20 juli 2025, 14:20:56

mijn valkparkiet

Gestart door claudia akkermans, 9 december 2003, 21:37:52

« vorige - volgende »

claudia akkermans

hallo,
Heeft mijn valkparkiet soms legnood??
Ik heb gelezen dat ze dan met opgezette veren op de grond gaan zitten.
Dat doet mijn valkparkiet ook wel eens en ze heeft ook wel een dik buikje maar dat heeft ze al lang.
Een paar jaar geleden heeft ze wel al eens 3 eitjes gelegd maar die waren niet uitgekomen.
Heeft ze legnood zo ja wat moet ik dan doen?
Alvast bedankt,
Claudia

Paul

Hoi Claudia,

Als je valkje legnood heeft zal ze niet af en toe op de grond gaan zitten hoor maar heel erg lang en ze ziet er dan niet gelukkig uit.
Het eitje zie je in de buik niet zitten maar veel meer een de achterkant bij de staart.
Als ze echt legnood hebben kan je een heel klein beetje slaolie op de cloaca smeren en daar een beetje masseren.
Je valkje ruikt alleen weken naar de olie dan :-)
ALs ze er voor de rest gezond uitziet en af en toe zo zit zal het geen legnood zijn maar misschien wil ze wel een ei leggen.
Er staat op de site ook een stukje over legnood bij gezondheid.

Groetjes, Paul

claudia

Ok dus ze heeft ut gelukkig niet.
Bedankt voor de informatie.
Claudia

pietie

heey.
Maar ik heb eens gelezen dat het ook iets van poep kan zijn wat zich ophoopt.
Of er zit een ei in ik weet het niet.
Maar ze heeft al een aantal jaren een dik buikje.
Ik vind het maar raar :-/
Of kan het misschien een gezwel zijn??  :-[
Laat me iets weten.
Groetjes claudia

Peewee! :D

Inger m

Hoi,
Als het opgehoopte ontlasting is, dan zou je dat wel moeten merken aan de geur of aan ziek gedrag (je hebt het nl over een aantal jaren..). Maar ik heb er nog nooit van gehoord bij vogels (wel bij cavia's beertjes).
Is de ontlasting nu normaal en zitten er geen vieze veren aan de achterkant?

Het kan zijn dat je valk te vet is, waardoor ze een dikke buik heeft (mn rond borstbeen). Heeft ze veel of weinig lichaamsbeweging? Wat voor voeding krijgt ze. Zonnepitten bevatten veel vet, ik voer dat alleen in periodes dat het koud is (mijn vogels zitten buiten). Verder geef ik voer zonder zonnepitten (Kenner, parkietenvoer grof).

Welke plaats bedoel jij precies met de buik? Er komen bij (gras) parkieten wel gezwellen voor aan bv de geslachtsorganen, waardoor het onder de staart opzwelt. Mijn ouder grasparkietenpop heeft dat nu, maar (nog) geen last van. Hoe oud is je valk?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

pietie

Hallo
Nou men valkparkiet is ongeveer 10 jaar denk ik.
Haar hele onderbuik is dik.
Ik geef ze grof parkietenzaad met zonnepitten en af en toe wel eens trosgierst en een kraker een staaf met allemaal pitten erop.
Of ze veel lichaamsbeweging heeft weet ik niet ???
En ze heeft ook geen vieze veren aan de onderkant.
Ja misschien is ze te dik of heeft ze een gezwel. :-/
Groetjes claudia

carco

Zonnepitten zijn niet zo goed voor een valk hier worden ze inderdaad dik van ze vinden deze zo lekker dat ze de rest van het voer wat ze daadwerkelijk nodig hebben laten liggen, als je het niet vertouwt zou ik toch naar de DA gaan.
Ik heb zelf een valk gehad die steeds eieren legde en waar ik op een gegeven moment ook van dacht dat er een ei dwars zat, ik ben toen ook naar de dierenarts geweest, maar het was toen al te laat: ze bleek helemaal vol met cystes te zitten en is maar 4 jaar geworden.
Als een valk ziek is merk je er niet gauw iets aan en als je merkt dat ze niet lekker in hun  vel zitten zou ik er zeker even naar laten kijken! ::)
Klik op het plaatje voor onze site!

pietie

Hallo.
Oke carco dan moet ik ze maar ander voer geven zonder zonnepitten.
En ook eens ff langs de dierenarts gaan als ik mijn moeder zo ver krijg, voor de zekerheid.
Bedankt.
Groetjes claudia.
En een zaadje van Ieniminie en Pietie. ;D

carco

Hoi

Ik ben heel nieuwsgierig hoe het inmiddels met je valk is , is ze al wat opgeknapt?

pietie

Nou ze heeft nog steeds een dik buikje hoor.
Maar binnenkort moet men hond voor een spuitje en dan neem ik haar mee. ;)
Groetjes claudia

carco

succes ben benieuwd hoe het afloopt, houd ons op de hoogte!!

pietie

Nou
Vandaag heeft mijn valkparkiet een ei gelegd.
Maar ik heb het ei pas een paar uur later gezien.
Maar het was dus kapot nou heb ik gehoord dat dat een windei is.
Want het was geen schaal het was meer rubber achtig.
En ze heeft nog steeds een dik buikje.
Kan het misschien ook zijn dat de eieren zich blijven ophopen in haar buikje ofzo??
Groetjes claudia.

Paul

Hoi Claudia,

Dat is inderdaad een windei geweest wat ze nu gelegd heeft.
Door die hormonen zal haar lijfje wel even vanstreek zijn en misschien legt ze er nog een paar.
Misschien dat ze daarom ook wat zwaarder was en word ze na het leggen van de eitjes weer wat lichter.
Wel zorgen dat er kalk genoeg aanwezig is in de kooi want een windei kan komen door kalktekort maar het kan ook gewoon wel eens voorkomen.

Groetjes, Paul

pietie

Ja Paul dat ga ik me halen een kalkblok.
En toch maar voor de zekerheid ff naar de dierenarts.
Groetjes claudia

Lique

Hoi Claudia,

Ja, dat was een windei.
Zorg dat je genoeg van dit alles in huis hebt:

-grit
-maagkiezel
-sepia
-kalk,vitamine,mineralenblokje

dit heeft ze altijd nodig hoor, niet alleen nu.
ik zou het m aar snel halen, want meestal leggen ze na een windei 2 dagen later nog een ei.

Die bult, waar je het telkens over hebt, is niet normaal lijkt mij.
heb je al eens goed gevoeld?
Misschien is het wel een tumor ofzo?
ga er iig maar snel mee naar de DA toe.

groetjes Lique