Zeer ernstig plukgedrag; hoe te doorbreken?

Gestart door mikey, 6 februari 2009, 20:04:00

« vorige - volgende »

mikey

Beste mede valkliefhebbers,

Tot mijn grote spijt heb ik 5 van mijn valkparkieten weg moeten doen vanwege een verhuizing en tijdgebrek. 1 valkje heb ik gehouden; diegene die ik als eerste had, en ook het meest tam is.

Nu is dit valkje sinds een mislukt nestje afgelopen zomer begonnen met zichzelf plukken. Ik heb de gebruikelijke dingen geprobeerd (afleiding, speeltjes, ander voer, ander gezelschap, nieuwe omgeving e.d.), maar het gedrag er niet uit kunnen krijgen.

Inmiddels is het zo erg dat er bijna geen veer meer aan zit, en dat s ontzettend zonde., want het is een ontzettend lief vogeltje (dat denkt dat ze nog kan vliegen met die graatjes... heel sneu en gevaarlijk)

Nu ze met de nieuwe kooi en omgeving nog steeds niet stopt ben ik eigenlijk ten einde raad. Graag jullie adviezen en tips.

Alvast bedankt

Michael

heleen

Hoi Michael,

Jou valkje mist gewoon zijn vriendjes.Er zit niks anders op dan er een vriendje voor je valkje bij te nemen. Valkjes zijn echte groepsdieren.

Groetjes Heleen

Rianne

Hoi Michael,

ik kan het alleen maar met Heleen eens zijn. Van 5 naar 1, dat is een te grote verandering geweest. Kijk eens bij herplaatsing, daar worden vaak tamme valkjes aangeboden :)

mikey

Hoi Heleen en Rianne,

Bedankt voor de reacties. Ik snap dat jullie dit denken, maar feit is dat het plukgedrag al bijna een jaar gaande is terwijl ze met zijn zessen waren. Dit is dus niet de oorzaak.

Ik had eigenlijk een klein hoopje dat de verandering (nieuwe omgeving, meer contact met mensen ipv vogels) voor afleiding zou zorgen, maar ze gaat onverminderd door.

Het is erg sneu om te zien, er zit geen veer meer aan. Ook kriebelt het volgens mij ontzettend, omdat ze zodra er iets doorkomt het er gelijk weer uittrekt.

grt

Michael

Kimm

hoi,

ook ik denk dat ze ongelukkig is.
toch zou je voor de zekerheid naar een goede vogelarts kunnen gaan want dit is natuurlijk erg zielig om zo door te gaan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

carco

Ik denk(weet haast zeker) dat dit broeds gedrag is.
Ik heb zelf dus ook een valkje die zich plukt. Ook van alles aan geprobeerd en de vogelarts wist te vertellen dat dit kwam omdat ze broeds was.
Dit kon wel kloppen omdat als zij een blok zag helemaal uit haar dak ging, zelf ook eitjes ging leggen en ging plukken.
Jij schrijft dat het na het mislukte nestje gekomen is,dus denk ik dat bij jou hetzelfde speelt. En helaas wordt het plukken een gewoonte dat slecht is af te leren. Ik heb voor mijn pop een man aangeschaft,of het een koppel is geworden weet ik nog niet, maar plukken heeft ze niet meer gedaan sinds ik hem heb.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

mikey

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties!
Ik denk op zich niet dat ze ongelukkig is op het moment. Ze staat nu in een drukke kamer en mag ook regelmatig de kooi uit. Ze fluit gewoon vrolijk en is goed actief. Ze is echter wel heel de dag door haar veren aan het aanvallen.

Broeds gedrag zou kunnen... maar zou ze dan niet alsnog gewoon eitjes gaan leggen, ondanks het ontbreken van een blok? Na het laatste nestje is ze wel gewoon met hetzelfde mannetje in de voliere gebleven, maar zijn ze nooit meer wat begonnen.

Wat mij lijkt is dat het een gewoonte geworden is, en dat de nieuwe veertjes en pennen erg kriebelen bij het doorkomen. De vleugels lijken wel graatjes, echt heel zonde.

Ik hoorde van iemand een middeltje dat gezasept heet, wat dan door het badwater zou moeten. Heeft iemand hier ervaring mee, of andere tips? Helaas is weer een vogel erbij zetten geen optie..

grt

Michael

Kimm

hoi ,

toch zou ik als ik jou was naar een vogelarts gaan om het een en ander uit te sluiten.
stel dat zij een schimmel ofzo heeft?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Gerdy

Hoi..Ik zou ook zeker naar de D.A gaan..dit is geen doen voor je valkje..misschien is het inderdaad een schimmel o.i.d
maar ik ben het er mee eens wat de vorige schrijvers vertelden dat het zeer zeker ook eenzaamheid kan zijn.

gr gerdy

mikey

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal binnenkort naar een vogelarts gaan (moet nog even een goede vinden in regio Middelburg..)

Eenzaamheid lijkt me toch echt uit te sluiten, omdat ze zich hetzelfde gedroeg toen ze met 5 anderen in de voliere zat. Het plukken is al een jaar aan de gang, ze zit pas sinds een paar weken alleen.

Hoop dat ze geen schimmel heeft... maar zou dit dan ook niet overgeslagen moeten zijn naar de andere vogels?

grt

Michael