3 mei 2025, 05:27:02

Grasparkiet kleurslagen?

Gestart door Spanksel, 28 mei 2009, 18:07:16

« vorige - volgende »

Spanksel

Ik heb eigenlijk al stiekem de beste website gevonden, namelijk http://www.budgieplace.com/colorsguide.html

Hier staat werkelijk waar alles in uitgelegd over alle mogelijke kleuren en kleurcombinaties en hoe deze vererven. Er valt niets meer aan toe te voegen, dus met een beetje veel leeswerk en verdiepen in het onderwerp, komt er vast een goed verslag uit!

Heb nog een dag extra de tijd gekregen, dus dat gaat helemaal goed komen! Heb ook nog wat meer foto's weten te maken van de parkietjes

Spanksel

Trouwens, toen ik foto's aan het maken was, dacht ik; laat ik even spieken in het nest. En m'n oog viel gelijk op een gebroken ei en in het midden van de overige 6 andere eieren die ondertussen alweer waren gelegd, lag een, ik gok nog geen 12 uur oud klein frutseltje!
Zal de foto vanmiddag even uploaden, ga zo met mijn moeder de stad nog in.

Maar ik dacht dat er misschien ook wel meegediscussieerd kan worden. Ik twijfel namelijk nogal over het factor 'dilution', wat duidelijker is op die website in mijn vorige post ^^
Deze komt namelijk in vier varianten voor, waarvan de eerste voor de man in aanmerking komt, heterozygoot grijsvleugel en split voor dilution, oftewel vervaging in kleur van het hele verenpakket. Nu lijken die twee lichtgekleurde jongen mij het homozygote van dilution, dus zou de moeder dit factor ook bij zich moeten dragen, net als de man, heterozygoot. Maar ik kan dit niet aan haar zien, doordat ze dus geelmasker II albino is. Daardoor weet ik ook niet of het uberhaupt wel mogelijk is.

Natuurlijk blijft het altijd gissen, maar ik moet ook verschillende mogelijkheden opstellen, dus alle hulp is welkom  ::)

Spanksel

3 juni 2009, 18:09:55 #17 Last Edit: 3 juni 2009, 18:25:57 by Sankara
Ik wil het even makkelijk gaan maken door de vier jonge grasjes even van elkaar te scheiden. Er zijn twee lichtgekleurde en twee felgekleurde. Van ieders is er een met een blauwige en een paarsige neusdop (pop/man gok ik op). Dus een lichte met een paarse neusdop, een lichte met een blauwe neusdop, een felle met een paarse neusdop en een felle met een blauwe neusdop. Ik verdenk de paarsige neusdoppen van het zijn van mannetjes en de blauwige popjes met hun leeftijd van 6 tot 8 weken oud?

Moeder is overduidelijk creamino, maar meer weten we ook niet over haar, ja het geelmasker type II.
De vader is dan, als je het mij vraagt, witmasker hemelsblauw grijsvleugel.

J1: Lichte pop
Geelmasker II, split witmasker, hemelsblauw.
Gezoomd en dilute, maar heeft meer grijs op de vleugels dan haar broer, hieronder

J2: Lichte man
Gezoomd en dilute

J3: Felle pop
Geelmasker II, split witmasker, hemelsblauw/turqoise.
Full-body-color grijsvleugel

J4: Felle man
Gezoomd dilute

Dit zijn nieuwe foto's van vandaag, zal er zo gauw mogelijk een paar nieuwe bij toevoegen; moet de foto's nog even uitzoeken!