6 mei 2025, 11:52:44

Valkparkiet 19jaar (Probleem)

Gestart door veertje49, 24 februari 2009, 10:36:35

« vorige - volgende »

veertje49

Hallo Allen
Ik ben hier dus nieuw , en heb eigenlijk een vraagje , wij hebben een valkparkiet van 19 jaar, weet dus niet hoe oud valkparkieten kunnen worden, maar wel weet ik dat hij de enige is die overblijft van een nestje dat mijn nonkel ooit heeft gekweekt.Nu is mijn vraag als onze Toy slaapt buigt hij voorover en valt dan regelmatig van zijn stok.Hij heeft zich al meerder malen bezeerd .Nu heeft mijn man zijn stok al verlaagd en ook de bodem van zijn kooi verhoogd .Nu stellen we ons de vraag is zijn levenskwaliteit nog te doen, zou hij hier veel last van hebben, hij eet en drinkt nog zeer goed .We willen hem zeker en vast nog niet kwijt , maar willen gewoon weten of het voor onze Toy nog doenbaar is .
Vriendelijke groeten Vera

Kimm

hoi vera,

zo wat een mooie leeftijd van je valkje zeg!!!
ze kunnen wel 25 jaar worden.

zolang jouw valkje geen pijn heeft en nog vreugde in zich heeft, denk ik dat het gewoon nog te doen is.
het is goed dat de stok lager is. het kan zijn dat hij wat in zijn hersentjes heeft, maar dat durf ik natuurlijk ook niet te zeggen want ik ben geen dierenarts.
let wel goed op zijn ontlasting, hoe die eruit ziet.
als hij van zijn stok afvalt, is hij dan gewoon bij? en hoe reageert hij daarop?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

veertje49

Hey Kim

Als hij van zijn stik valt gaat hij steeds weer snel langs zijn tralies naar zijn stok, soms bezeedr hij zijn vleugeltje wel ens maar volgens ons niets ernstig en zijn ontlasting is steeds normaal.En hij blijft nog steeds zoals al die 18jaar even boos als ik aan zijn kooi kom.
Groetjes Vera

Kimm

misschien krijg je hier nog wel meer reacties, maar ik denk dat zolang hij geniet en verder goed levendig is, dat het gewoon te doen is hoor.
alleen inderdaad uitkijken dat hij zich niet te erg bezeerd, maar dat doen jullie al.
als hij het niet meer ziet zitten, dan zie je dat erg snel aan een valkje.
geniet maar lekker van hem!

groetjes kim

veertje49

Kim, Heel erg bedankt voor die snelle reaktie.
:-*

Kimm

graag gedaan en als er wat is, gewoon je vragen stellen hier hoor :D

Hermien

Sohe, jouw valkje heeft de leeftijd van de sterken bereikt. Maar mij lijkt het ook dat hij nog wel geniet van het leventje.  Geniet er maar van zolang het nog kan.

Rianne

Meer dan de zitstok verlagen kun je niet doen denk ik. Ouderdom komt met gebreken ;) 25 jaar is wel een uitzondering, het gemiddelde ligt op ongeveer 15 dus 19 is echt hoogbejaard :)

Romy

Hoi Sohe

Ik weet niet of je valkje altijd op dezelfde plaats naar beneden dondert, maar als dat het geval is, dan kan je misschien een wat zachtere grondbedekking op die plaats leggen. Zoals bijvoorbeeld tissutjes of papiersnippers. Zodat z'n val een beetje gebroken wordt.

Verder denk ik net zoals iedereen hier dat jullie valkje best wel levensvreugde heeft. Zolang hij gewoon doet wat hij altijd doet is er geen probleem denk ik :)

Groetjes
Romy