slecht in veren,bloed bij kuif en onder vleugel???

Gestart door Randy, 15 maart 2009, 16:09:52

« vorige - volgende »

Randy

hallo mensen

ik heb sinds 3 weken een stel appart zitten in de schuur in kweekkooi!
sinds een week zit het popje heeel slecht in de veren,, ik dacht/denk zelf dat ze in de rui is!

MAAR nu net keek ik bij der,,, ze heeft beetje bebloed kuifje, en ik dacht misschien heeft ze mijt of iets.....want ze trok zelf 3 veertjes onder haar vleugel eruit!

toen heb ik haar gevangen onder de vleugels gekeken, en ze heeft allemaal bloed plekjes onder alletwee haar vleugels...ik denk dat ze dit zelf heeft gedaan, want ik zag geen beestjes ??? ???

WAT kan dit zijn??
tog wel een parasiet OF heel erg in de rui dat ze er last van heeft? en zelf begint te trekken......??

want ze komt uit buitenvoliere zit nu dus in kleinere kooi, maar ze zit met haar man heel relax, dus kan geen stress zijn denk ik!!!

wie kan mij helpen/advies geven??? ???

alvast bedankt, groetjes Randy
Wanna see my Diary??
CLICK HERE

Kaatje

Hoi Randy,

Wat vervelend voor je popje dat ze overal ( bij haar kuifje en onder haar vleugels ) bloed heeft zitten. Het is dus niet de man die dit doet omdat je zelf hebt gezien dat ze drie veren zelf uittrok  :-\

Als je geen mijt of andere beestjes ziet, doet ze dit misschien toch uit verveling  ::)

Anders zou je eventueel nog veertjes kunnen opsturen heb ik weleens gehoord. Ik hoop dat ze snel stopt met haarzelf zo plukken.

Succes !

Groetjes, Karin

Sanna

Hoi Randy,

Ik denk toch dat je aan stress moet denken hoor. Het is een hele verandering van omgeving, ze kan ineens niet meer vliegen.

Ik heb een popje gehad dat vlak voor mijn zomervakantie met haar mannetje aan een nestje begonnen was. Ik heb toch het nestje weg moeten halen en de vogels moesten naar een logeeradres. Door al die veranderingen tegelijkertijd is zij dus in de stress geraakt en begon net als jouw popje zichzelf onder haar vleugels te plukken. Toch zag je niks aan haar, ze zat er even relaxt bij als altijd. Toen ik na mijn vakantie thuis kwam had ik het in eerste instantie niet zo in de gaten, maar ik vond wel dat ze erg zat te gillen als ze zichzelf zat te poetsen. Pas na een paar dagen zag ik dat ze helemaal kaal was onder haar vleugels! De dierenarts heeft haar toen een antibiotica-injectie moeten geven omdat het helemaal ontstoken was. Er zaten ook allemaal bloedplekjes, omdat de veren met grof geweld uitgetrokken werden.

Ik denk dat je haar het beste even mee naar de dierenarts kunt nemen. Als het bij haar ook ontstoken is gaat het niet zomaar weg, maar zal ze blijven plukken omdat het zo irriteert. Wellicht is het beter om dit koppel gewoon in de vlucht te laten broeden?

Groetjes, Sanna

Randy

hallo sanna en karin

bedankt voor jullie reactie's!
ze is denk ik ook niet ziek, want ze eet wel gewoon goed!
ik denk inderdaad ook uit verveling of uit stress :-\

ze toont geen enkele intresse in nestkast...dus ik denk dat ze er gewoon nog niet klaar voor is!
ik denk dat ik haar en het mannetje OF in de buitenvoliere doe bij de rest van de groep....kan ze weer vliegen OF in grotere broedkooi doe......dit is ook niks!

bedankt, en meer reacties zijn nog welkom hoor.... ;D

GRoetjes randy
Wanna see my Diary??
CLICK HERE