Waaah!! Gave foto's joh!!! Echt super.
Dat je dat durft  :o trouwens, chico zo een kusje laten geven!
Dat zou ik echt niet durven. Bang dat ie m'n lip zal scheuren als ie een keer iets in z'n hoofd haalt  ;) Maar ja, jij hebt Chico ook al van baby af aan... Dat scheelt natuurlijk een hele hoop.
Echt een top-papegaai!

Groetjes Nes.

Tara

Hoi Mandy,

je Chico is echt een schat zeg! En die foto's waaaw! Ze is vast heel erg gelukkig bij jou, ze heeft een luilekker leventje ;).

Groetjes, Tara

Mandy

Dank julllie. :P

Vitakraft happy shower is een spuitflesje om vogels nat te sproeien en daar zit een natuurlijk verenvet in en werkt verzorgend, je mag het dagelijks doen, tot maximaal 3 keer, maar dat vind ik wel erg veel hoor. Chico vind 3 keer per maand al zat! :D

Kusje geven eng? Ja als het je eigen vogel niet is wel ja, maar Chico en ik zoenen elke dag hoor! :-*
Als ze zo d'r veren aan het poetsen is mag ik zelfs mee poetsen en overal aan komen.
Soms kan ze spelenderwijs wel eens d'r snavel te hard gebruiken, maar dat is dan niet kwaad bedoelt, maar ze heeft mij en Raymon wel eens gebeten hoor en dat kan behoorlijk zeer doen! :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

VaLKPaRKieTJe

Hey Mandy,

Wat een leuk beest zeg, een grijze roodstaart.
En het is nog een naamgenootje van mijn valkje ook.
Ik heb nog wel een idee voor je om haar te leren zeggen, misschien iets als 'Lekker ding' ofzo, zou wel grappig zijn.

Veel plezier met die lieverd van je.

Groetjes, Mariette

Mandy

24 december 2003, 02:32:18 #12 Last Edit: 25 december 2003, 04:59:51 by Mandy
Sinds kort staat de computer weer terug op zolder.
Dat is echter niet zo gezellig voor Chico die beneden zit, daarom neem ik ze gewoon mee naar boven. ;)
Dan zet ik haar daar op de oude valkenkooi die in het voorjaar ook als kraamkamer voldoet voor jonge valkjes die ik binnen tam maak. :P
Het dak kan open en daar zit ze dan gezellig op een stok te kletsen met me. ;D


Of ze helpt met het aangeven van een pen...


Of ze helpt me aan belangrijke informatie... ;D


Maar waar het eigenlijk om gaat;
gisteren moest ik heel erg lachen, want ik was boven druk aan de poets en toen ik voorbij de trap liep zag ik dit;



Chico en Paco kwamen samen de trap opgelopen omdat ze bij mij wilde zijn! :D
Dus dat wordt binnenkort een traphekje aanschaffen denk! ;D

Toen ik uitgelachen was, was ik er eigenlijk ook niet zo blij mee, want het zijn en blijven beesten en ook al is Paco eigenlijk bang voor Chico, je weet nooit wat er gebeuren kan natuurlijk... :o
Normaal kan ik Chico wel even alleen laten, ook al zit ze bovenop de kooi. Maar zoals je wel op eerdere foto's kan zien staat er dus naast haar kooi een giraffe en daar laat ze zich tegenwoordig langs naar beneden glijden en klimt dus gewoon de trap op naar boven!
Vanavond had ze het weer gedaan toen Raymon op zolder zat, dus we gaan er maar wat beter op letten... ;)

O, ja, ze heeft ondertussen alweer wat bijgeleerd;
"helaas pindakaas, rare vogel, hou je snavel, kom 's bij het vrouwtje, lekker ding, pas op hé"
 :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Hallo allemaal,

Ook Chico heeft van de afgelopen kerst genoten, vooral van allerlei aankleding in huis! :D



Hier nog ff een close-upje;



En inmiddels is haar woordenschat weer uitgebreid met;
"Nozem&Mormel" en "joepie de poepie". :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi Mandy,

dat zijn echt prachtige foto's! Chapeau!

Groetjes, Tara