18 juni 2025, 14:20:35

Baby's!!

Gestart door Carine, 27 december 2009, 17:31:53

« vorige - volgende »

Anja

Gefeliciteerd met het 4de donsje.

Geweldig om mee te maken hè?

Liefs,

Anja

Carine

Ja het is inderdaad wel fantastisch om mee te maken! Maar het brengt dus ook wel zorgen met zich mee, je gaat je toch al heel snel aan die kleine wezentjes hechten. Maar aangezien het het eerste nestje is, zou het ook niet zo vreemd zijn als er iets mis zou gaan. We wachten rustig af en hopelijk worden het mooie gezonde vogeltjes!

Groetjes, Carine

Carine

Hallo,

Gisteren is uiteindelijk ook baby vijf uit het ei gekropen. Iets te laat, maar gelukkig alsnog. Helaas hebben we net één van de jonkies dood aangetroffen in het nestblok. Geen idee hoe dit is gekomen. Het kropje zat vol en het was één van de oudsten. In het kropje konden we wel allemaal hele zaadjes zien zitten. Is dit wel goed?! Ik was meer in de veronderstelling dat de baby's een soort papje van half verteerde zaadjes gevoerd kregen... maar ik weet er ook niet zoveel vanaf. We hebben het overleden jonkie er direct uit gehaald en de ouders zijn er nu allebei vanaf. Ik hoop dat het goed gaat en dat de rest het wel haalt!

Groetjes, Carine

Anja

Gefeliciteerd met donsje nummer 5.

Wat sneu dat je een donsje dood hebt aangetroffen. Hoe oud was het donsje dat dood is?

Als ze nog erg klein zijn is het volgens mij niet goed dat er hele zaden inzitten maar zeker weten doe ik het niet. Wat jezelf al zegt, ze moeten een soort van papje krijgen.

Heb je geen grasparkietenzaadjes in de kooi staan? Dat had ik en het eigen voer gaf ik alleen als ze niet gingen voeren. Daarnaast zorgde ik dat er bruin brood in de kooi was en onkruidzaad.

Liefs,

Anja

Carine

Hallo Anja,

Ik weet niet zeker of het de eerste, tweede of derde baby was, want die waren allemaal ongeveer even groot. Ik denk dat het donsje ongeveer een week oud was.

Ik zal inderdaad het voer dat ze nu krijgen vervangen door grasparkietenvoer, en dan geef ik ze af en toe als ze uit de kooi zijn wat gewoon voer. Misschien dat de baby's het dan wat gemakkelijker kunnen verteren. Ik geef ze inderdaad ook bruin brood. Wat is onkruidzaad?

Groetjes, Carine

Anja

Dat zijn verschillende zaadjes maar wel klein. Niet zo grof als parkietenvoer.

ik citeer even uit een im van Caroline

Hier krijgen ze vanaf de geboorte via de ouders al alle soorten pasta die er maar is, tricolor spaghetti en macaroni, volkoren spaghetti en macaroni, eierspaghetti, of fussili. Dit kook ik allemaal door elkaar heen en krijgen ze dus elke dag 2-3 x. Daarnaast meng ik ook gewone rijst met notenrijst en  meergranenrijst, dit krijgen ze ook elke dag 2-3 x.  Daarnaast ook 2-3 x per dag een halve boterham, liefst zo donker mogelijk, gekiemd kiemzaad voor parkietenen  orlux eivoer voor grote parkieten met honing en insecten, dit hoeft niet nat gemaakt te worden. Dit alles dus  als ze een nestje hebben met zo'n 4 jongen, 2-3 x per dag een flinke eetlepel van alles en daarnaast krijgen ze 1 keer per dag groente, bijv. andijvie, spinazie, ijsbergsla of broccoli.  En ik schreef al, dit krijgen ze dus echt allemaal vanaf de geboorte. 

Ik weet alleen dat zonnebloempitten niet goed is voor hele kleine donsjes, i.v.m. verslikken/stikken/verstoppingen en dit krijgen ze dus niet van me.

Oh en ook hier hebben ze dagelijks de toegang tot Nutribird B14  en onkruidzaad, dit vinden al mijn valkjes ook erg lekker.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Liefs,

Anja

smiley

Hallo Carine

Hoe gaat het met je 4 donsjes ,groeien ze goed ???
Is best jammer dat je er 1 dood hebt gevonden ,maar het gebeuert wel eens dat er 1 dood gaat zonder een reden .
bij mij kwamen er laatst 2 van de 5 eitjes niet uit ,maar de andere 3 doen het prima.
Dus ik ben benieuwd hoe het met jouw kleintjes gaat ??

Groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Dierenfreackske

Hoi Carine, je hebt helemaal gelijk, ik hechtte vorige zomer ook zo aan mijn eerte nestjes, en bijgevolg dat ze hier nog bijna allemaal nog zijn, en da's dan niet de bedoeling he...hihi,  maar ze zijn zo lief en mooi en het is zo lief om ze bezig te zien toch !! 8) 8)

Ik hoop dit jaar ook weer mooie jonkies te hebben....grtjs
Ann

Carine

Hallo Allemaal!

