9 mei 2025, 21:19:10

Bloedend pootje-->nageltje weg

Gestart door B87, 7 maart 2009, 14:43:24

« vorige - volgende »

B87

7 maart 2009, 14:43:24 Last Edit: 7 maart 2009, 14:48:54 by B87
Hai,
Ik haalde Suzy net uit haar kooi en ze vloog meteen naar haar speeltje. Daarna kwam ze naar mij toe en zag ik dat ze bloedde. Bleek dat één nageltje helemaal weg is!
En ze was er nog geen minuut uit.
Nadat ik Suzy weer heb kunnen vangen, heb ik haar pootje in de bloem gezet en Suzy in de kooi. later nog even een klodder vaseline erop gedaan.
Suzy nam eerst een paar hapjes eten en is nu aan het slapen, met het zere pootje opgetrokken.

Nu vraag ik mij af: waar moet ik nog op letten?
En is het slim om Suzy vandaag nog uit de kooi te halen? Lijkt mij verstandig om haar sowieso nu een tijdje in de kooi te alten, zodat het pootje even rust heeft en het bloeden echt maximaal kan stoppen. Kan ik haar rond 20 uur er nog uithalen of beter van niet?

Alle veren onder het bloed enz, ziet er ineens zo ernstig uit, schrok me rot!

Heb ook geen idee waar het aan gebeurt is, zie nergens een teentje...

Dagboekje van Suzy en Gina
Suzy voor altijd in mijn hart! 31-10-'08/ 02-03-'10

B87

Nou het is niet meer gaan bloeden. Suzy gebruitk de poot wel zo min mogelijk. Ze klimt wel, maar zodra ze zit, trekt ze haar pootje in. Normaal doet ze dat niet tijdens het eten bijvorobeeld, dus ze heeft er wel wat last van.

Maargoed, dat is denk ik ook wel logisch....
Overigens eet ze dus goed en net was er ook even een klein fluit moment. De concerten zijn tot nu toe nog even afgelast.

Romy

Hoi B87

Wat is dat schrikken zeg!
Als het niet meer bloedt, dan is dat alvast heel goed. Hou het pootje wel goed in de gaten dat het niet gaat ontsteken. Als je ook maar iets vreemd zit opduiken, zou ik meteen naar een vogelarts gaan! Maar normaal gezien is dit iets waar een valkje (vogel in het algemeen zelfs) goed mee om kan. Er zijn wel meerdere valkjes die een nageltje missen.

Maar blijf het wel heel goed in de gaten houden, als je merkt dat het bloeden toch weer zou beginnen, of dat het er vreemd begint uit te zien, dan als de bliksem naar een goede vogelarts! Ik zou er alvast voor zorgen dat je eentje in je buurt weet zitten, en dat je weet wanneer je er terecht kan, dan hoef je daar geen tijd meer aan te verspillen mocht het ineens snel moeten gaan.

Groetjes
Romy

B87

Ik heb al een dierenarts, waar ik met mijn honden kom en ik altijd kwam met mijn ratjes. Zij heeft zelf ook heel lang een vogel gehad, dus ik eet dat zij er veel van af weet.
En weet eventueel nog een vogelarts.

Het nageltje groeit wel gewoon weer terug, of niet?

Ik houd het in de gaten, bedankt!!

Gerda

Wanneer het nageltje er helemaal af is, dan groeit het niet meer terug.
Belangrijk is nu te observeren op functieverlies, zwelling, roodheid. Normaal kun je ook controleren op warmte en pijn, maar een valkje heeft vaak erg warme pootjes, dus dat is geen indicatie en pijn laten ze niet zo snel merken.

Je hebt snel en goed gehandeld.

Misschien is Suzy met haar nageltje in een touw blijven hangen of in een kettinkje van een speeltje.

Probeer haar iets meer rust tegen dan normaal
Wanneer ze gaat knabbelen om haar pootje schoon te maken is er kans dat het wondje weer open gaat. Dan moet je het pootje laten tapen door de dierenarts, zodat ze het niet open kan knabbelen met haar snavel.

Hoop dat alles snel weer helemaal goed gaat met Suzy,

Groetjes, Gerda

jeroenn

hoi B87,

mijn valkje heeft precies het zelfde gehad haar nageltje was er helemaal af.
die is helaas nooit meer terug gekomen.
zij doet alles met dat pootje alleen heeft ze soms wat minder houvast.
maar ze kan alles wat mijn andere valkjes ook kunnen.

B87

Het gaat goed met Suzy!
Ze klimt en doet weer. Maar als ze zit, houdt ze haar pootje nog wel vaak omhoog, zegt mijn vader (ben vandaag niet thuis geweest, werk&etentje)

Ze ziet er nu in ieder geval goed uit, als je het niet weet dan zie je ook niets geks aan Suzy, ze is lekker zichzelf.

Ik twijfel nog of Suzy's hele nageltje eraf is of dat er nog een ministukje zit (2mm). Dit zou eventueel ook bloed kunnen zijn.
Zelf denk ik dat dit het nageltje is. Het pootje ziet er verder goed uit, geen verdikking enz.