13 juli 2025, 05:06:35

Wanneer blokjes ophangen?

Gestart door Tara, 29 november 2003, 14:08:11

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

ik vroeg me af, wanneer ik de blokken zou ophangen ... Vorig jaar begonnen ze zelf te paren eind maart, toen heb ik ze gaan ophangen. Wanneer zou ik het doen volgend jaar? Midden maart ofzow? Of wat later?

Alvast bedankt :).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik zou het ophangen van de blokken een beetje laten afhangen van het weer. Stel dat het nog erg koud (vriezend)/ nat weer is kun je beter een paar weekjes wachten.
Maar is het net zulk weer als dat het nu is en de vallken zijn al druk met elkaar bezig met paren enzo, dan kun je ze best rond eind maart ophangen.

Hang jij de blokken op in de buitenvoliere of in het nachthok (of beide?)?

Ik heb zelf vrijwel alle blokken in de buitenvoliere (geheel overdekt) hangen. De afgelopen twee jaar heb ik de nestkasten het eerste weekend van april opgehangen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

thx voor de reactie, alle blokken hangen buiten dan, want ze zitten nooit binnen dan :). De volière hier is ook overdekt :). In de volière zelf heb ik nog nooit jonkies gehad, omdat ik die nog niet zo lang heb, dus zal echt wel tof zijn :).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Het gaat vast wel lukken met broeden in de buitenvoliere, het zijn op zich makkelijke broedvogels.
Alleen las ik wel dat jij 6 poppen en 12 mannen hebt, dat is wel een erg scheve verhouding. In het broedseizoen zou het lastig kunnen zijn, omdat dan de mannen gaan 'strijden' om een vrouwtje. En vrijgezelle mannetjes zouden onrust kunnen geven tijdens het broeden.

Ik heb wel zelf ervaring met grasparkieten, waarbij ik ook iets meer mannetjes had, als dan de pop uit de nestkast kwam, zaten er gelijk drie mannen achter haar aan. Dit geeft wel veel onrust voor de poppen.

Ik weet niet precies hoe dit gaat lopen bij je valkparkieten, maar is mss wel handig om even over na te denken of te informeren.

succes!

gr inger
problem.

molenaar

Ja, dat dacht ik ook in het voorjaar mijn nestkastjes ophangen, kom ik 4 weken geleden in de schuur, vraag me af wat mijn bonte valkje toch in die hoek doet van het binnenhok, 3 eitjes, 4, 5. Wij hebben toen een deel van het binnenhok maar afgezonderd, hoewel we ruim dertig vogels hebben, konden wij het koppel apart zetten bij de eiëren.
15 november werdt het eerste jong geboren, ze groeien goed, zijn inmiddels geringd. Wil alleen nog even weten wanneer ze van de ouders weg mogen, gaan ze tot aan het voorjaar in de huiskamervolliëre.
Banter

Tara

Hallo Inger,

ik weet het, heb daar ook al zitten aan denken, daarom wil ik van de jongen alleen nog maar popjes bijhouden. Maar dit wordt echter erg moeilijk, daar men vindt dat er al genoeg vogels in mijn volière zitten ....

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik denk dat het voor jou geen optie is, maar mss is er iemand die nog mannetjes zoekt, waarmee je bv ook kunt ruilen tegen poppen. Dan heb je straks geen probleem dat je voliere te vol wordt als je jongen wilt aanhouden.

Op het forum zitten veel (alleen) echte valken liefhebbers die goed voor hun dieren zorgen en waarvan je weet dat ze erg goed verzorgd zullen worden.

Ik denk dat het een erg moeilijke keus is om vogels weg te doen, dus daar zul je heel goed over moeten denken.
(en anders kun je mss wel je voliere nog verder uitbreiden! mss een veel leukere optie, maar ik weet niet of dat nog mogelijk is...)

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

nee, mag 'm niet uitbreiden, maar liever geen jongen, dan m'n valkjes weg te doen, dat wil ik echt niet, maakt niet eens uit naar waar ik ze breng, maar dat kan ik niet over mijn hart krijgen, ik hou ze liever lekker allemaal, dan ik ze ruil voor een popje. Ik zie wel wat er van komt. Ik kan misschien wel de bourkes vervangen door een valkparkiet pop. Maar eigelijk vind ik dat er plaats genoeg is in de volière, ook al zeggen ze van niet, maar er wordt nooit gevochten :).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

nu wordt er nog neit gevochten, maar ik zie nu al bij mezelf dat als er een mannetjes tegen het gaas hangt naast het hokwaar 1 van mijn koppels zit, die krijgt toch direct een beet hoor.
k denk dat inger eigenlijk wle gelijk heeft.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

dat mag dan wel zo wezen, maar ik doe geen enkele valk weg, neeh, dan moet ik maar niet gaan kweken, of koppels zelf apart proberen te krijgen, maar er gaat geen valk weg.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

dat moet je ook niet doen, maar ik hoop voor jou dt er geen problemen ontstaan. en als er nu 1 valkje met de dood bedreigd wordt? wat ndan? :-/

SDC

Tara

Hoi Stijn

vorig jaar waren er ook veel meer mannen dan poppen. Er is niets ergs uit gekomen, het maakte hun eigelijk niet uit, dat de ene niet paarden, en de andere wel, dus zal er wat van afhangen, maar de tijd is er nog niet, maar ik weet van m'n eigen valkjes, dat het zo ver niet zal komen, ze zijn beschermend over hun nestkast, maar ze jagen ze gewoon weg, ze bijten niet door ofzow.

Groetjes, Tara

Stijn dc

Tara

Hahahah kort van antwoord :D :D,

maar ik weet, dat als er wat mis zou gaan, dat ik de koppels apart zou gaan doen, alleen nog niet waar, maar ik weet dat dat zal mogen van m'n moeder. Er is misschien 1 mannetje dat ik zou ruilen voor een pop, en dat is Merko, maar dan zou ie toch wel ergens moeten zitten, waar ik 'm toch nog wel eens zou zien ofzo. Maar de rest zou ik voor niets willen wegdoen.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht dan dat je geen vogels zou willen wegdoen of ruilen, maar dat kan ik ook bestwel begrijpen ;).

Maar wat jij zegt om bv vogels (geen valk) die doodgaan niet te vervangen, maar er een valkpop voor in de plaats te zetten is toch ook ok.
Het enige is dat ook al vechten je vogels niet als het erg druk is, dan geeft dat onrust en stress voor de vogels, waardoor ze bv minder snel zullen gaan broeden, maar ik bedoel niet dat je vogels moet wegdoen, maar er juist geen bijnemen als dat zo is.

En als er toch vrijgezelle mannen lastig gaan doen tijdens het broeden, zou je deze bv tijdelijk apart kunnen zetten in een grote kooi (in het nachthok). Dan hoef je ze niet weg te doen en kunnen de andere vogels rustig broeden..

Maar voorlopig nog even wachten tot het maart/ april is en we dan toch eindelijk de blokken op kunnen gaan hangen!

gr Inger
problem.