Helaas hebben we eergisteren opnieuw een van de baby's dood gevonden. Ik was er al een beetje bang voor omdat hij ook al helemaal afgelegen van de anderen lag en heel koud was. Ik heb hem toen teruggelegd maar later op de avond is hij toch gestorven. Erg jammer, maar met de anderen gaat het tot nu toe goed. Er is wel een heel verschil in grootte. De oudste is al behoorlijk groot en echt zijn oogjes aan t openen en de tweede is een stuk kleiner en de derde is nog erg klein. Ik ben wel bang dat de jongsten minder te eten krijgen omdat de oudste natuurlijk een stuk sterker is en er meer om vraagt. Maar het is gewoon afwachten. Ik geef de ouders nu ook grasparkieten voer i.p.v. normaal voer en ze krijgen veel extra, zoals rijst, pasta, fruit, groenten etc.

Ik heb vandaag ook het blok een beetje verschoond. De stank begon echt erg te worden. Heel voorzichtig heb ik de kleintjes eruit gehaald en wat zaagsel vervangen. Ging helemaal goed en het is voor hen ook een stuk prettiger geloof ik.

Ik ga straks nog even wat foto's maken als beide ouders er even af zijn.

Groetjes, Carine

Carine

Hier wat foto's van de kleintjes:

Drie dagen geleden:

Vandaag:

Je ziet op de laatste ook al dat de oogjes van de oudste een beetje open gaan!

Dierenfreackske

Hoi, AAAAAACH  wat jammer van de dode donsjes, sterkte meiss! Grtjs. Ann

Carine

Hallo,

Vannacht weer een hele onrustige nacht gehad. Gisterenavond rond 23:00 uur zag ik dat allebei de ouders weer van het nest af waren. Ik ging even bij de baby's kijken en ik zag dat de kleinste een beetje op zn zij lag. Ik zag dat het niet goed was en inderdaad overleed het kleintje. De hele nacht zijn de ouders van het nest geweest. Geen moment zijn ze even gaan kijken of gaan voeren. Ik kon er amper van slapen en vooral dat gepiep van die kleintjes is dan zo erg. Ik was erg bang dat de andere twee het ook niet zouden halen als de ouders er vanaf bleven. Ook vanmorgen toen ik wakker werd waren de ouders er nog vanaf. Ik heb de baby's even bij me genomen en ik heb ze wat water met druivensuiker geprobeerd te voeren om ze toch een beetje aan te sterken en wat energie te geven. De kropjes waren helemaal leeg. Gelukkig gingen even later de ouders er weer bij en zijn ze inmiddels ook goed gevoerd. Een pak van mn hart! Wat ik echter niet helemaal snap is dat de ouders er nu de hele tijd vanaf zijn. Af en toe gaan ze het nestblok in om te voeren, maar na het voeren gaan ze er meteen weer uit. Is dat normaal?! De oudste was gisteren 2 weken oud en de jongste is nu 1 week en 3 dagen. De oudste weegt nu (met volle krop) 42 gram en de jongste 9 gram. Ik hoop dat het goed komt met ze.

Groetjes, Carine

carco

Vreemd dat ze het nest weer afgegaan zijn, maar gelukkig zitten ze er weer bij en wordt er weer gevoerd.
Dat ze steeds vaker van de kleintjes afgaan is wel normaal hoor en ip kunnen de kleintjes elkaar al aardig warm houden. De jongste vind ik wel heel erg licht: houdt deze goed in de gaten, zo nodig wat extra pap geven.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Anja

Wat sneu dat je weer donsjes bent verloren. Het zit je niet mee.
Ik ga duimen dat de overgebleven donsjes het gaan halen.

Mooie en lieve foto's heb je geplaatst.

Liefs,

Anja

Carine

Hallo Allemaal,

Het verloopt allemaal wat stroefjes hier. Baby 1 doet het hardstikke goed, ookal is hij wat klein en licht voor zijn leeftijd, hij komt goed aan en heeft ook continu een goed gevulde krop. De andere baby doet het helaas wat minder. Hij is nu twee weken oud en weegt nog maar 9 a 10 gram. Hij komt niet aan en wordt ook niet gevoerd door de ouders. We zijn hem nu zelf aan het bijvoeren, om de twee a drie uur. Hij krijgt alleen maar heel weinig weg en zijn krop krijgen we niet goed gevuld. Het is dus erg moeilijk.

Als de ouders op het nest zitten dan voeren ze wel de oudste, maar niet de jongste. Ik heb nu dan ook de oudste even weggehaald, in de hoop dat ze de jongste dan misschien wel gaan voeren, maar dat heeft tot nu toe geen succes. Ze houden de jongste nog wel warm en hebben hem dus niet verstoten.

Even wat foto's van de grote baby:

14 dagen oud:

16 dagen oud:

18 dagen oud:

Ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet. We blijven hem wel bijvoeren, als ie iets in zijn kropje heeft lijkt me toch beter dan helemaal niets. Verder blijft het afwachten, ik ben bang dat hij het op deze manier niet red. Heeft iemand tips of suggesties?!

Groetjes, Carine