2 mei 2025, 21:30:45

vreemde veren met foto's

Gestart door Monky, 4 december 2008, 09:07:19

« vorige - volgende »

Monky

4 december 2008, 09:07:19 Last Edit: 4 december 2008, 19:00:34 by Monky
Ik heb een vraag voor jullie en ik hoop dat het iemand bekend voorkomt.
Het gaat om de veren van Disa.
Sinds een week, misschien twee, zijn haar veren helemaal gerafeld en ze lijken allemaal afgebeten. Het gaat om de veren op de schouders van de vleugels en ook wat borstveren. Eerst dacht ik dat het gewoon rommelig was omdat ze vaak in een ring zit die wat aan de kleine kant is voor valkparkieten. Dat ze dus met haar schouders te veel langs de zijkanten gaat en zo de veren rommelig en lelijk maakt. Maar vanochtend zat ze een keer onderste boven haar vleugels te strekken en tot mijn verbazing zag ik het ook aan de onderkant  ??? Dat kan dus niet komen door het schuren.
Ik zag haar wel een paar dagen terug poetsen aan de veren. Het zag er alleen niet uit zoals anders. Normaal gesproken laten ze de veer helemaal door de snavel gaan, maar zij leek er aan te knabbelen. Nu weet ik alleen niet of ze echt afgeknabbeld zijn of gewoon gebroken...

Ze kijkt verder helder uit haar ogen en ze eet goed. Ze zit alleen wat bol, maar is verder gewoon actief. Het kan natuurlijk zijn dat ze boller zit omdat haar veren niet meer goed isoleren omdat ze allemaal afgeknabbeld zijn of in elk geval gebroken. Ontlasting is moeilijk na te gaan, omdat ze in een voliere zit.

Heeft iemand dit eens eerder gezien?
Zou iemand kunnen redeneren wat dit is?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Monky

ps ik zal vanavond proberen er foto's van te maken

Romy

Hoi Monky

Ik herken het niet meteen. Misschien dat een foto al wat meer duidelijkheid kan brengen.
Maar ik vrees dat ik je niet ga kunnen verder helpen.

Hopelijk komt hier snel iemand die het wel herkent.

Groetjes
Romy

Monky

Hi Romy,

Bedankt voor je reactie. Ik weet het, het is iets heel raars. Kijk zelf maar...

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.

Groetjes,
Monky

mariejj

bah dat ziet er wel erg raffelig uit,,  :-\
Heb je al gekeken of ze misschien beestjes heeft? mijten enz,,  ;)

Marc van de Kuifjes

Citaat van: mariejj op  4 december 2008, 19:59:46
bah dat ziet er wel erg raffelig uit,,  :-\
Heb je al gekeken of ze misschien beestjes heeft? mijten enz,,  ;)

Hmmm daar dacht ik ook al aan... hopelijk niet natuurlijk... ::)

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Karin

Geen idee... heb het nog nooit gezien. Ze heeft niet gebaddert in water waar iets van vitaminen of ander kleverig spul in zit ? Heb je het idee dat ze jeuk heeft ? En een ander valkje zit niet aan haar te knabbelen ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Hoi Monky

Ik dacht gelijk : het lijkt wel alsof er iets plakkerigs op haar veren zit. Heb je ze per ongeluk met iets gedoucht of laten badderen waar iets vettig of plakkerigs in zat?

Ik hoop ontzettend voor je dat het geen mijten of iets dergelijks is zoals hierboven gesuggereerd :-X

Groetjes
Romy

Monky

Hi Mariejj en Marc,
Volgens mij heeft ze geen mijten of andere beestjes. Het lijkt echt meer op afgehapte veren.

Hi Karin,
Bedankt dat je even wilde kijken en reageren.
Ik heb niets in de kooi hangen waar ze in kunnen badderen. Hooguit een voerbakje... maar daar zit voer in en geen water  8)
Volgens mij heeft ze geen jeuk. Ik zie haar niet veel krabben. Haar gedrag is verder normaal. Ik durf het niet te zweren, maar ik denk dat ze het zelf doet. Ze laat Garath niet dichtbij genoeg. Wat eigenlijk wel een beetje opmerkelijk is aangezien ze een koppeltje zijn... Ze ziet er verder goed uit. Ze kijkt helder uit haar ogen en haar gedrag is verder normaal.
Het is zo vaag...

Hi Romy,
Er zit helaas niets plakkerigs op haar veren. Dat zou mooi zijn, want dat had ik een oorzaak  :-\
Ik denk niet dat het mijt is... Maar ik hou het in de gaten.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
De vraag die natuurlijk nu ook op komt borrelen is, hoe komt dit zo ineens  Het lijkt vrij snel en plotseling te zijn opgekomen. Ik heb een keer ander voer gehaald, omdat ik te laat was met bestellen van teurlings 228... maar waarom zou zij er als enige last van hebben?

