bacterien aanwezig bij mijn grasjes/valkjes

Gestart door danielle, 13 januari 2009, 18:50:43

« vorige - volgende »

danielle

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie mening hebben over het volgende:

twee jaar geleden heb ik een grasparkiet Sammie gekregen. Ik merkte vrij snel dat ze dunnen ontlasting had. Ik ging naar een dierenarts en deze constateerde dat Sammie teveel bacterieen had. Ik kreeg ab - kuur dit hielp wel, maar even later waren de bacterien weer terug. dit is in totaal vier keer herhaald. Later ging ik met mijn ander grasparkietje ivm. iets anders, haar ontlasting werd gecontroleerd, ook zij had veel te veel bacterieen. Nu dacht ik, ik ga naar een vogelarts, omdat ik dit allemaal erg vreemd vond. Kerngezonde vogels maar toch bacterieen.

Ik ben vanaf toen naar Hedwig vd Horst gegaan in Veldhoven.
Haar conclusie. Sammie heeft een maag probleem, waardoor ze deze bacterieen bij zich draagt (staafvormige bacterieen). Hier kan ze ab voor krijgen maar zal constant terugkomen. Mijn andere vogels nemen dit over. Er is dus niets aan te doen, behalve het water aanzuren. Hierdoor zouden deze bacterieen niet kunnen overleven.
Echter na een jaar het water aangezuurd te hebben, blijken deze bacterieen er toch nog te zitten. Conclusie van va: hier is niets aan te doen, dit komt heel vaak voor bij grasjes/ valkjes ivm inteeld. Het enige is het water blijven aanzuren. Mijn vogels hoeven hier ook niet ziek van te worden (wat bij mij ook niet het geval is).

Maar nu heb ik toch mijn vraagtekens. Zou zo iets echt niet te verhelpen zijn?
Moet ik het nou hier bij laten? Hedwig vd Horst is toch een goede vogelarts?
Moet ik ontlasting op sturen naar andere vogelarts voor second opinion?
En zo ja welke raden jullie mij aan?

Groetjes Danielle

Caroline

Hoi hoi!!!!

Ik las het net in je eigen topic, balen hoor.

Ik heb altijd gelezen dat je water aan moet zuren omdat schimmels niet in een zure omgeving kunnen leven. Wat betreft bacteriën heb ik hier nog nooit over gehoord.

In principe is Dr. v.d. Horst geen slechte vogelarts .... een second opinion aanvragen kan natuurlijk nooit geen kwaad.  ;)

Zelf heb ik div. keren een vogelarts nodig gehad voor verschillende valkjes. omdat niet elke keer dezelfde arts snel te bereiken was heb ik inmiddels goeie ervaringen met zowel Dr. v.d. Horst, maar ook Dr. Feld heb ik regelmatig ontlasting gestuurd voor onderzoek en 2 x sectie laten verrichten. 1 x Binky, 1 x een jong, ook hier ben ik altijd fijn en duidelijk behandeld. Toen ik een keer snel een vogelarts nodig had en niet helemaal naar Dr. Feld wilde rijden met Diégah en haar 5 jongen die doodziek waren ben ik naar Nijmegen gereden, naar Kliniek Broerdijk. Ook hier ben ik heel erg goed en vakkundig geholpen. Meteen kweekmateriaal afgenomen en waar ik bij stond onder de microscoop bekeken. Ook een fijne ervaring. Of je naar hen ook ontlasting kan opsturen weet ik niet maar kun je natuurlijk vragen.

ZOwel van Dr. Feld als van Kliniek Broerdijk staan de gegevens in de dierenartsenlijst links.

SUcces!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

danielle

Hoi Caroline,
Dank je wel.
Ik ga voor de zekerheid nog second opinion vragen. Dat doe ik dan wel bij dr. Feld.

Bij mij heeft het aanzuren inderdaad niet echt effect gehad. Misschien dat het bij bacterieen dan inderdaad niet veel effect heeft. Inderdaad wel bij schimmels. Toen mijn valkje Tommie overleed aan de megabacterie (schimmel) gaf dr. vd horst ook aan dat ik na de medicatie het water moest aanzuren. Maar dus ook bij deze bacterieen.

Groetjes van Danielle

Karin

Je zou eens goede bacteriën kunnen proberen te geven, de zogenaamde probiotica. Onder andere Aves heeft het speciaal voor vogels die makkelijk door het water kan. Vergelijk het met yakult voor ons. Je geeft dus goede bacteriën die de slechte bacteriën tegen kunnen werken. Iedere keer antibiotica lijkt me ook niet zo best  ::) Je zult het wel moeten blijven geven, die probiotica.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

senga_66

ff vraagje , kan het mischien wel ergens vinden maar zo nog niet meteen??
Hoe zuur je het water eigenlijk goed aan?? waarmee??
groetjes

Karin

Het makkelijkste is met biologische appelazijn van albert heyn. Een klein beetje in het drinkwater doen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline

Appelciderazijn .... ik had begrepen in discussies op dev. forums dat het appelciderazijn moest zijn omdat de cider ook weer een bepaalde werking had, er schijnt wel degelijk verschil tussen beide te zitten.

15 ml. appelciderazijn op 1 liter water.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

senga_66

Kee THNX ik zal eens kijken of ze dat hier hebben wij hebben nl geen appie ;)

Mara

Misschien bij een reformwinkel? Of een Jumbo? Maar wel op letten dat het appelciderazijn is!

Groetjes

Mara

Caroline

Bijna elke super heeft het.  ;) Ander halve € of zo,  kost bijna niks.  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

danielle

Ik gebruik zelf citroenzuur. Dit moet je 1-6 gram oplossen in 1 liter water.

----------------------------------------------
Voor second opinion heb ik de ontlasting van mijn vogels laten controleren door een andere vogelarts, dr. Feld.
Hier kwam uit dat  de ontlasting van al mijn vogels goed is en dat er geen bacterieen aanwezig zijn.

Dit vind ik dus erg vreemd. De ene vogelarts ziet er wel bacterieen in en de andere niet.

Vind dit erg verwarrend. Moet ik het nou laten rusten? Moet ik ze nou toch behandelen? Alle vogels? ALleen mijn valkjes?

ALs jullie tips hebben wat ik nu moet doen, hoor ik het graag.

Groetjes Danielle