16 mei 2025, 06:01:38

Niet fit

Gestart door erwinson, 9 februari 2009, 09:16:55

« vorige - volgende »

erwinson

Mijn valkparkiet "kinky" is niet helemaal zichzelf de laatste tijd. Zijn veren zitten niet mooi glad en hij vliegt ook veel minder dan voorheen, lijkt snel moe te worden. Ik dacht eerst dat het met rui te maken had maar het duurt nu toch al zo'n 3 maanden. Hij is verder wel levendig en actief met andere dingen, dus ik weet niet of ik het echt ziek moet noemen. De andere valkparkiet die bij hem zit heeft dit probleem niet, die is topfit en vliegt ook goed. Kinky is bijna 2 jaar oud, dus de leeftijd zal het ook niet zijn. Heeft iemand een idee wat er met hem zou kunnen zijn?
]

Kimm

hoi hoi,

ik zou zijn ontlasting even laten onderzoeken. misschien heeft hij wat onder de leden waar hij niet lekker van is.
verder zou ik niet kunnen zeggen wat er met kinky aan de hand is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Ademt Kinky ook 'anders' als de andere valk, hoor je misschien iets pruttelen?

erwinson

Nee hij ademt gewoon normaal, alleen is hij wat eerder een beetje buiten adem als hij heeft rondgevlogen. Dan hijgt hij een beetje na, maar klinkt niet anders dan gewoonlijk.

Ik vraag me af of ik hem misschien extra vitaminen moet geven. Ik zie in het forum wel eens vitamine druppels genoemd worden. Is dit iets om te proberen? Kan ik daar ergens meer informatie over vinden?
]

sabine

Ik heb van dierenkliniek Feld Osteovit mee gekregen zodat Binky aan kon sterken. Je zou een VA kunnen raad plegen, dr Feld geeft telefonischadvies. Hiernaast bij dierenartsen kan je de nummers vinden.
In de dierenwinkel verkopen ze van Bogena multi-vit. Als je Bogena belt geven ze ook advies over hun producten.

Groetjes Sabine

Rianne

Is je valkje wel helemaal door de rui heen? Vitaminedruppels zijn op zich niet nodig als de voeding goed is, dus regelmatig groenvoer, fruit en brood op het menu. Soms is het het gebrek aan een bepaalde vitamine, in druppels zit natuurlijk van alles en dan krjgt je valkje teveel van het andere binnen.

erwinson

Dat dacht ik eerst ook, dat het de rui zou kunnen zijn. Maar ik las ergens dat dat zo rond de 7 / 8 weken duurt, en dit duurt toch al bijna 3 maanden. Maar ik zal 'm wel wat meer groenvoer geven.
]

Rianne

Wel evengoed laten vliegen hoor, en terugzetten als je ziet dat hij echt moe is. :)
Mocht niks helpen, kun je dr Feld uit Amersfoort even bellen en vragen wat hij er van denkt.