6 mei 2025, 09:14:16

Aankopen

Gestart door angelob1989, 28 oktober 2009, 01:15:31

« vorige - volgende »

angelob1989

Hoi,

Ik ben van plan om een aantal valkparkieten aan te schaffen. Als eerst moet ik dus een kooi aanschaffen, deze zal deze maten hebben: L 47 cm x B 54 cm x H 98 cm. Maar in ieder geval, ik zat te denken om 3 valkparkieten te nemen en een groenwangparkiet. Als deze 4 in een kooi zitten zijn ze dan wel tam te krijgen, als je ze jong koopt?
Vraag me alleen af of een valkparkiet en groenwangparkiet geen oorlog met elkaar voeren? Iemand die dit kan bevestigen?

Groetjes,

Angelo

carco

Waarom wil je 3 valkjes en 1 groenwangparkiet aanschaffen?
En niet allemaal van hetzelfde soort?
Klik op het plaatje voor onze site!

Kimm

hoi angelo,

ten 1e is de maat van de kooi die jij wilt hebben te klein.
voor 4 vogels moet je minimaal deze maat hebben:4: 100x 200x200
als je 3 valkjes tegelijk neemt, wordt het wat moeilijker om ze snel tam te krijgen.
weet wel dat je hier heel veel tijd aan moet besteden en niet hele dagen weg kan zijn dan.
als ze eenmaal tam zijn is het geen probleem meer.
je kan ook beginnen met 2 valkjes en die eerst tam maken.
wat betreft je vraag over de groenwangparkiet, die kan ik niet beantwoorden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

angelob1989

Citaat van: carco op 28 oktober 2009, 20:39:58
Waarom wil je 3 valkjes en 1 groenwangparkiet aanschaffen?
En niet allemaal van hetzelfde soort?

Naja ik vind een groenwangparkiet ook wel mooi, dus vandaar.

angelob1989

Citaat van: Kimm op 28 oktober 2009, 20:41:55
hoi angelo,

ten 1e is de maat van de kooi die jij wilt hebben te klein.
voor 4 vogels moet je minimaal deze maat hebben:4: 100x 200x200
als je 3 valkjes tegelijk neemt, wordt het wat moeilijker om ze snel tam te krijgen.
weet wel dat je hier heel veel tijd aan moet besteden en niet hele dagen weg kan zijn dan.
als ze eenmaal tam zijn is het geen probleem meer.
je kan ook beginnen met 2 valkjes en die eerst tam maken.
wat betreft je vraag over de groenwangparkiet, die kan ik niet beantwoorden.

groetjes kim

Ik heb trouwens inmiddels een andere kooi gezien:
b91 x b61 x h172 cm

Kunnen daar echt geen 4 valkjes in dan? Want ik heb bij die vorige kooi gemaild naar diversie dierenwinkels, van wie die kooi helemaal niet waren, en die zeiden dat ik er 4 in kon doen. Maar 4 in die kooi is inderdaad wat klein. Maar die kooi die ik nu laat zien, dat moet toch wel kunnen?

Kimm

die laatste kooi moet kunnen, mits ze er wel elke dag uit mogen ;)

dierenwinkels zeggen vaak dat het moet kunnen, maar daar vertrouw ik niet snel op.

groetjes kim

angelob1989

Citaat van: Kimm op 28 oktober 2009, 21:50:10
die laatste kooi moet kunnen, mits ze er wel elke dag uit mogen ;)

dierenwinkels zeggen vaak dat het moet kunnen, maar daar vertrouw ik niet snel op.

groetjes kim

Tuurlijk mogen ze er elke dag uit dan  :). Ga me nu focussen op 4 valkjes, ipv 1 groenwangparkiet en 3 valkjes. Maar wat is slim om te doen, 4 jonkies kopen die nog gevoerd moeten worden? Of is het beter om iets oudere te kopen...

