Kieteke & Ko / Snoeffel & Gaffel / KIARA !!!

Gestart door PatrickV, 6 mei 2009, 11:23:54

« vorige - volgende »

PatrickV

Hoi Romy,
Ja, ik vind het ook een toffe kooi.  Ze zit zeer praktisch in elkaar.  Daar is over nagedacht. Duitse makelij, dat merk je meteen.
Gisterenavond inderdaad de kooi enkele uren laten openstaan. Ko was onmiddellijk nieuwsgierig maar vliegen heeft hij nog niet gedaan.  Kieteke vondt het maar niks.  Ze is heel de tijd op de sepia blijven zitten.
Bedoeling is dat we nu zo regelmatig mogelijk de kooi openzetten.  Liefst elke avond.  En hopen dat ze zo van hun extra vrijheid kunnen genieten hé.  :D

Groetjes,
Patrick.

Romy

Hoi Patrick

Heb je de kooi besteld via dierenvilla?
Ik ben benieuwd wanneer Ko zijn vleugels eens durft te strekken  :D

Groetjes
Romy

PatrickV

Hoi Romy,

Neen, de kooi komt van www.zooplus.nl. Ze kost daar normaal €200 maar was in promotie voor €159.  En aangezien ik nog een kortingsbon van 10% had en betaald heb via overschrijving wat nog eens 2% extra korting geeft, heb ik maar €140 betaald.
Is nog duur, maar zeker zijn geld waard hoor.
Het is een Montana San Remo.

Ja ik ben ook eens benieuwd hoe Ko zou rondfladderen...

Groetjes...

Dierenfreackske

Hoi hoi, leuk zo'n kooi he, ik heb daar ook eens iets besteld, maar vanuit Belgie kan ik niet storten, hihi!  Jij woont toch ook hier ?? Anders stuur je me eens een pb hoe je dat doet om te storten?? Grtjs Ann

PatrickV

Dag Ann,
Bij zooplus kan je als Belg betalen via ofwel een kredietkaart ofwel overschrijving.
Ik kies altijd voor de overschrijving omdat je dan extra 2% korting krijgt.
Je moet dan wel een internationale of europese overschrijving doen naar Nederland.
Hiervoor heb je hun IBAN & BIC code nodig, maar die krijg je in de bestel-bevestigings-mail.
Dit zijn in elk geval de gegevens die je nodig hebt :
IBAN: NL 44 INGB 0005113456
BIC (SWIFT): INGBNL2A
En hun adres :
zooplus AG
Sonnenstraße 15
80331 München
Duitsland  (ja, Duitsland)

Ik heb daar nu al 2x besteld en ben zeer tevreden over hun service.  De prijzen zijn redelijk gunstig en ze doen regelmatig voordeel acties.  Vanaf €30 leveren ze zelfs gratis in heel Europa.  Ze hebben ook een punten-spaar-systeem waarmee je dan allerlei extraatjes gratis kan bekomen.
Ik vind die web-winkel wel oké.
Grts, Patrick.

Romy

Hoi Patrick

Dankjewel voor deze tip. Ik zal die website zeker eens bekijken!

Groetjes
Romy

Dierenfreackske

Hoi Patrick, bedankt voor de iban, , ik ga erker iets bestellen weer, grtjs Ann

PatrickV

Ik heb een (gedrags-)probleempje met mijn valkjes denk ik.
Als ik Kieteke en Ko zo observeer lijkt het meer en meer dat Ko de dominante figuur is.  Het loopt een beetje uit de hand  want hij verdraagt steeds minder van Kieteke. Als Kieteke bijvoorbeeld ergens aan knabbelt komt hij er steeds tussen.  Hij probeert dus alle voedsel in te palmen lijkt het.  Hierdoor heb ik het basis-voer al in 2 potjes aangeboden zodat Kieteke nog voldoende kansen krijgt zich te voeden.
Ik vermoed dat die dominantie van Ko er ook voor gezorgd heeft dat Kieteke niet meer op onze hand komt om trosgierst te snoepen.  Zou het kunnen dat zij teveel stress ondervind van het gedrag van Ko waardoor ze het vertrouwen in zowat alles verloren heeft ?
Maar wat moet ik daaraan doen ?  Ze uit elkaar halen zeker ?
Ze zitten nu nog maar een paar weken in hun nieuwe grote kooi.  Ik zou het zeer jammer vinden als ik opnieuw iemand naar de kleine kooi moet "verbannen".
Denken jullie dat dat nog goed gaat komen tussen hen ?

Groetjes,
Patrick.

