Wel of niet een nieuwe partner voor een 21jr.valkparkiet

Gestart door Hortense, 19 oktober 2009, 18:40:57

« vorige - volgende »

Hortense

Ik heb een 21jrge.valkparkiet, naam KIPJE, was een uitgestotene in de kooi van de dierenwinkel, omdat hij paar raar gevormde nageltjes had kon hij niet lang tussen de andere valkjes op de stok zitten,vandaar z'n naam omdat hij dribbelde op de grond. Kipje kreeg 2 vr.kinderen,allen stierven,wel volwassen geworden.Z'n vrouwtje en nog 2 daarna stierven ook, ondanks advies en medicijnen van de dierenartsen van o.a.Pap.opv.Veldhoven. Wij begonnen met 6
valkjes in een grote voliere, 2man.,4vr. waarvan 2 kinderen van Kip. Ik had nu 2 over in een hoge kleinere voliere,Kip en z'n vrouwtje. 2jr. geleden begon ze ook weer dezelfde aandoening te krijgen,slijm uit krop en uitgooien van de zaadjes. Swap laten maken door de dierenarts voor onderzoek in Utrecht, kwam uit dat het een virale infectie is. Waarschijnlijk is Kipje de drager. Ik heb haar gemedicineerd, met wisselende werking,enrofloxoral,ditmaal ging ze te snel achteruit en is gist.nacht overleden.Mijn vraag, Kip is nooit alleen geweest, heb2x een nieuwe partner gekocht. Moet ik
hem weer een (oudere)partner geven, is de kl.voliere niet
te ruim voor hem?Ze waren tot gisteren nog knuffelig en kopje
krauw met elkaar.Vereenzaamd hij niet, zal ik een kooi voor hem kopen?Mijn dierenarts heeft niet veel ervaring met vogels
in het algemeen.A.u.b advies en hartelijke dank v.d.moeite.

Kimm

hoi,

ten eerste , sterkte met het verlies van je valkje.
wow , 21 jaar is een mooie leeftijd zeg!
kan je kip niet naar binnen doen, of is hij niet zo tam?
anders zou ik er nog een vrouwtje bij halen voor hem. hij is toch valkjes gewend om hem heen begrijp ik.
aan de andere kant, kan hij een ander valkje weer besmetten of niet? wat zegt de da hierover?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mariejj

Je zeg dat Kip drager is van die ziekte,,  dan zou ik er geen andere partner bij zetten.  Hij is nu al zo oud dus zal wss niet lang meer leven, zijn partner zal deze ziekte ook krijgen en ook doodgaan of weer andere besmetten.  :-\ Zo blijf je aan de gang met zieke valkjes.
Een voliere is nooit te groot voor een vogel  ;)

Creatura

Hoi Hortense,

Jeetje, een valkje van 21, dat is behoorlijk uniek 8)

Wat sneu dat zijn partner is overleden :-\

Ik denk zelf dat je hem het beste wel een nieuwe partner kunt geven omdat hij zoals je zelf ook al zegt, anders waarschijnlijk vereenzaamt. De kans dat hij de ander dan weer aansteekt is er natuurlijk, maar ik denk dat je bij zo'n oude valkparkiet er alles aan moet doen om hem gelukkig te houden, juist omdat hij al zo oud is.

Ik zou hem gewoon in deze kooi laten; die is hij tenslotte gewend. Ik zou denken dat een verandering van omgeving alleen maar onnodige stress met zich meebrengt.

Misschien hebben anderen hier een andere mening, ik ben tenslotte geen echte expert, maar dit is hoe ik het zelf zou doen. Het is erg speciaal dat je valk al zo oud is, en ik zou er zuinig op zijn :)

Succes ermee

Karin

Als hij drager is van een ziekte zou ik er zeker geen ander meer bij zetten. Misschien wordt hij er gelukkiger van, maar je moet ook aan de andere denken. Ik ben nooit voor spiegeltjes, maar misschien is dat in dit geval wel een optie.... En als hij enigsinds tam is veel aandacht geven.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves