12 mei 2025, 18:58:03

mijn valkje ziek?

Gestart door Pino, 27 oktober 2009, 14:16:46

« vorige - volgende »

Pino

Hallo allemaal

Ik ben Nancy en ben sinds zaterdag de gelukkige eigenaar van een koppeltje valkparkieten.
Maar nu heb ik al een beetje stress, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

Ze komen beiden van een ander adres vandaan, en heb ze zondag samen in 1 kooi gedaan en binnen geplaatst.
Nu zaten ze de eerste dag lekker knus tegen elkaar maar daar is inmiddels verandering in gekomen en dat baart me zorgen.

Het valt me op dat het vrouwtje vaak met dichte oogjes zit, beetje opgebold, en het mannetje hobbelt vrolijk door de kooi. Maar nu gebeurt het sinds kort ook dat als het vrouwtje te dicht bij het mannetje komt dat hij haar begint te pikken. Hij pikt niet echt door (ze heeft geen bloed of wondjes) maar hij maakt wel duidelijk dat hij het niet wil.

Ik vind dit echt heel zielig. Wat moet ik hier aan doen? Of doen ze dit omdat ze elkaar net kennen en pas sinds zaterdag samen zitten? Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet want ik wil ze eigenlijk niet scheiden.

Ook baart het me zorgen dat het mannetje zijn ogen wijd open heeft en ze kuif rechtop, en het vrouwtje zit zodra ze de mogelijkheid krijgt met haar ogen dicht, op 2 poten en het kuifje half naar beneden en een beetje opgebold. Zij is veel minder onder de mensen geweest dan het mannetje, ik weet niet of dat dat er mee te maken heeft? Heeft zij misschien meer tijd nodig om te wennen dan het mannetje misschien? De eigenaar vertelde me dat ze bijna uit de rui is, heeft dat er misschien mee te maken?
Toen ik ze ophaalden zat mevrouw al lekker te eten van het voer, maar ik weet niet precies welke er nu wel eet, want ik moet helaas overdag werken, maar als ik thuis kom zie ik wel dat er gegeten is.
Ik ben bang dat ze ziek is omdat ze niet zo energiek is als het mannetje. Ik heb de dierenarts al gebeld en die zegt dat ik nog even moet afwachten, maar ik vind het gewoon zo raar.
Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven , want het houd me erg bezig.
gr Nancy en Pino en Elmo.

Sanna

Hoi Nancy,

Heb je een gewone dierenarts gebeld of eentje die verstand heeft van vogels (zoals degenen die hier op het forum staan)? Dat kan nog wel eens verschil uitmaken. Je zou nog een andere (vogel)dierenarts kunnen bellen voor een 'second opinion'.

Heb je sinds zondag verschil opgemerkt in het gedrag van het popje of is het mannetje gewoon actiever geworden waardoor het verschil nu zo opvalt?

Haar gedrag zoals je het beschrijft zou inderdaad kunnen duiden op ziekte. De verhuizing is behoorlijk stressvol voor haar geweest. Het kan zijn dat ze al iets onder de leden had en dat ze er door de stress nu ziek van geworden is. Bovendien is het ook altijd verstandig om vogels eerst in quarantaine te zetten voordat je ze bij elkaar plaatst, maar dat gaat nou natuurlijk niet meer.

Als jij echt het gevoel hebt dat ze niet in orde is zou ik niet te lang wachten om met haar langs een vogel-/dierenarts te gaan. Van de artsen hier op het forum is bekend dat ze verstand hebben van vogels. Vogeltjes laten niet zo heel gauw merken dat ze ziek zijn, omdat het prooidieren zijn.

Veel succes.

Groetjes, Sanna

Pino

Hoi

Deze arts heeft veel kennis van vogels. Hij heeft onze laatste vogel ook goed behandeld en als hij het echt niet weet, geeft hij dito ok aan en belt hij iedereen af om het toch uit te zoeken wat er aan de hand is.

Het valt me inderdaad wel op dat het mannetje actiever is geworden vergeleken met het vrouwtje en deze is ook echt mensen gewend, misschien dat daardoor het verschil duidelijker wordt?
Nu kom ik zelf pas om 5 uur thuis misschien dat ze dan alweer rustiger worden omdat het dan al schemert?
Het enige wat ze wil is slapen heb ik het idee misschien toch stijf van de stress?
Als het morgen niet veranderd is ga ik denk ik maar naar een arts toe, maar het punt is dat ik overdag moet werken en dus niet kan zien of ze dan wel actief zijn. De eerste dag waren ze beiden wel superactief, en floten ze de hele boel bij elkaar

Sanna

Als het niet verbetert denk ik dat het inderdaad een goed idee is met haar langs te gaan. Vang ook wat ontlasting van haar op, dan kan de dierenarts dit onderzoeken op bacteriën en parasieten.

Groetjes, Sanna

Pino

Hoi Sanna

Nou gistermiddag toen ik thuiskwam was mevrouw in rep en roer en kwam ze in de kooi zelfs naar me toe..helaas 10 minuten later was het alweer bolletje zitten.