Ik heb nog eens van heel dicht bij gekeken... Het lijkt wel alsof er hapjes uit zijn...  weet je wel... zoals je ook bij de kapper opknipt.

Ik sta echt een beetje voor een raadsel.

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Monky

Dit is misschien een beetje vergezocht, maar je weet natuurlijk nooit, ik dacht ineens het volgende :

Enkele feiten :
1. je bent ander voer gaan halen
2. sommige valkjes trekken veren uit omdat er daar iets in zit wat ze 'nodig' hebben.

Mijn veronderstelling :
Misschien mist Disa een of andere stof in het nieuwe voer, en zit dat misschien in de veren, waardoor ze nu aan haar veren gaat pulken en happen.
Waarom enkel Disa dat dan doet? Misschien is zij diegene die net gevoelig is voor die stof en het het hardste mist, én zo 'slim' is om dat uit haar veren te halen  ???

Ik weet het, het is vergezocht, maar het is dan ook een beetje een bizar 'probleem'. Mocht dit kloppen, dan zou het moeten overgaan met het gewone voer weer te geven. Alhoewel dit moeilijk zal te zien zijn vrees ik, aangezien die kapotte veren zich niet meer gaan herstellen, maar dat je zal moeten wachten tot de rui.

Een andere mogelijkheid is dat ze misschien graag een opgeknipt kapsel ziet  ;D ;D ;D ;D ;D

Groetjes
Romy

Rianne

Ik heb dit bij jonge valkjes wel eens gezien, als je goed kijkt zie je dat de veertjes niet stuk zijn, maar 'open staan' aan de onderkant.
Verzorgt ze zich wel goed? Met poetsen brengen ze een vetlaagje aan over de veren en zorgen ze er voor dat de uiteinden weer sluiten.
Als je haar douched, wordt ze dan kleddernat of blijft het water er mooi op liggen?
Wat je hier aan kunt doen weet ik niet, bij m'n jongen (was vorig jaar al weer) werd het later wel weer mooi.

Caroline

Hoi Monique,

hier even een foto van J'adore, zij kreeg vorig jaar met een week of 2-3 een huidinfectie veroorzaakt door het staffilocokkenbacterie.

Op de plaats waar haar pennetjes in de huid zaten, zat een beschadiging veroorzaakt door de ontsteking. Na het verder groeien van de pennetjes zag je duidelijk een knikking toen we veren eenmaal uit de hulsjes waren zagen ze er uit als op de foto hieronder.

Het lijkt erg veel op Disa haar veertjes.

Ik denk dus echt dat ze zelf al haar veren "knikt", dus niet echt helemaal afbijt maar wel allemaal beschadigd.  :-\

Sterkte ermee.

Fijn weekend in ieder geval.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

Hier nog een foto.

Na de eerste rui waren alle veertjes weer netjes bij J'adore.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Monky

Hi Rianne en Caroline,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik denk echter niet dat het zoiets is als bij het valkje op de foto. Dat is namelijk iets wat Vesna ook heeft gehad.
Nee, dit zijn echt kapotte veren... alsof er een hap uit genomen is.

Op het andere forum zag iemand zwarte puntjes op de 2de foto. Ik heb er goed naar gekeken en ik zag zo ook... was me voorheen niet opgevallen.
Hij dacht dat het uitwerpselen waren van luis of zo was... dus ik sluit dat nu ineens niet meer uit... tot ik Disa in elk geval nog een keer onder de loep heb genomen.

Vanavond kijk ik of ik die zwarte puntjes nog kan vinden.
Maar dan komt de vraag boven, hoe is ze eraan gekomen? En waarom hebben de andere vogels er geen last van ???

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Monky

talitha

je kan een veer die op de bodem is gevallen ff tegen het licht in houden, als ze mijten,luizen etc heeft zie je kleine puntjes op/in de veer zitten.
of als ze het toelaat de vleugel strekken en tegen het licht in kijken.

groetjes

smiley

hallo talitha

ik was op zoek naar een ziektebeeld wat overeen komt met iets wat mijn eigen valkje heeft en las toen iets wat  op jou valk van toepassing kan zijn de open staande veren kan te maken hebben met te hooge of te laage leverwaarde  vereist wel verder onderzoek.
dus ik zou even contact opnemen met dr. veld en het hem uitleggen of de foto' mailen ik zeg niet dat dit het ,,is maar het vehaal van jou en de beschrijving lijken wel heel verdacht veel op elkaar .
nou heb ik geprobeerd de site terug te vinden maar dat lukt niet.
blijf wel zoeken

groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht