9 mei 2025, 05:06:11

Bebloede vleugelpennen

Gestart door palidajo, 26 maart 2009, 22:07:02

« vorige - volgende »

palidajo

Mijn Dazzle is nu bijna een jaar oud, sinds een half jaar heb ik hem gekortwiekt omdat hij vanaf het begin af aan heel lomp vloog en overal tegenaan vlieg.
Toen begon het, hij botste ergens tegen aan en inene bloede zijn vleugel best heftig.
Dat ik ging kijken zat er een scheur in een vleugelpen die zowat helemaal zwart was van het bloed.
Daar schrokik best wel van en had gelijk de dierenarts gebeld, de pen moest eruit, een maatje van mij heeft het eruit getrokken.
Na dat kortwieken is het veel beter gegaan met Dazzle, nu zat ie van de week weer heel boos te doen tegen zichzelf, omdat iets hem weer pijn deed, ik ging kijken, zitten er weer hele donkere dikke vleugel pennen in zijn vleugels, maar nu veel meer en aan beide kanten 3 tot 4 van die pennen.
Ik weet echt niet wat ik hier mee moet, moet ik die er nu elke keer uit gaan trekken ?
Aan het opgedroogde bloed aan de binnenkant te zien heeft ie er dus weer vaker last van gehad.
Ik vind het doodeng om ze er evt uit te trekken, vond het toen met 1 al verschrikkelijk om hem aan te horen laat staan nu zoveel.
Wat moet ik doen ?
Zou iemand mij dat kunnen vertellen en hoe komen ze aan dit soort problemen ?

Groetjes  van Linda

Kimm

hoi linda,

dat zijn nieuwe pennen. die zijn voorzien van bloed. deze moet je laten zitten als ze niet kapot zijn. vaak hebben ze last van deze pennen omdat ze erg gevoelig zijn. de veer groeit verder en als de veer klaar is met groeien dan zit die niet meer vol met bloed. alle nieuwe pennen zijn voorzien van bloed. dit noemen ze bloedpennen.

de eerste keer toen het gebeurde dat de pen gescheurd was, dan is het goed om hem eruit te trekken, maar niet als ze gewoon heel zijn ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

palidajo

poeh gelukkig maar, ben heel opgelucht met je antwoord, ik zag het al helemaal niet zitten om ze er steeds uit te trekken  :-\, maar het is niet alleen met nieuwe pennen, ook de oude pennen zitten regelmatig vol bloed en dan krijgt ie er hele rare beschadigde veren uit.
Als hij zich wast heeft ie er weleens last van, dan zit hij te schreeuwen op zijn stok en daarna zit ie er altijd heel zielig als een hoopje bij.
Als het goed met hem gaat, controleer ik altijd even, maar dan heeft het wel weer wat gebloed.

Kim, dank je wel  ;)

Groetjes van Linda

Kimm

hoi linda,

ze kunnen soms enorm krijsen als een veer zeer doet. vooral als ze zich aan het poetsen zijn. dan schrik je je rot van hun schreeuw.
hou de nieuwe veren in de gaten. als ze steeds beschadigd zijn dan zou je het valkje een keertje kunnen na laten kijken bij een vogelarts. nieuwe veren moeten er toch mooi en glad uitzien nl.
als een valkje in de rui is dan komen daar enorm veel veren voor terug, dus daar hebben ze vaak last van.
succes ;)

groetjes kim

palidajo

Zou ik met Dazzle wel kunnnen kweken  ???
Of zijn dit aangeboren afwijkingen, ik hoor graag jullie mening.
Hij heeft iig nog geen vriendinnetje, hij is net een jaar oud en is een opaline Cinnemon witmasker, voor de rest super gezond.

Groetjes van Linda

Kimm

hoi linda,

je moet even zijn rui afwachten. dan kan je zien hoe zijn veren zich ontwikkelen ;)

groetjes kim