Mijn valkparkieten blijken vrouwtjes

Gestart door NenS, 6 december 2009, 15:39:55

« vorige - volgende »

NenS

Beste mensen,

Twee jaar geleden heb ik, na lang wikken en wegen, besloten om twee valkparkieten in huis te nemen. De gezelligheid en mijn fascinatie voor deze geweldige vogels hebben mij hiertoe gezet. Na alle informatie die er zo'n beetje te vinden is heb ik gekozen om twee broertjes in huis te halen, een zekere garantie dat het tussen de vogels goed zou gaan was hiervoor de hoofd reden. Ik wilde er minimaal twee aangezien ik gewoon full-time werk en ze zo gezelschap zouden hebben aan elkaar. Het zijn twee geparelde valkjes, beide hand tam. 1 van de twee is heerlijk knuffelig, de andere zoekt zijn (of haar, zie hieronder) contact door middel van nafluiten en meezingen.

Tot mijn grote schrik vond ik een maand geleden het eerste eitje onder in de kooi; niet wetende van welke vogel deze was aangezien ze beide een poging deden om te broeden. Zo vond ik een week lang steeds weer een eitje erbij; een totaal van 7 na een week. Na twee weken ( 3 weken na de eerste leg) heb ik deze uit de kooi verwijderd. Echter tot mijn grote verbazing hebben ze nu weer eitjes gelegd (dus twee weken nadat ik de andere verwijderd heb) en het gaat erg snel, binnen twee dagen liggen er nu 5 eitjes.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hier mee om te gaan, ik heb eivoer gehaald en voer ze hiermee bij, alsmede extra grit. Het karakter van de beestjes is ook erg veranderd erg defensief (begrijpelijk) en schreeuwerig. Ik heb me voor bereid op twee mannen, en ze heten ook Nick en Simon; waarschijnlijk moet ik er maar Nicky en Simone van maken...  Kunnen jullie mij vertellen wat de beste verzorging is voor (naar ik nu denk) twee zusjes?
En wat moet ik met de eitjes doen, kan ik deze uit de kooi halen, of moet ik ze laten liggen? 

Alvast mijn dank voor de tips!

Sanna

Hoi,

Zo te horen heb je inderdaad 2 zusjes en zijn ze beiden aan het leggen helaas. Je kunt het beste de eitjes laten liggen. Wanneer je ze weghaalt zullen ze hoogst waarschijnlijk steeds nieuwe eitjes bij blijven leggen, en dat put ze uiteindelijk uit. Normaal gesproken broeden valkjes 3 weken voordat de eieren uitkomen. Zijn ze daarna nog niet uitgekomen, dan verlaten ze meestal zelf het nest. Je kunt de eieren het beste laten liggen totdat je valkjes hun interesse erin verliezen. Met een beetje mazzel is dat binnen de drie weken.

Ondertussen hebben ze wel wat extra's nodig. Het is al heel goed dat je er eivoer bij geeft. Denk ook aan een sepia-schild en oestergrit. Ook kun je ze af en toe een bruine (harde) boterham geven en wat hardgekookt ei.

Ook kun je proberen het broedse gedrag te ontmoedigen door de kooi 's avonds eerder donker te maken, minder te laten badderen en minder groenvoer te geven. Ook vooral niet over de rug aaien. Ik hoop voor je dat dit een incidentele "broedronde" zal zijn. Heel veel succes!

Groetjes, Sanna

Charlotta

O, hoe herkenbaar.
Mijn eerste valkje was mij verkocht al mannetje (en ik nam dat onmiddellijk aan) en toen bleek dat het een vrouwtje was, ging ze met een maand of 9 ook druk eieren leggen en heel haar gedrag veranderde.
Van een ontzettend tam en kroelerig diertje werd ze helaas erg agressief en bijterig.
Bij haar veranderde dat helaas niet meer, ik hoop voor jou dat het met Nicky en Simone (leuk opgelost!) anders gaat, hoor!

NenS

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Gelukkig ben ik ook niet de enige die dit mee heeft gemaakt  ;)

De persoon van wie ik ze gekocht heb vertelde al dat vooral geparelde valkparkieten moeilijk te seksen waren, maar vertelde me 99,9% zeker te zijn dat het mannetjes waren... niet dus.

Gelukkig zijn ze niet al te agressief naar mij toe; enkel als ik met mijn hand te dicht bij de eitjes kom (als ik het water ververs of de kooi schoonmaak) Voor de rest zijn ze nog heerlijk aanhankelijk en lief. Ze zijn wel beide broeds. Ik heb op het moment twee opgedofte dikke vogels die gezamenlijk op de bodem van de kooi de eitjes warmhouden.

Bedankt voor de tips m.b.t. het bijvoeren, de ei productie ligt zo hoog (het zijn er nu 7) dat ik inderdaad bang was dat ze iets tekort zouden komen. Nooit geweten dat je met groenvoer en over de rug aaien het broedgedrag kon stimuleren... ik zal hier zeker op letten.

Ik bemerk trouwens ook dat hun verenpak veranderd, het ziet er nu wat "rafelig" uit terwijl ze normaal gesproken een gladgestreken tot bijna glimmend verenpak hebben. Is dit reden tot bezorgdheid (omtrent toch wat tekorten in het voer?) of hoort dit bij het broeds zijn?

In ieder geval bedankt, als er nog meer dingen zijn waar ik op zou moeten letten hoor ik het graag.

Groetjes,

Anita

Sanna

Hoi Anita,

Het kan zijn dat ze van het broeden op de bodem wat stoffig worden hoor. En kunnen ze niet in de rui zijn trouwens?

Groetjes, Sanna