4 mei 2025, 21:27:26

Ook veel eieren op korte tijd

Gestart door Guinevere, 22 april 2009, 19:52:43

« vorige - volgende »

Guinevere

In mijn voliere zitten 5 valken (2 mannen en 3 vrouwen)
Oorspronkelijk was het de bedoeling om 2 koppels te hebben, maar er is door omstandigheden een vondeling bij gekomen en zij bleek ook een pop te zijn.

Ik heb echter maar 1 duo dat zich als koppel gedraagt (vondeling + 1 van mijn 2 mannen). Ik heb ze nog nooit zien paren, maar de pop wel al kippetje zien zitten.
Nu hadden zij zondag 3 eieren.Man en pop wisselen goed af, alles ging goed.

Vandaag echter zijn het er 7 !! Hou de voliere nu al heel de avond in het oog en wanneer mijn ene pop gaat eten glipt er inderdaad een andere in en die staat haar plaats nu niet meer af.
Ze leggen dus blijkbaar samen eieren ?
Als ze al bevrucht zijn dan ben ik wel zeker dat het van 1 man, mijn andere man is namelijk tam en heb hem al sinds 2004 en nooit een nestje van gehad en toont ook geen interesse in de poppen. (denk dat hij homo is  ;D)

Wat kan ik nu doen ? Eitjes weghalen ?

Er staan 2 nestkasten en toch kruipen ze samen in 1.

Wat kan ik hieraan doen ? Ik heb niet echt de mogelijkheid om de koppels te scheiden..

Hopelijk kunnen jullie me helpen i

Groetjes,
Guine

Rianne

Op 7 eitjes broeden is niet meer vermoeiend als wanneer ze er op 4 broedt, dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Als alle eitjes bevrucht zouden zijn, kun je 2 dingen doen. Je haalt er 2 weg en die vervang je door neppers, zodat er maar 5 jongen uitkomen of je laat ze alle 7 liggen en hoopt dat ze de opvoeding ook met z'n drieën doen.