Rianne

Ze zijn nu inmiddels bij je gewend en dus wordt de rangorde bepaald. Voor het tam maken zou ik ze er 1 voor 1 uithalen. En laat het ze voorlopig onderling nog even samen uitzoeken :)

Marian

Hoi Patrick,

Mooie kooi heb je gekocht hoor....en echt niet te duur!
Wat Rianne ook al zegt, een voor een uit de kooi halen om tammer te maken.
En de voerbakjes dubbel, maar dat doe je al ;)
Ik weet niet hoeveel zitstokken je hebt, waar ze op slapen, die zou ik op gelijke hoogte plaatsen, zodat ze daar niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Niet leuk zo, ik begrijp dat je er (wat) zorgen om maakt :-\
Het zou ook kunnen helpen om er 1, of beter nog, 2 valkjes bij te zetten. Maar ja, ik weet natuurlijk niet of dat je bedoeling was/is ;) :D
Ik hoop dat het snel beter zal gaan.

Groetjes, Marian

Kimm

hoi patrick,

mooie kooi he, heb ik zelf ook 2 van :D
geniet maar lekker van je valkjes en het komt vast wel goed hoor.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

PatrickV

Hoi,

Bedankt voor de reakties.
Ik heb 2 stokken op dezelfde hoogte gezet.  Ben benieuwd of dat verschil gaat maken.

Iets anders : Kan het zijn dat Kieteke nu al in de rui is ? Ze is dit weekend alle slagpennen van haar linker vleugel kwijtgeraakt.  En er liggen nog een heleboel andere veren op de bodem.
Nu is het wel zo dat ze in de nacht van zaterdag op zondag geschrokken was toen ik opgestaan was om de poes binnen te laten.  Dat had tot gevolg dat ze effe in haar kooi aan het rondfladderen geweest is.  Die ochtend zag ik dat ze geen slagpennen meer had aan haar linkervleugel.
In het verleden hebben ze ook al enkele keren op gelijkaardige manieren rondgefladderd in hun kooi, maar daar kwam hooguit 1 à 2 veren bij los.
Nu vraag ik mij dus af of ze nu al zou kunnen ruiven, of is het nu nog helemaal het "seizoen" niet ?

Groetjes,
Patrick.

Romy

Hoi Patrick

Het ziet er naar uit dat Kieteke schrikrui heeft gehad. Omdat ze dus van je geschrokken is 's nachts zoals je beschrijft, is ze door de schrik haar slagpennen verloren. Dit heeft niks met de rui te maken.
De rui komt ook niet echt in een bepaald seizoen voor, het heeft meer met de leeftijd van de vogel te maken.
Als ze wat ouder zijn (hun 'jeugd' voorbij), dan lijkt het wel alsof het voorjaar en najaar de tijden van de rui zijn.

Ik weet niet op welke manier je de kat nu binnen gelaten hebt, maar het is zowieso het verstandigste als je 's nachts wakker bent bij de valkjes, om dan het licht aan te doen. Op die manier gaan ze minder snel schrikken.

Groetjes
Romy

PatrickV

Dag Romy,

SHRIKRUI ?! Ai ! Is dat erg ?
Hoelang gaat het nu duren voordat ze haar slagpennen terug heeft?  Moet ik extra vitamientjes geven ?

In de living, waar hun kooi staat, is het nooit echt pikdonker.  Er komt altijd wel wat licht van de straat binnen.  Ze was geschrokken toen ik de deur open deed. Ik deed het nogtans rustig hoor ! Op dat moment was de poes nog niet niet binnen, dus ze schrok niet van de poes, maar dus van mij of van de deur eigenlijk.

Groetjes,
Patrick.

Romy

Hoi Patrick

Schrikrui is op zich niet erg hoor.  Het is een mechanisme dat ze hebben om aan levensbedreigende situaties te ontsnappen. Het simpelste voorbeeld daarvan is dat wanneer ze gegrepen worden door een roofdier aan bv de staart, dat ze dan al die veren loslaten en op die manier kunnen ontsnappen aan de dood.
Hier was Kieteke ook heel erg geschrokken en is dat mechanisme 'geactiveerd' geweest, ook al was het geen levensbedreigende situatie, maar ze moet wel hard geschrokken zijn.
Schrikrui is niet erg, ze hebben er geen pijn van of geen last van. Behalve dan dat ze waarschijnlijk niet meer zal kunnen vliegen omdat aan 1 kant alle pennen weg zijn. Binnen enkele weken zal je al zien dat er nieuwe pennen groeien. Je hoeft er in principe niks voor te doen.

Het is wel meer voorkomend dat valkjes snel schrikken. Verschillende forumleden laten een nachtlampje branden om dat te voorkomen. Misschien is het een oplossing om de volgende keer vooraleer je de deur open doet al te praten, zodat ze je hoort aankomen? Of eventueel ook een nachtlampje te plaatsen zodat er wat meer licht is.

Er valt jezelf niks te verwijten hoor, het ene valkje verschiet nu eenmaal veel sneller dan het andere. Als je dat weet, kan je er rekening mee houden, maar soms lukt dat ook niet altijd. Een aantal forumleden hebben dikwijls 's nachts paniek in de kooi door een reden die ze niet weten. Nochtans brandt er bij hen een lampje en nemen ze allerlei voorzorgsmaatregelen...

Hoe gaat het trouwens nog met het tam maken?

Groetjes
Romy