Kimm

je moet jonkies kopen die al zelfstandig eten. nooit valkjes gaan kopen die je zelf nog moet gaan voeden. dit heeft erg veel risico's.

ik weet niet hoe het gaat als je er 4 tegelijk gaat kopen met het oog op het tam maken.
2 valkjes lijkt mij beter om mee te beginnen, maar dat is mijn mening.
zo kan je de aandacht goed verdelen. met 4 wordt dat al wat moeilijker, vooral als je er net mee begint.

groetjes kim

angelob1989

En hoeveel tijd zou je er tussen nemen dan? Want accepteren de twee valkjes die er dan al inzitten, de twee die gaan komen?

Kimm

hoi,

dat is altijd afwachten hoe dat gaat.
sowieso moet je altijd een reserve kooi erbij hebben voor ziektes en andere dingen.
je kan wel 4 valkjes tegelijk nemen, maar ik vraag mij af of jij ze dan wel tam gaat krijgen.

als je eerst 2 neemt kan je die tam maken. als deze valkjes tam zijn kan je de volgende 2 erbij nemen. die moeten dan sowieso eerst in een aparte kooi gezet worden voordat je ze bij de andere 2 in kan zetten.
als deze dan ook tam zijn en de andere valkjes elkaar allemaal accepteren kan je ze bij elkaar gaan zetten en kijken hoe dat gaat.
ik vind dit moeilijk, wat je nu moet doen eerlijk gezegt.

groetjes kim

hilde

of je kan misschien 2 tamme valkjes nemen nu;) en binnen 2/3 maandjes nog 2 tamme ik weet het niet hee tis maar een gedacht .
want als je 2 jonge valkjes koopt daar kruipt veel tijd en geduld in en dat kan lang duren voor alleer ze tam zijn ,kan ook zijn van niet dat hangt van valkje tot valkje af

groetjessssss

carco

In deze kooi hebben 4 valkjes ruimte zat hoor  ;)

Verstandig om het bij 1 soort vogel te houden voor in de huiskamer.

Ik ben het wel met Hilde eens dat je beter niet 4 valkjes tegelijk aan kan schaffen, niet alleen qua tam maken, maar ook wat geslacht betreft. Je zou dan specifiek direct op geslacht moeten gaan zoeken. Want stel dat je per ongeluk met 3 mannen en 1 pop blijkt te zitten: ik denk niet dat dat gaat werken, dat wordt geheid ruzie.

Ik zou voor 2 vogels gaan die al handtam zijn: er zijn er hier genoeg op het forum te vinden die de jongen al tam maken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Gin

Ey wil je even mijn ervaring delen.

Zelf heb ik 4 valkjes.
Het eerste half jaar heb ik heb een koppeltje gehad, daar ben ik mee wezen trainen. Een half jaar later heb ik een ander koppel gekocht. Die al wat ouder was en deels tam.

Door dat valken die bij elkaar in een kooi leven trekken ze na elkaar en is het moeilijker om een band op te bouwen en ze goed tam, te krijgen. Mijn valken zitten wel op me hand maar waneer hun zin hebben om te knuffelen met mij anders knuffelen ze met elkaar.

Wil je echt goede tamme vogels dan zou ik je zelf uit ervaring aan raden om met 1 valkje te beginnen en daar mee trainen tot die echt zo tam is als jij wil hebben dan zou je er een tweede bij kunnen nemen en daar ook mee gaan trainen geef de valkjes gelijken aandacht dit voor komt jaloezie. Op deze manier kun je uit brieden naar de aantal valkjes die je wilt hebben.
Neem altijd een even aantal vrouwen en mannen dit voor komt ruzie in de kooi.

Waarom wil je er eigenlijk 4 en heb je al eerder valkparkieten gehad??

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt.

Liefs Rocco, Buaety en Coeky en Dymond en Snowey, Jade en Djumpertje en hun lieve  verzorgster Gin

angelob1989

Mn ouders hadden al valkparkieten, we hebben er bij elkaar wel een stuk of 10 gehad. Nu ga ik op mezelf wonen, ben dus best wel gek op die beestjes. Heb er al eerder meerdere met pap groot gebracht, dus dat moet wel lukken  :)