7 mei 2025, 02:24:38

Knabbelen aan veren

Gestart door Mario12, 19 april 2009, 18:25:03

« vorige - volgende »

Mario12

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik met mijn vraag in dit topic goed zit, maar ik zou niet weten waar hem elders te moeten stellen.

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van 2 prachtige handtamme valkparkieten. Omdat mijn partner en ik beiden werken heb ik er twee (uit hetzelfde nest) bij een hobbykweker gekocht, zodat eentje zich niet eenzaam gaat voelen.
Ik had ze eerst samen in een kooi wat redelijk goed ging, behalve dat ik heel af en toe een flinke piep hoorde. Ik dacht eerst dat het speelsheid was van de beestjes, maar het viel me op dat er eentje kaal op zijn hoofd begon te worden. En nog wat later betrapte ik de andere dat hij bij die ene een veer uit het hoofdje plukte en ermee begon te spelen.

Ik heb ze daarop uit elkaar gehaald in twee verschillende kooien, maar naast elkaar gezet, zodat ze toch samen zijn. Echter diegene wat de veren bij de andere deed uitplukken zit nou zijn eigen veren kapot te maken. Hij trekt ze niet bij zichzelf eruit, maar zit erop te knagen. Hij ziet er gewoon niet meer uit. De veren op zijn borstje zijn helemaal naar de knoppen en nu begint hij de veren op zijn rug kapot te maken. Op het eerste oog lijkt hij voor de rest normaal. Ze eten beiden heel goed, drinken goed, spelen veel en ze mogen een paar keer per dag uit het kooitje en dan is hij de eerste die eruit is om te spelen. Ze krabben zich bijna nooit, dus hebben ook geen last van jeuk.
De andere is overigens kerngezond. Die heeft een prachtig verenpak.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, want ik weet het echt niet. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,

Mario

Rianne

Hoi Mario,

vooral in het voorjaar, als het kweekseizoen begint, zien we dit soort acties. Partners kunnen elkaar gaan plukken.
Dat het ene valkje het nu bij zichzelf doet, begrijp ik ook niet erg want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien zijn het frustraties maar het kan ook iets anders zijn, zoals een (schimmel) infectie. Je kunt het valkje even na laten kijken door een vogelarts om dat uit te sluiten.

Romy

Hoi Mario 12

Monky van dit forum heeft ook een valkje wat zichzelf een hele tijd beknabbelde. Ze zag er ook niet uit. Je kan haar boekje vinden bij verhalen of haar eventueel een pb sturen om wat meer info te vragen. Ze heeft er ook een topic over gemaakt, maar ik weet niet meer waar ik die kan terugvinden.

Als ik het me goed herinner heeft haar DA (na andere dingen uit te sluiten) aanbevolen om het valkje pellets te geven, omdat hij dacht aan een tekort van één of andere vitamine, waardoor ze dus zichzelf is gaan plukken. Ondertussen is ze in de rui en krijgt ze nieuwe veren en lijkt het erop dat ze gestopt is met aan haar veren te knabbelen.

Zorg er in ieder geval voor dat ze voldoende speeltjes en sloopmateriaal hebben. Wanneer valkjes zich vervelen kunnen ze wel eens beginnen plukken aan zichzelf. Grijp zo snel mogelijk in want als het een gewoonte begint te worden is het zéér moeilijk af te leren.

Groetjes
Romy

Romy

Hoi Mario

Ik heb het desbetreffende topic gevonden :

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,30456.0.html

Hoe gaat het nu?

Groetjes
Romy