Nu viel mij vanochtend wel iets anders op wat ik eerst niet zag..
haar rechteroogje doet ze het meest dicht en nu zag ik vanochtend iets wits erin zitten en dat wilde ze er ook uithalen. Zou dit iets van pus (of hoe je het ook noemt) kunnen zijn, of zou het misschien een ieniemienie wit veertje zijn geweest ofzo? het oog is niet dik, niet rood en het ziet er net zo uit als het andere oog en de oogjes van pino.

alvast bedankt

Saar

Ik zou er even mee naar de VA gaan.
Als dit een ontsteking is, moet er het goede medicijn meegegeven worden. Bv oogzalf ofzo.
Groetjes Saar

Sanna

Hoi Nancy,

Het kan makkelijk een donsveertje geweest zijn dat bleef plakken hoor. Als een oogje ontstoken is ziet het meestal toch wel rood. Maar ik blijf erbij, goed naar je eigen gevoel luisteren. Het is heel moeilijk raad op afstand te geven en wij zijn ook geen dierenartsen. Als je het niet vertrouwt kun je het beste langs de dierenarts gaan. Als ze verder goed eet, goede poepjes heeft en goed alert is wanner je haar aandacht geeft zal er waarschijnlijk niks aan de hand zijn en heeft ze gewoon een rustig karakter.

Groetjes, Sanna

Pino

Hallo allemaal

Toch even een update..ben net bij de VA geweest..nu had ik de assistente want de arts zelf was naar een spoedgeval.
Mijn pino heeft een longontsteking en is te mager. (dat laatste had ik zelf ook al geconcludeerd maar ze eet als een trein)
ze werd vastgepakt en er kwam allemaal prut uit haar neusje en bekkie en ook wit uit haar oogje. alles gelijk onder de microscoop en ze heeft geen wormen of parasieten, maar wellicht een schimmel maar dat kon ze niet zien.
ik heb nu antibiotica gekregen ( voor de longen en eventuele schimmel) en een zalfje voor haar ogen. Ik ga vanmiddag een rode lamp halen zodat ze wat warmte krijgt.
Ik hoop echt dat ze het overleefd. De arts zei dat ze slechtere vogels had gezien dus ze  heeft goede hoop. Bij mij is de moed nog een beetje in me schoenen gezakt want ik ben bang dat ze het niet red. Ik hoop dat mensen misschien nog tips hebben wat ik nog meer kan doen, want ik vind het zoooo zielig.
gr van iemand die d'r vogeltje veels te lief vind om dood te laten gaan

Pino

Ps ik lees net op jullie site over aspergillose, dat dit moeilijk te genezen is, maar gaat je vogel hieraan dood? Hoe moet ik dit zien (net als een mens met astma of zoiets) die van mij gaapt niet zo gek veel ,maar 'knarsetand' wel vaak. Echt moeilijk ademen doet ze ook niet, soms wel als ze erg inspanned bezig is geweest..
de dierenarts heeft ook iets meegegeven voor eventuele schimmels, en nu dat ik dit lees dnek ik, misschien heeft ze dat wel.

Sanna

Hoi Nancy,

Ik ben blij dat je gegaan bent. Had je toch gelijk met dat pus in haar oogje.

Knarsetanden is heel normaal voor een valkje. Dat doen ze vooral als ze lekker op hun gemak zitten. Niet zorgen over maken. Als ze hard heeft gevlogen en ze moet even een beetje op adem komen is ook normaal. Maar dat moet snel weer over zijn.

Als ze wel heel veel eet maar ze is toch te mager, en de dierenarts denkt aan schimmels, zou ik je willen aanraden om je dierenarts bij een vogelarts te laten informeren naar Megabacterie (enige echt vogelarts in Nederland: dr. F. Verstappen, Tel: 0343- 512063). Megabacterie is geen bacterie maar een schimmel. Kenmerk hiervan is dat de vogel zich klemvreet maar toch graatmager wordt, omdat hij geen voedingsstoffen uit z'n voer kan opnemen (wordt geblokkeerd door de schimmel). Als ze dat zou hebben heeft ze nl. andere medicijnen nodig dan voor een gewone schimmelinfectie. Gewone schimmel-medicijnen helpen niet.

Heel veel succes. Ik hoop dat ze gauw opknapt!

Groetjes, Sanna

Pino

dank je wel! ik ga het gelijk opschrijven..ik moet dinsdag terug voor controle en als haar toestand in de tussentijd verslechterd dan mocht ik gelijk bellen..

Kimm

sterkte en heel veel beterschap voor pino!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Pino

Hallo allemaal

Nou ik heb de dierenarts nog effe gebeld met de vraag wat ik nu allemaal heb meegekregen (was nogal beduusd van wat er allemaal gebeurde daar dus ik had niet echt alles opgenomen)
Ik heb nu een antibiotica achtig spul (baytrill ofzo????) en een spuitje met iets tegen eventuele schimmels..megabacterie leek haar niet want de mest zag er goed uit en we konden geen deeltjes zaad in vinden..maar daarvoor heb ik ook dat medicijn gekregen. was nog een heel rekenwerk voor haar omdat mijn Pino beide middelen krijgt moesten de verhoudingen anders zijn, dus ik heb er al met al ruim een uur gezeten.
ik moet haar nu 2 keer per dag medicijnen in haar bekkie spuiten en sinds vanochtend stribbelt ze al meer tegen en is ze al veel meer allerter dan ooit tevoren. Haar kuifje staat nu ook veel meer rechtop en als ik nu in haar kooi kom heeft ze het gelijk door (terwijl ze er eerst als een 'dooie'bijzat) dus ik heb al wat meer hoop gekregen.
ik hou jullie op de hoogte

amazingleeuwtje

Hoi Nancy,

Lees nu pas jou spoedje...
Wil je heel veel sterkte wensen met jou valkje, met jou goede zorg en liefde moet het gaan lukken...

Knuf voor Pino en Elmo ook natuurlijk...

Hermien

met de zieke. Ik hoop heel hard voor je dat Pino weer helemaal opknapt, hoor. Akelig hè, als je vriendje iets mankeert.

Knuf van de veertjes van het Vederkruid.

:-*  :-*  :-*  :-*