12 mei 2025, 15:22:20

bloed bij kuif

Gestart door michel1969, 9 maart 2009, 18:15:18

« vorige - volgende »

michel1969

Vanochtend toen ik naar mijn werk ging en nog ff bij mijn valkjes gedag ging zeggen zag ik plots iets roods tussen de kuif van mijn popje.

Toen ik beter ging kijken zag ik een soort krent van bloed tussen de kuif zitten. Omdat ze beiden nog steeds niet handtam zijn durf ik ze nog steeds niet los te laten en zitten ze dus constant in de kooi en kan er ook geen ongelukje zijn gebeurd buiten de kooi. Ook is mij niets opgevallen of er wat gebeurd is in de kooi.

Het was vanochtend wel nog helemaal rood, maar werd niet groter of iets. Toen ik thuis kwam was het niet meer rood maar echt een donkere krent geworden. Zoals gezegd zijn ze niet handtam en het popje al helemaal niet.

Zij is niet duf, eet gewoon, klimt en speelt gewoon. Ze zijn nu in de rui, en zag toevallig net dat het mannetje soms tussen de kuif van het popje pikt.

Ik wil nu ook niet gelijk de vogels de stress op het lijf jagen door te vangen en naar de da te gaan.

Zou ik het maar gewoon ff moeten aanzien? Vooralsnog lijkt het niet ernstig omdat gedrag niet veranderd is.

alvast bedankt voor de reacties.

Kimm

hoi michel,

wat je wel even zou kunnen doen is even tussen het kuifje kijken of er een wondje zit en hoe die er nu uitziet.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

michel1969

ja dat is het lastige dat wil ik zeker doen, maar ze laat me niet in de buurt komen.

Wel zie ik ze steeds kroelen en als het mannetje dan te dicht bij de plek komt bij het bloed geeft ze een gilletje.

Verder zie ik niets bijzonders, ik hoop maar dat het mannetje haar de kans geeft om te genezen en dat het niets bijzonders is.

Heb ook wel is ergens gelezen dat de hersens kunnen gaan opzwellen en dat dan de hersens eruit komen. Maar neem dan aan dat er veel meer neven symptonen zijn.

Kimm

hoi michel,

ja is jammer dat je niet even kan kijken. toch zou ik het doen.
je moet je valkje kunnen nakijken op verwondingen.
als ze je bijt, dan moet je haar gewoon pakken. toch proberen hoor. dat lijkt mij in dit geval wel belangrijk en het is ook niet bevorderlijk voor haar wondje als het mannetje er elke keer aan zit te pikken. dat moet toch zeer doen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

jedi2000

12 maart 2009, 14:16:17 #4 Last Edit: 12 maart 2009, 14:18:09 by jedi2000
Zou ik inderdaad ook zeker doen. Zeker omdat ze het duidelijk niet fijn vind als de man eraan zit. Je kunt even een ovenwant aandoen en haar dan vangen. In ieder geval niet te veel twijfelen, want dan duurt het alleen maar langer met vangen en dus meer stress.
Verder kun je aan het gedrag vaak wel zien hoe de vogel zich voelt. Eet en drinkt zij wel? en maakt zij de gewone geluidjes die je gewend bent van de eerste maanden? Als je het vogeltje te pakken hebt, kun je voorzichtig proberen om de droge klodder bloed weg te plukken. Vaak komt deze snel los. Vooraf even met de plantenspuit nat maken, wordt het wat weker. Als het nu na een paar dagen nog steeds een redelijke wond is, zou ik zeker naar de DA gaan. Maar vaak gaat het ook best snel weer over. Mocht het allemaal niet lukken en het mannetje blijft toch aan het vrouwjte plukken en je lrijgt het idee na een paar dagen langer, dat het de genezing in de weg staat, dan zou ik ze wel apart zetten, zodat ze daar wel ruimte voor krijgt.

Je zou haar ook los kunnen laten in huis en wachten tot ze moe is, dan kun je haar misschien wel beter pakken, maar blijft natuurlijk wel een risico. Doe het dan wel 's avonds met de gordijnen discht, zodat ze niet het raam met een opening naar buiten kan verwarren, dan krijg je ongelukken.
(en euh... de ramen dicht... Je zult niet de eerste zijn... ;))

Nou, veel sterkte en succes en we horen het misschien nog wel? Groeten Jessie.

Van groot naar klein en van donker naar licht:
Alba, Kuifje, Baby, Nero, Roger, Witje, Elvis, Oma, Calvin, Moeders, Timo, Tina, Dunlop en Flipje.

Rianne

Over dit soort wondjes maak ik me zelf niet al te veel zorgen, tenzij duidelijk is dat er flink gebloed is. Ze beschermt zichzelf al door het mannetje er niet aan te laten komen dus zal het ook wel goed genezen :) Het gedroogde bloed kan ook voor een flinke korst zorgen waardoor het er al erger uitziet. Ik zou het nog even aankijken, gaat het echt niet weg of wordt het niet minder zou ik haar wel uitvangen met een stevige handschoen en even goed kijken.

michel1969

Bedankt voor al jullie reacties.

Tja los laten vliegen tot ze moe is lijkt me geen goed plan, omdat ze dus niet handtam is dan krijg ik haar nooit te pakken. En heb nog 2 katten rondlopen hier die het maar wat intressant vinden. Mannetje is een keer ontsnapt terwijl de katten in de kamer waren, gelukkig was ik er op tijd bij want een van de katten zat er al boven op ;D

Inmiddels ziet het er al een stuk beter uit, korstje weg en volgens mij wondje ook al aardig genezen, Mannetje zit iig niet meer zo te plukken, en popje gilt miet meer zo als ie het toch doet.

Ben alleen nog wel benieuwd waar het nu vandaan kwam, maar daar zal ik wel nooit achter komen vrees ik.